تفاهم‌نامه پترول و شیران برای تکمیل زنجیره‌ ارزش

رشید قانعی مدیرعامل شرکت سرمایه‌‌گذاری و توسعه‌‌‌‌‌‌ صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌‌فارس در جلسه امضای این تفاهم‌نامه ابراز امیدواری کرد که با این تفاهم‌نامه شرکت پترول در پارک‌های پایین‌دستی از ظرفیت صنایع شیمیایی ایران استفاده کند.

مدیرعامل پترول تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که با برنامه‌ای ۳ تا ۴ ساله سبد محصولات هلدینگ خلیج فارس به سمت زنجیره پایین‌دست حرکت کند و به این شکل کنونی صادر نشود. حداقل در صنایع تکمیلی، محصولات در زنجیره ارزش کامل شوند و ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: پترول در پی ایجاد ارزش افزوده، درآمدزایی برای سهامداران و ارزآوری برای مجموعه هلدینگ خلیج‌فارس و اقتصاد کشور است.

وی با تاکید براینکه با وجود صحبت‌هایی که در سال‌های گذشته درباره تکمیل زنجیره ارزش شده است این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: یکی از اهداف هلدینگ خلیج فارس در دوره مدیریت جدید توسعه صنایع تکمیلی در حوزه پایین‌دست صنعت پتروشیمی است و این مهم به روش‌های مختلف و در سلسله جلساتی در این خصوص پیگیری می‌شود. وی ادامه داد: امضای تفاهم‌نامه با شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران نیز در این راستا است.

وی با اشاره به رونمایی کلیات طرح راه‌اندازی شهرک‌های پتروشیمیایی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در هفته گذشته که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری صورت گرفت، افزود: هلدینگ خلیج فارس به هدایت مدیرعامل هلدینگ تمرکز خود را بر توسعه پارک‌های پتروشیمیایی در نوار ساحلی جنوب کشور قرار داده و ما نیز در مجموعه پترول در پی تعیین راهکارهای مدیریت تامین مالی این طرح هستیم.

مدیرعامل پترول با بیان اینکه دغدغه ویژه ما این است که از صنایع فعال و بزرگ کشور چه در صنایع تکمیلی و چه در صنایع پایین‌دستی مواد شیمیایی مانند داروسازی کمک بگیریم گفت: در همین راستا، علاقه‌مند هستیم که از دانش صنایع شیمیایی در این پارک‌ها استفاده کنیم. ضمن آنکه خوراک مصرفی بسیاری ازصنایع موجود است و در واقع می‌توان سرمایه‌گذاری مشترکی در این زمینه داشت.

در ادامه این مراسم، سعید زرندی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران گفت: در صنایع شیمیایی ایران یک معاونت توسعه راه‌اندازی کردیم تا در سرمایه‌گذاری جدید تمرکز کند.

وی با اشاره به اهمیت تولیدات پیشرفته (high-tech) عنوان کرد: بر مبنای شاخص رقابت‌پذیری شرکت‌های بزرگ دنیا، به نظر می‌رسد که نیاز کشور ما، برنامه‌ریزی و حرکت جدی‌تر در این زمینه است. چراکه این ظرفیت وجود دارد و می‌توان از بسیاری از کشورهای جهان جایگاه بهتری داشت.

زرندی با اشاره به تمرکز صنایع شیمیایی ایران بر بحث تولید محصولات جدید و سرمایه‌گذاری در حوزه افزایش ارزش افزوده اظهار کرد: اعتقاد دارم که باید صنعت پتروشیمیایی و شیمیایی کشور را به سمت پایین‌دست حرکت دهیم و در این مسیر تفاهم‌نامه‌های متعددی در حال پیگیری است.