به گزارش «ایرنا»، اسماعیل زارعی‌کوشا در چهارمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در سنندج اظهار کرد: در حال حاضر بیش از هزار و ۴۰۰ نفر در معدن طلای زرکوه شاغل هستند و این حجم از اشتغال می‌تواند بیشتر از این باشد.

وی اضافه کرد: ادارات صمت و منابع طبیعی استان موظف هستند با همکاری و نظارت دستگاه قضایی، نحوه صدور مجوزهای افزایش برداشت و توسعه در این معدن را رصد کنند و در نهایت دقت قراردادهای موجود را بررسی کنند تا کوچک‌ترین ظلمی به مردم استان نشود.

رئیس کل دادگستری کردستان هم گفت: ۵۰ درصد از طلای کشور در استان کردستان تولید می‌شود و باید با نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی استان بر نحوه بهره‌برداری از معدن طلای زرکوه، با هرگونه سوءاستفاده احتمالی برخورد شود.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی افزود: شورای حفظ حقوق بیت‌المال یک نهاد نظارتی است و در حوزه‌های مربوط به حقوق بیت‌المال از جمله منابع ملی، طبیعی و معادن ورود می‌کند و ضروری است دستگاه‌های اجرایی استان نیز با دغدغه‌مندی بیشتری نسبت به مواهب الهی بسیار ارزشمندی که استان از آن بهره‌‌مند است، صیانت لازم را اعمال کنند.

وی یادآور شد: بیش از نیمی از طلای کشور در استان کردستان تولید می‌شود و این موضوع ظرفیت‌‌ شایانی برای کمک به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان است و منافع معدن طلای زرکوه قروه باید در حدود و مقررات قانونی به مردم استان نیز برسد.

رئیس کل دادگستری کردستان افزود: در بحث صدور مجوز و پروانه‌های صادره و میزان و نحوه برداشت و استخراج از این معدن، دستگاه‌های متولی از جمله اداره صمت باید دقت و نظارت لازم را داشته باشند.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: اقدامات بهره‌‌بردار این معدن باید موشکافی شود. در این موضوع منافع و مصالح ملی و استانی تامین شود و دادستان مرکز استان به عنوان مدعی‌‌العموم و از باب حفظ حقوق عامه و همچنین بازرسی کل استان به جهت اجرای صحیح قوانین و نظارت بر حسن اجرای امور، با هرگونه سوءاستفاده و تخلف احتمالی برخورد کنند.

عیسی هواسی بازرس کل استان کردستان هم در این نشست گزارشی از وضعیت معدن طلای زرکوه قروه، میزان، نحوه استخراج و ایرادات و نواقص موجود ارائه داد.