کسب رتبه اول فروش و صادرات توسط هلدینگ خلیج‌فارس

به گزارش «دنیای اقتصاد» بر اساس آخرین  نتایج به دست آمده از رتبه‌بندی IMI-۱۰۰ هلدینگ خلیج‌فارس رتبه برتر از نظر شاخص فروش، شاخص ارزش افزوده و شاخص فروش در گروه پتروشیمی ‌را به دست آورد. خلیج‌فارس همچنین به عنوان شرکت برتر صادرات‌گرا معرفی شد.

شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس سال گذشته، ضمن دستیابی به رتبه برترین شرکت ایرانی در بین ۵۰۰ شرکت برتر کشور موفق شد، عنوان‌های شرکت پیشرو، بالاترین رتبه فروش، بالاترین ارزش افزوده، بیشترین سودآوری، بیشترین صادرات و دومین رده بالاترین ارزش بازار را در بین شرکت‌های ایرانی به خود اختصاص دهد. این هلدینگ پتروشیمی ‌خلیج‌فارس، در مجموع حدود ۴۰ درصد تولید صنعت پتروشیمی‌ کشور را در اختیار دارد و سال گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات داشته است.

شرکت‌های پتروشیمی‌ نوری، اروند، بندر امام، تندگویان، بوعلی سینا، خوزستان، پارس، ایلام، ارومیه، گچساران، هنگام، بروجن، دهدشت، کازرون، الماس ماهشهر، ان پی سی اینترنشنال، پلیمر آریاساسول، دو شرکت مهم تامین‌کننده یوتیلیتی (فجر و مبین) و همچنین بسیاری از شرکت‌های بازرگانی و خدماتی از شرکت‌های زیر‌مجموعه این هلدینگ هستند.

این شرکت در نیمه اول امسال ۷/ ۲ میلیارد دلار معادل ۵۹ هزار میلیارد تومان صادرات داشته و از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان ارز کشور محسوب می‌شود. بر همین اساس در سه سال و نیم گذشته ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشته که معادل ‌ارزی آن با توجه به نرخ‌های مختلف ارز در برهه‌های مختلف ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است.  

این شرکت همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان ‌شهریور امسال با تعهد ارزی ۱۴۸درصدی بیش از تعهد خود در سامانه نیما عرضه داشته است. خلیج‌فارس در داخل نیز طی سال گذشته بیش از ۲میلیون تن محصول در بازار داخلی به ارزش بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان به فروش رسانده است. این هلدینگ در حال حاضر هیچ بدهی ارزی ندارد.

شرکت صنایع پتروشیمی‌ خلیج فارس در سال ۱۳۸۹ با مدیریت دولتی به ‌صورت سهامی‌عام تاسیس و در سال ۱۳۹۲ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از مدیریت دولتی به بخش‌خصوصی واگذار شد. این شرکت طی ۱۰ سال گذشته تحولات و تغییرات اساسی و مهمی‌ از جمله اعمال مدیریت سیستمی، تدوین برنامه‌های راهبردی برای خود و تمام شرکت‌های زیرمجموعه، تنوع و سرمایه‌گذاری در سبد سرمایه برای بالا بردن سودآوری و تولید متنوع محصولات و فرآورده‌های شیمیایی و پتروشیمیایی، احداث مجتمع‌ها و طرح‌های استراتژیک پتروشیمی‌ و پالایشگاهی در مناطق مختلف کشور، در اختیار گرفتن فروش، صادرات و واردات محصولات بدون حضور واسطه، اجرای طرح‌های رفع تنگنای تولید در مجتمع‌های تحت پوشش، دستیابی حداکثر ظرفیت اسمی ‌تولید در مجتمع‌ها و اخذ تسهیلات مالی و فاینانس را فراهم کرده و در حوزه‌های مختلف به اجرا در‌آورده است.