بر اساس این قانون جدید، معامله ارزهای دیجیتال در بریتانیا به‌عنوان یک فعالیت مالی قانونی شناخته می‌شود. قانون اصلاح‌شده خدمات مالی و بازارها، دارایی‌های کریپتو را به‌عنوان «نمایش دیجیتالی از ارزش یا حقوق قراردادی ایمن‌شده با رمزنگاری» تعریف می‌کند و آنها را به‌عنوان ابزارها، محصولات یا سرمایه‌گذاری‌های مالی قانونی در نظر می‌گیرد. «موافقت سلطنتی» رویه‌ای است که پس از توافق قانون‌گذاران درباره یک لایحه، آن را به یک قانون پارلمانی در کشور تبدیل می‌کند. این لایحه پیش از رسیدن به این مرحله در ۱۹ژوئن (۲۹ خرداد) از سوی مجلس اعلای پارلمان تصویب شده بود. وزارت خزانه‌داری بریتانیا تاکید کرد که هدف این قانون وضع مقررات برای دارایی‌های کریپتو و اطمینان از پذیرش ایمن آنها در کشور است. این قانون جدید به‌عنوان یک گام مهم رو به جلو برای اقتصاد تلقی می‌شود و دولت آن را با عنوان «پرتاب موشک» توصیف می‌کند.

اندرو گریفیث (Andrew Griffith)، وزیر اقتصاد خزانه‌داری در بیانیه‌ای گفت: این قانون مهم کنترل قوانین خدمات مالی را در اختیار ما قرار می‌دهد. بنابراین از کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان بریتانیا حمایت می‌کند و باعث رشد آنها می‌شود. با لغو قوانین قدیمی اتحادیه اروپا که در بروکسل وضع شده بود، میلیاردها سرمایه آزاد می‌شود؛ پول نقدی که می‌تواند قفل نوآوری را باز کرده و اقتصاد را رشد دهد.

مسابقه جهانی برای جذب استعدادهای کریپتو

قانون خدمات و بازارهای مالی ۲۰۲۳ زمینه را برای پیشرفت بخش بلاک‌چین نیز فراهم می‌کند. این قانون راه را برای ایجاد «سندباکس» (Sandbox) که محیط‌های کنترل‌شده‌ای هستند که آزمایش و پذیرش فناوری‌های جدید مانند بلاک‌چین را در حوزه مالی تسهیل می‌کنند، هموار می‌کند. جف فنگ (Jeff Feng) یکی از بنیان‌گذاران شرکت توسعه بلاک‌چین سئی لبز (Sei Labs)، در بیانیه‌ای ایمیلی به دکریپت گفت: به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال در بریتانیا نشان‌دهنده یک پیشرفت قابل توجه برای صنعت کریپتو است. این امر به منزله تصدیق مشروعیت رو به رشد دارایی‌های دیجیتال است؛ چیزی که با رقابت کشورهای سراسر جهان برای برتری یافتن در حوزه رمزنگاری و فناوری، به‌طور فزاینده‌ای حیاتی می‌شود.

فنگ با تمجید از «رویکرد قاطع نظارتی بریتانیا درباره ارزهای دیجیتال» که می‌تواند تلاشی برای جذب استعدادهای فناوری جهانی و رقابت با سایر کشورهای دوستدار کریپتو تلقی شود، افزود که «یک مسابقه جهانی برای جذب شرکت‌ها و کارآفرینان رمزارز در جریان است. ضمن اینکه آنها با خود سرمایه آورده و شغل تولید می‌کنند.» کشورهایی مانند هنگ‌کنگ، سنگاپور و اکنون بریتانیا در این زمینه پیشتاز هستند و از فرصت عدم شفافیت نظارتی در ایالات متحده نهایت بهره را می‌برند. همچنین قانون خدمات و بازارهای مالی۲۰۲۳ اجرای اصلاحات ادینبورگ را امکان‌پذیر می‌کند؛ بسته‌ای متشکل از بیش از ۳۰اصلاحیه در مقررات مالی، از جمله تمدید معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری برای پوشش دادن دارایی‌های کریپتو.

ریشی سوناک(Rishi Sunak)، نخست وزیر کنونی بریتانیا، در آوریل۲۰۲۲ (فروردین۱۴۰۱) بلندپروازی خود را برای تبدیل بریتانیا به «هاب جهانی برای فناوری دارایی‌های کریپتو» تشریح کرد. وی برخی اقدامات پیشنهادی از جمله «قراردادن استیبل کوین‌ها در چارچوب مقررات» برای استفاده از آنها به‌عنوان یک فرم شناخته‌شده از پرداخت را مطرح کرد. دیگر مفاد کلیدی این لایحه شامل نظارت بیشتر بر قانون‌گذاران خدمات مالی، اطمینان از پاسخگویی شفاف، ورود دموکراتیک و همچنین حفاظت از دسترسی به پول نقد است.