درگیر بودن جاستین سان نگرانی‌هایی را برانگیخته است

عامل مهمی که به موضع محافظه‌کارانه میکردائو اشاره دارد، مشارکت جاستین سان (Justin Sun)، بنیان‌گذار اکوسیستم ترون، در این سرمایه‌گذاری مشترک جدید است. سابقه سان با سایر پروژه‌های ارزهای دیجیتال، مانند ذخایر TUSD و USDT در شبکه هوبی (Huobi)، با چالش‌های عملیاتی و مسائل شفافیت مخدوش شده است. جامعه میکردائو نسبت به نفوذ سان ابراز نگرانی کرده است. یکی از مفسران خاطرنشان کرد: مشارکت سان به‌عنوان یک شرکت کنترل‌کننده در سرمایه‌گذاری مشترک جدید WBTC، سطح غیرقابل قبولی از ریسک را به همراه دارد. با توجه به خطرات احتمالی، میکردائو چندین اقدام پیشگیرانه را در نظر گرفته است؛ از جمله تعیین سقف بدهی WBTC-A، WBTC-B و WBTC-C به صفر. همچنین پیشنهادی برای توقف استقراض WBTC در اسپارک‌لند (SparkLend) و کاهش نسبت وام به ارزش (LTV) به صفر درصد وجود دارد. این اقدامات منعکس‌کننده اولویت میکردائو در مدیریت ریسک با توجه به تغییرات حضانتی آتی است. فعالیت‌های حاکمیتی آنچین و آفچین نشان‌دهنده نگرش نسبتا محافظه‌کارانه نسبت به این فرآیند است. در عین حال، پروپوزال میکر برای کاهش چشم‌گیر سهم در خزانه شرکت وجود دارد. BA Labs در پاسخ به اعلامیه بیت‌گو مبنی بر انتقال کنترل محصول WBTC به یک سرمایه‌گذاری مشترک با بیت‌گلوبال که شامل جاستین سان و اکوسیستم ترون است، توصیه می‌کند که اقدام فوری انجام دهند.

انتقال و تحولات قانون‌گذاری بیت‌گو

انتظار می‌رود که انتقال حضانت ظرف ۶۰روز آینده تکمیل شود که شامل انتقال از حضانت مستقر در ایالات متحده به حوزه‌های قضایی متعدد از جمله هنگ‌کنگ و سنگاپور است. کسب اخیر مجوز موسسه پرداخت عمده توسط بیتگو از مقام پولی سنگاپور (MAS) بر محور استراتژیک آن به سمت آسیا تاکید و خدمات قانون‌گذاری‌شده خود را در منطقه تقویت می‌کند. درحالی‌که این پیشرفت‌ها تغییر قابل توجهی را در محیط عملیاتی WBTC نشان می‌دهد، آنها همچنین نگرانی‌هایی را در جامعه دیفای ایجاد کرده‌اند. یکی از پست‌های انجمن میکردائو نشان می‌دهد که «واگذاری WBTC از طرف بیتگو، همراه با خرید ناموفق آن توسط گلکسی دیجیتال، ممکن است نشانه‌ای از مشکلات مالی در بیتگو باشد» که چشم‌انداز ریسک را برای WBTC پیچیده‌تر می‌کند.

 جاستین سان به نگرانی‌های جامعه پاسخ می‌دهد

در پاسخ به نگرانی فزاینده، جاستین سان بیانیه‌ای را با هدف روشن کردن نقش خود در سرمایه‌گذاری WBTC منتشر کرد. وی در صفحه X خود اظهار کرد: هیچ تغییری در WBTC نسبت به قبل وجود نداشته است. فرآیند ضرب به‌طور کامل توسط توسط سرویس‌های حضانتی بیت‌گلوبال و بیتگو مدیریت می‌شود. به زبان ساده، بیت گلوبال و بیتگو هیچ تراکنش آپدیت‌نشده‌ای را امضا نمی‌کنند. کلیدها همچنان با استفاده از همان فناوری کیف پول سرد بیتگو و کلیدهای آفلاین با بکاپ در چندین کشور و منطقه محافظت می‌شوند. مشارکت شخصی من در WBTC کاملا استراتژیک است.

من کلیدهای خصوصی ذخیره‌های WBTC را کنترل نمی‌کنم و نمی‌توانم ذخایر BTC را جابه‌جا کنم. سطح مشارکت من در پروژه‌های مختلف متفاوت است؛ اما هدف من از همه این روابط، پروموت پروژه‌هایی است که به تمرکززدایی، پروتکل‌های امنیتی و ایمنی اختصاص دارند.