صدیق جعفر، مدیر ارشد خدمات مالی،  KPMG انگلستان می‌گوید بازار هش‌‌‌ریت بیت‌‌‌کوین، قدرت محاسباتی ایمن شبکه بیت‌‌‌کوین، به عنوان یک کالای منحصر‌به‌فرد با پتانسیل سرمایه‌‌‌گذاری جذاب در حال ظهور است.

طراحی ضد تورم بیت‌‌‌کوین ماینرها را وادار می‌‌‌کند تا به دلیل واقعه هاوینگ که در آن پاداش استخراج بیت‌‌‌کوین به نصف می‌‌‌رسد، هر چهار سال یک‌بار، هزینه‌ها را به حداقل برسانند.

ماینرها به دنبال انرژی ارزان هستند که منجر به دو استراتژی می‌شود: قرار گرفتن در صف اول تقاضا برای برق، به‌عنوان مثال متصل به شبکه یا قرار گرفتن در گروه تولیدکنندگان انرژی(یعنی هم‌‌‌محلی مستقیم با ژنراتورهای برق).  مدل متصل به شبکه امکان صرفه‌‌‌جویی در مقیاس را فراهم می‌‌‌کند، زیرا استخراج‌‌‌کنندگان در مقیاس بزرگ ممکن است براساس اندازه باری که به شبکه وارد می‌‌‌کنند، با نرخ ارزان‌‌‌تری انرژی دریافت کنند و در «پاسخ به تقاضا» و خدمات جانبی، که به دلیل ماهیت قطعی این امکان فراهم شده است، با شبکه بزرگ‌تر محلی همکاری کنند. اما در مدل هم‌‌‌مکانی از کاهش وزن و عدم تطابق بین تقاضا و عرضه انرژی تغذیه می‌‌‌کند و انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی یا گروه انرژی‌‌‌های ثابت: به عنوان مثال، آبی، هسته‌‌‌ای، زمین‌گرمایی را هدف قرار می‌دهد. قرار گرفتن در گروه تولیدکنندگان انرژی مستلزم مدل‌های تجاری مانند یکپارچه‌‌‌سازی عمودی، مشارکت و سرمایه‌‌‌گذاری مشترک است که ماینرها را قادر می‌‌‌سازد تا در آربیتراژ انرژی و تولید گواهی‌‌‌های انرژی تجدیدپذیر (REC) شرکت کنند.

هش‌‌‌ریت به مثابه کالا  

هش‌‌‌ریت بیت‌‌‌کوین، قدرت محاسباتی ایمن شبکه بیت‌‌‌کوین، به عنوان یک کالای منحصر‌به‌فرد با پتانسیل سرمایه‌‌‌گذاری جذاب در حال ظهور است. تقسیم‌پذیری، دوام و کمیاب بودن آن را به یک کلاس دارایی جذاب تبدیل کرده است. هش‌ریت (HashRate) یا نرخ هش معیاری برای اندازه‌‌‌گیری عملکرد یک دستگاه ماینر است. به عبارت ساده‌‌‌تر هش‌ریت نشان‌دهنده سرعت پردازش دستگاه‌های ماینر برای حل کردن معمای استخراج بیت‌کوین است. این مفهوم در شبکه‌های بلاک‌چینی مانند بیت‌‌‌کوین که از مکانیسم اجماع اثبات کار (POW) استفاده می‌‌‌کنند، به کار برده می‌شود. در این شبکه‌ها ماینرها با حل معادلات پیچیده ریاضی، بلاک‌‌‌های جدید را ایجاد کرده و از شبکه پاداش دریافت می‌‌‌کنند. هش‌‌‌ریت در قاموس یک کلاس دارایی، فرصت‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری را برای افراد فراهم می‌‌‌کند تا بدون داشتن سخت‌افزار در استخراج بیت‌‌‌کوین شرکت کنند. علاوه بر این، مشتقات امکان پوشش ریسک در برابر نوسانات قیمت را فراهم می‌کند و ابزارهای مدیریت ریسک را برای ماینرها و سرمایه‌‌‌گذاران فراهم می‌‌‌کند. ارزش هش‌‌‌ریت به تقاضا برای استخراج بیت‌‌‌کوین وابسته است که تحت تاثیر قیمت بیت‌‌‌کوین و سوددهی استخراج قرار دارد، اما در برابر چالش‌‌‌های نظارتی آسیب‌‌‌پذیر است. با وجود این چالش‌‌‌ها، هش‌‌‌ریت بیت‌‌‌کوین به عنوان یک کالای جدید با فرصت‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری و معاملاتی منحصربه‌‌‌فرد، مورد قابل تامل و قانع‌‌‌کننده‌‌‌ای است. صدیق جعفر می‌گوید با تکامل اکوسیستم بیت‌‌‌کوین، نقش و اهمیت هش‌‌‌ریت به عنوان یک دارایی قابل مبادله احتمالا رشد می‌‌‌کند و توجه و نوآوری بیشتری را در بازارهای سرمایه به خود جلب می‌کند.

 قیمت هش در برابر هزینه هش

«قیمت هش» و «هزینه هش» معیارهای کلیدی تاثیرگذار بر چشم‌‌‌انداز استخراج بیت‌‌‌کوین هستند. در حالی که ممکن است در ظاهر مفاهیم گیج‌‌‌کننده‌‌‌ای به‌‌‌نظر برسد اما جنبه‌های متمایز سودآوری استخراج را نشان می‌دهند. «قیمت هش»، قیمت هر واحد قدرت هش، منعکس‌‌‌کننده ارزش فعلی بازار قدرت ماینینگ است. با تقسیم کل درآمد استخراج روزانه بر هش‌‌‌ریت شبکه محاسبه می‌شود. قیمت هش بالاتر نشان‌دهنده سودآوری بیشتر برای ماینرها است. «هزینه هش» نشان‌دهنده هزینه تولید یک واحد قدرت هش است که شامل هزینه‌هایی مانند برق، سخت‌افزار و نگهداری می‌شود. هزینه هش کمتر نشان‌دهنده عملیات استخراج کارآمدتر و سودآورتر است. تفاوت بین قیمت هش و هزینه هش سودآوری استخراج را تعیین می‌‌‌کند. وقتی قیمت هش از هزینه هش بیشتر شود، ماینرها سود می‌برند. برعکس، وقتی هزینه هش از قیمت هش پیشی می‌گیرد، به این معناست که آنها در حال ضرر دادن هستند.

در اینجا داستان همیشگی تعادل عرضه و تقاضا در اقتصاد می‌تواند توضیح‌‌‌دهنده این ارتباط باشد. قیمت هش بالا ماینرهای بیشتری را جذب می‌‌‌کند، رقابت را افزایش می‌دهد و به‌طور بالقوه قیمت هش را پایین می‌‌‌آورد. در مقابل، قیمت هش پایین ممکن است ماینرها را دلسرد کند و منجر به کاهش هش‌ریت شبکه و افزایش بالقوه قیمت هش شود. در دسترس بودن ماشین‌‌‌های ماینینگ پیشرفته (ASIC) نیز بر رابطه بین قیمت هش و هزینه هش تاثیر دارد‌.

‌ای‌سیک به مدار مجتمع خاصی گفته می‌شود که برای انجام عملیات‌‌‌های خاص طراحی شده است. تفاوت آن با مدار معمولی در سرعت محاسبه و میزان برق مصرفی و هزینه تولید است. این ماشین‌‌‌های ماینینگ و قیمت عمده‌‌‌فروشی فعلی کیلووات در ساعت برق، قدرت هش شبکه را هدایت می‌‌‌کند که مشکل استخراج را افزایش می‌دهد. در جایی که ‌ASIC‌ها به راحتی در دسترس نیستند، قدرت هش با ارزش‌‌‌تر می‌شود و فرصت سودآوری برای ماینرها ایجاد می‌شود.

درک رابطه بین قیمت هش و هزینه هش برای استخراج‌کنندگان برای تصمیم‌گیری آگاهانه بسیار مهم است. دلتای بین قیمت هش و هزینه هش نیز بر توانایی ماینر برای افزایش سرمایه تاثیر می‌‌‌گذارد. هدف ماینرها کاهش هزینه هش برای افزایش سودآوری است که بر توانایی افزایش سرمایه آنها تاثیر می‌‌‌گذارد. شکاف کوچک‌تر قیمت هش و هزینه هش، ماینرها را مستعد عوامل قیمت بیت‌‌‌کوین مانند هزینه‌های انرژی و دشواری استخراج می‌‌‌کند. وام‌‌‌دهندگانی که ریسک وام را ارزیابی می‌‌‌کنند، این شکاف را مورد بررسی قرار می‌دهند و به استخراج‌کنندگان ناکارآمدی که به دنبال سرمایه هستند، به دلیل ترجیح آنها برای بازدهی کم ریسک، فشار می‌‌‌آورند.

برای مثال، Runes، آپدیت جدید بیت‌‌‌کوین که برای ایجاد توکن‌‌‌های غیرقابل تعویض منتشر شده است، به‌طور موقت تقاضای فضای بلاک بیت‌‌‌کوین را افزایش داد که منجر به کارمزد تراکنش‌‌‌های بالاتر و زمان‌های تایید طولانی‌‌‌تر شد. در طول این مدت، معاملات آتی قیمت هش نشان‌دهنده آن بود که بازار احتمال بالایی برای افزایش تقاضای فضای بلوک در آینده دارد. در دسترس بودن محصولات مرتبط با هش‌‌‌ریت به مثابه یک کلاس دارایی اکنون همچنین نقاط داده مالی بیشتری را برای پیش‌‌‌بینی تاثیر رویدادهای شبکه بر تقاضای فضای بلوک و کارمزد تراکنش‌‌‌ها فراهم می‌‌‌کند.