این صندوق‌ها در بورس معامله می‌شوند و می‌توانند همانند سهام از طریق یک کار‌‌گزاری سنتی خرید و فروش شوند. با افزایش محبوبیت ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال، صندوق‌های قابل‌معامله بیت‌کوین نیز در بورس پدیدار شد که به سرمایه‌‌‌‌‌گذاران بورسی این امکان را می‌دهند تا بدون خرید مستقیم و مدیریت بیت‌کوین، در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری داشته باشند.  تایید و آغاز فعالیت صندوق‌های قابل‌معامله برای بیت‌کوین در آمریکا خبر بزرگی برای بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال به‌شمار می‌رفت، زیرا علاوه‌بر محبوبیت صندوق‌های قابل معامله، این فرصت را در اختیار بیت‌کوین قرار می‌داد تا در دسترس سرمایه‌‌‌‌‌گذاران بسیار بیشتری در بازار بزرگ بورس آمریکا قرار گیرد.

این صندوق‌ها به‌طور ویژه برای افراد سنتی و کسانی که با فناوری بلاک‌چین آشنایی ندارند، کاربردی است.  موضوعی که علاوه‌بر افزایش تعداد سرمایه‌‌‌‌‌گذاران، می‌تواند به افزایش قیمتی بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال منجر شود و اخبار تایید‌شدن این صندوق‌ها همواره به‌عنوان سیگنالی مثبت دسته‌بندی می‌شوند، بنابراین سرمایه‌‌‌‌‌گذاران مهم است به اخبار پیرامون این صندوق‌ها توجه داشته باشند و با توجه به آنها مراقب نوسانات قیمتی باشند.

ای‌تی‌اف ارز دیجیتال

صندوق‌های قابل‌معامله در بورس از اواسط دهه‌۱۹۹۰ به دلیل نقدینگی روزانه و هزینه‌های پایین تراکنش به‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری محبوبیت پیدا کردند. در بورس، این صندوق‌ها به سرمایه‌‌‌‌‌گذاران اجازه می‌دهند که سهام خود را به‌طور مداوم در طول روز معاملاتی معامله کنند، برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که تنها به سرمایه‌‌‌‌‌گذاران اجازه خرید یا بازخرید سهام را در پایان روز معاملاتی می‌دهند. نوع جدیدی از این صندوق‌ها، قیمت یک یا چند توکن دیجیتالی را ردیابی می‌کنند و از ارزهای دیجیتال مختلف تشکیل می‌شوند که به آنها صندوق قابل‌معامله ارز دیجیتال گفته می‌شود. اولین ‌ای‌تی‌اف بیت‌کوین بورس آمریکا، در سال‌۲۰۲۱ و در هنگام افزایش‌‌‌‌‌های شدید قیمتی این دارایی دیجیتال تایید شد. امروزه این صندوق‌ها همراه با محبوبیت ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال مورد‌توجه سرمایه‌‌‌‌‌گذاران قرار گرفته‌‌‌‌‌اند و علاقه‌‌‌‌‌ها نسبت به فعالیت و سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها افزایش داشته‌است. 

هم‌اکنون این صندوق‌های قابل‌معامله به روشی ساده و در دسترس، فرصت سرمایه‌گذاری در ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال را در اختیار کاربران بورسی قرار داده‌اند. تا به‌امروز شرکت‌های مختلفی صندوق‌های قابل‌معامله بیت‌کوین خود را ثبت کرده‌اند که برخی از آنها توسط کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار ثبت شده‌است و بسیاری از آنها همچنان در انتظار تایید هستند. تایید‌شدن یا نشدن این صندوق‌ها می‌تواند اثرات مستقیمی بر روند قیمتی ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال داشته باشد و اخیرا اخبار پیرامون فعالیت‌ها و تصمیمات کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا در رابطه با صندوق‌های قابل‌معامله بیت‌کوین منجر به نوسانات قیمتی محبوب‌‌‌‌‌ترین ارز دیجیتال بازار شده‌است. در این بین بسیاری از شرکت‌ها در تلاش هستند تا صندوق‌های ‌ای‌تی‌اف‌اسپات یا صندوق‌های قابل‌معامله آتی بیت‌کوین را نیز ثبت کنند. با وجود تلاش‌های بسیار، کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا تا به امروز با این نوع از صندوق‌های معاملاتی موافقت نکرده است.

برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در صورت موافقت و تایید ‌ای‌تی‌اف‌ اسپات بیت‌کوین، این ارز دیجیتال تحت‌تاثیر این خبر موفق به‌ثبت رشد قیمتی قابل‌توجهی ‌شود. یکی از دلایل اصلی سختگیری کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا نسبت به تایید این صندوق‌ها، مسوولیتی است که این سازمان در قبال سرمایه کاربران دارد. همه طرف‌‌‌‌‌های درگیر در سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌های قابل‌معامله ارز دیجیتال مشمول نظارت دستگاه‌های قضایی و اجرایی هستند و معاملات آنها برای جلوگیری از سوءاستفاده از بازار یا تامین مالی فعالیت‌های غیرقانونی تحت‌نظارت است؛ به همین دلیل سرمایه‌‌‌‌‌گذاران اعتماد بیشتری به این صندوق‌ها دارند زیرا بر نحوه فعالیت و شرکت‌های صادرکننده آنها نظارت وجود دارد و فعالیت این صندوق‌ها در صرافی‌‌‌‌‌های معتبر و قانونی انجام‌می‌شود.

البته این نظارت و قانونی‌بودن فعالیت به‌معنای بی‌خطر‌بودن سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل‌معامله ارز دیجیتالی نیست و درحالی‌که نحوه فعالیت و معاملات آنها تفاوت‌‌‌‌‌های قابل‌توجهی با خرید و فروش مستقیم ارز دیجیتال دارد، اما این صندوق‌ها نیز همچنان تحت‌تاثیر نوسانات قیمتی هستند و ریسک قابل‌توجهی پیرامون این سرمایه‌گذاری وجود دارد. علاوه‌بر آن، تعداد و ارزهای پشتیبانی‌شده در این صندوق‌ها نسبت به بازار ارزهای دیجیتال بسیار محدودتر است، بنابراین ایمنی هر سرمایه‌گذاری در ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال در دست سرمایه‌‌‌‌‌گذاران است و به دانش آنها از خطرات، مزایا و معایب ابزار‌‌‌‌‌های مالی مختلف بستگی دارد.

اهمیت این صندوق‌ها

هم‌اکنون صندوق‌های قابل‌معامله بورسی بسیار محبوب هستند، تنها در سال‌۲۰۲۰ حدود ۷۴/ ۷‌تریلیون دلار دارایی در سراسر جهان در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری شد که رشد تقریبا ۶برابری را نسبت به یک دهه‌گذشته نشان می‌دهد. یکی از مزیت‌های اصلی صندوق‌های قابل‌معامله بورسی ارزهای دیجیتال در سادگی استفاده و سرمایه‌گذاری آنها است. برخلاف خرید و فروش مستقیم بیت‌کوین، سرمایه‌‌‌‌‌گذارانی که از این صندوق‌ها استفاده می‌کنند دیگر نیازی به پرداخت کارمزدهای شبکه یا انتقال مداوم دارایی‌ها از یک آدرس به آدرس دیگر ندارند که فرصت سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را در دسترس افراد بیشتری قرار می‌دهد. با توجه به اینکه مدیریت این صندوق‌ها با افراد حرفه‌‌‌‌‌ای و شرکت‌ها است، سرمایه‌‌‌‌‌گذاران دیگر نیازی به انجام معاملات مداوم برای کسب سود از نوسانات قیمتی ندارند که آن را به یک ابزار سرمایه‌گذاری مناسب برای افراد تازه‌کار تبدیل‌می‌کند.

ارائه‌‌‌‌‌دهندگان صندوق‌های قابل‌معامله همچنین مسوولیت ایمنی صندوق را نیز برعهده دارند و این موضوع می‌تواند اطمینان‌خاطری برای سرمایه‌‌‌‌‌گذاران از ایمنی سرمایه‌گذاری در ‌برابر خطراتی مانند حملات فیشینگ و سرقت دارایی‌ها باشد. این مزایا و ویژگی‌های مثبت باعث شده‌است تا بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌گذاران آمریکایی به‌جای خرید مستقیم بیت‌کوین، از این صندوق‌های ایمن برای کسب سود استفاده کنند. با توجه به اینکه بورس آمریکا بسیار بزرگ است و تصمیمات اقتصادی این کشور بر بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال تاثیرگذار است، بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌گذاران و تریدر‌‌‌‌‌های بیت‌کوین به روند پیشرفت و فعالیت صندوق‌های قابل‌معامله بیت‌کوین حساس هستند و آنها را با دقت پیگیری می‌کنند. علاوه بر اخبار تایید یا رد این صندوق‌ها، مواردی مانند سرمایه ورودی و خروجی نیز می‌تواند نشانه‌‌‌‌‌هایی از احساس سرمایه‌‌‌‌‌گذاران نسبت به بازار یا روند‌‌‌‌‌های آینده بیت‌کوین داشته باشد.

ای‌تی‌اف در جهان

صندوق‌های قابل‌معامله بیت‌کوین تنها در بورس آمریکا نیست و این صندوق‌ها در بورس برخی از کشورهای دیگر جهان نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌‌‌‌‌اند. این صندوق‌ها به‌طور ویژه پس از آمریکا در اروپا مورد‌توجه قرار گرفته‌‌‌‌‌اند و اولین صندوق قابل‌معامله آتی بیت‌کوین اروپا نیز تایید آغاز فعالیت خود را دریافت کرده‌است.  با این حال با توجه به‌جایگاه برتر اقتصاد آمریکا، فعالیت این صندوق‌ها در این کشور اهمیت بسیاری دارد و در اکثر زمان‌ها تنها اخبار مرتبط با صندوق‌های قابل‌معامله ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال در بورس آمریکا است که بر روند‌‌‌‌‌های قیمتی اثر می‌گذارد.  درحالی‌که فعالیت و سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای کاربران و سرمایه‌‌‌‌‌گذاران ایرانی امکان‌پذیر نیست، اما با توجه به تغییرات قیمتی که بر اثر اخبار پیرامون صندوق‌های قابل‌معامله رخ می‌دهند پیگیری اخبار آنها برای سرمایه‌‌‌‌‌گذاران ایرانی نیز اهمیت پیدا کرده‌است، بنابراین امروزه سرمایه‌‌‌‌‌گذاران بیت‌کوین و ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال اخبار مرتبط با صندوق‌های قابل‌معامله بورسی بیت‌کوین را نیز به لیست مواردی که باید به آن توجه داشته باشند، اضافه کرده‌اند و به نوسانات قیمتی مرتبط با این موضوع توجه دارند.