اثرات مخرب زمستان رمزارزها

بازار ارز‌های دیجیتال نسبت به برخی از بازار‌های مالی مانند بورس یا فارکس بسیار کوچک‌تر است و به همین دلیل به راحتی بر اثر عوامل مختلفی مانند انتشار اخبار، روند قانون‌گذاری‌ها یا هک و کلاهبرداری صرافی‌ها به ناگهان کاهش‌های شدید قیمتی تجربه می‌کند و در نتیجه آن دارایی بسیاری از سرمایه‌گذاران بی‌ارزش می‌شود. سرمایه‌گذاری و کسب سود از بازار ارز‌های دیجیتال امکان‌پذیر است؛ اما ریسک‌های زیادی پیرامون این سرمایه‌گذاری وجود دارد و علاقه‌مندان باید مراقب کاهش‌های شدید قیمتی مداوم باشند. کاهش‌هایی که برخی زمان‌ها به حدی طولانی و مخرب می‌شوند که نام زمستان ارز‌های دیجیتال به آنها داده شده است. زمستان‌هایی که آماده هستند تا حتی حرفه‌ای‌ترین‌ها را نیز آزمایش کنند و زمان‌های سختی را برای سرمایه‌گذاران بازار رقم بزنند. جدیدترین زمستان ارز‌های دیجیتال نیز از سال۲۰۲۲ آغاز شده است، زمستانی که به نظر نمی‌رسد به زودی به پایان برسد.

زمستان ارز دیجیتال چیست؟

طبیعی است که روند قیمتی ارز‌های دیجیتال نمی‌تواند همواره صعودی باشد و دیر یا زود روند نزولی پیدا می‌کند. اما در بازار ارز‌های دیجیتال این روندهای کاهشی می‌توانند بسیار طولانی‌مدت باشند. به روند نزولی قیمت در یک بازه طولانی‌مدت زمستان ارز‌های دیجیتال گفته می‌شود. در شرایط زمستانی، ارز‌های دیجیتال به سختی افزایش قیمتی تجربه می‌کنند و تاثیر اخبار اخبار منفی بیشتر می‌شود. افزایش اخبار منفی، سقوط مداوم قیمت و ورشکستگی صرافی‌ها و شرکت‌ها از جمله نشانه‌های زمستان ارز‌های دیجیتال به شمار ‌می‌روند.

زمستان ارز‌های دیجیتال معمولا پس از پایان یک روند صعودی شدید قیمتی رخ می‌دهد و هرچه صعود قیمتی بیشتر باشد، اثرات مخرب زمستان بعد از آن نیز بیشتر خواهد بود. زمستان حال حاضر بازار نیز در ادامه روند صعودی سال۲۰۲۱ رخ داده است و اثرات منفی آن تا به امروز دیده می‌شود. جدیدترین زمستان بازار ارزهای دیجیتال با سقوط قیمتی بیت‌کوین و سپس از بین رفتن شبکه لونا شروع شد و در ادامه ورشکستگیFTX، کاهش قیمت بیشتر ارز‌های دیجیتال و سختگیری قانون‌گذاران آمریکایی را در حوزه ارز‌های دیجیتال به دنبال داشت. زمستانی که به مدت تقریبا بیش از یک‌سال است که ادامه دارد.

اثرات و روش محافظت در برابر زمستان

امروزه توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران جهانی به بازار پرنوسان ارز‌های دیجیتال جلب شده است و در این بین، سرمایه‌گذاران ایرانی نیز طی چند سال گذشته به این دارایی‌های دیجیتال علاقه نشان داده‌اند.با گسترش سرمایه‌گذاری کاربران ایرانی در بازار ارز‌های دیجیتال، توجه به خطرات و ریسک‌های این بازار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اطلاع‌رسانی این خطرات الزامی می‌شود. زمستان ارز‌های دیجیتال ممکن است تا چندین سال نیز ادامه پیدا کند و در این شرایط سخت، بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از دست می‌دهند. شرایط منفی می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که بسیاری از آلت‌کوین‌های کوچک بازار به‌طور کلی از بین ‌می‌روند و دیگر نامی از آنها شنیده نمی‌شود.

در بازار نزولی زمستان ارز‌های دیجیتال، معمولا سرمایه‌گذاران تنها دو راه دارند. برخی ارزهای دیجیتال خود را با ضررهای سنگین به فروش می‌رسانند تا در سریع‌ترین زمان از این بازار خارج شوند. برخی دیگر نیز از دارایی‌های خود به امید افزایش قیمت آینده نگهداری می‌کنند، در نتیجه دارایی‌‌های آنها ممکن است برای مدت زمان طولانی قفل بمانند. سرمایه‌گذارانی که در ضرر‌های بزرگ زمستان ارز‌های دیجیتال گیر کرده‌اند، در هر راهی که انتخاب کنند با شرایط سختی مواجه هستند و این شرایط سخت اثرات مخرب قابل توجهی را می‌تواند برای روان و سلامت جسمی افراد به همراه داشته باشد. از دست دادن دارایی‌ها و سرمایه که به سختی و طی چندین سال به دست آمده، اتفاقی ناگوار است و استرس زیادی را به افراد تحمیل می‌کند. علاوه بر آن، سرمایه‌گذاران بی‌احتیاط در شرایط زمستان ارز‌های دیجیتال ممکن است آرامش و امنیت مالی خود را از دست ‌دهند و با قرض و بدهی‌های سنگین مواجه ‌شوند. بنابراین هر سرمایه‌گذار باید در شرایط زمستانی بداند که چه کاری می‌تواند انجام دهد تا از سرمایه خود محافظت و از ضرر بیشتر جلوگیری کند.

یکی از اولین و مهم‌ترین مواردی که کارشناسان در شرایط استرس‌زا و نزولی بازار پیشنهاد می‌کنند، کنترل احساسات و وحشت است. بازار ارز‌های دیجیتال در گذشته نیز بار‌ها کاهش‌های شدید قیمتی را تجربه کرده است و این احتمال وجود دارد که از این روند نزولی نیز در نهایت به موفقیت عبور می‌کند.فراز و نشیب‌های قیمتی همواره رخ می‌دهند و در این بین سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها مهم است احساسات خود را کنترل کنند تا تصمیمات اقتصادی عجولانه نگیرند. سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال نباید فراموش کنند که تصمیمات گرفته‌شده در زمان ترس و وحشت، تنها به ضررهای بیشتر منجر می‌شوند.

همچنین در صورتی که شرایط بازار نزولی بود و ضرر سنگینی متوجه سرمایه‌گذار شده بود، دوری از فضای کلی و بازار ارز‌های دیجیتال پیشنهاد می‌شود. برخی زمان‌ها روند نزولی به حدی ناگهانی و شدید است که هیچ کاری از دست سرمایه‌گذار ساخته نیست و برای جلوگیری و جبران ضرر دیر شده است. در این شرایط بهتر است سرمایه‌گذاران از بازار ارز‌های دیجیتال فاصله بگیرند و ذهن خود را باز کنند. فراگیری مهارت‌های جدید، وقت گذراندن با خانواده، دوستان و سفر از جمله اقداماتی هستند که در این زمان می‌توانند برای آرامش ذهن و بهبود توانایی ذهنی سرمایه‌گذار مفید باشند. بنابراین اگر فعالیت سرمایه‌گذار تغییری در بازار و شرایط سود و ضرر سرمایه ایجاد نمی‌کند، بهتر است تا از زمان روزانه خود بهتر استفاده کند و به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت بیشتری بدهد.

در زمان‌های استرس‌زای بازار، توجه به سلامتی روحی و جسمی بسیار مهم است. آسیب‌های روحی و استرس‌های روزانه به شکل مستقیم بر حال جسمی سرمایه‌گذاران نیز تاثیرگذارند و ورزش می‌تواند راه‌حلی برای این چالش‌های جدید باشد. ورزش یک تقویت‌کننده خلق و خوی موثر است که آن را به درمان خوبی برای اضطراب و افسردگی تبدیل می‌کند. ورزش همچنین ضربان قلب را افزایش می‌دهد و توانایی بدن را برای پاسخ به استرس بهبود می‌بخشد. تجارت و سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال نیاز به تمرکز، تفکر مناسب و هوشیاری دارد. کند بودن و خستگی می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را از توجه به جزئیات بازدارد و منجر به ضرر بیشتر در زمان‌های نزولی بازار‌ شود. عدم توجه به حال روحی و جسمی فعالان بازار را مستعد اشتباهات بیشتر می‌کند؛ موضوعی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانند در شرایط سخت، بهترین تصمیمات را بگیرند و برای جبران ضرر تلاش کنند.

تجربه و درس گرفتن از اشتباهات

در نهایت مهم‌ترین درس و نکته‌ای که در زمستان ارز‌های دیجیتال وجود دارد، کسب تجربه و یادگرفتن از اشتباهات است. بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازار‌های صعودی۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کردند، موضوعی که باعث شد تا اکثر آنها در اوج‌های قیمتی خرید‌های خود را ثبت کنند. اکثر این سرمایه‌گذاران جدید بازار، فرصتی برای یادگیری و آموزش پیرامون ارز‌های دیجیتال و روند‌های قیمتی این بازار نداشتند. بازار‌های نزولی فرصت‌های زیادی را در اختیار سرمایه‌گذاران برای تحلیل و کسب دانش قرار می‌دهند. بهترین تریدر‌های بازار از این فرصت‌ها بیشترین استفاده را می‌کنند و با قبول کردن ضرر و شرایط ایجادشده، تلاش می‌کنند تا در سرمایه‌گذاری‌های آینده خود دقت بیشتری داشته باشند.

هم‌اکنون مشخص نیست که زمستان بازار ارز‌های دیجیتال چه زمانی به پایان می‌رسد؛ اما معمولا زمستان‌های گذشته بازار حدود دو سال به طول انجامیده‌اند. با این حال، روندهای گذشته به این معنی نیستند که زمستان جاری نیز از همین الگو پیروی خواهد کرد. اخبار منتشرشده، سلامت بازار، شرایط اقتصادی جهانی و عوامل مشابه از جمله مواردی هستند که می‌توانند در مدت زمان ماندگاری زمستان تعیین‌کننده باشند. بنابراین تا زمان پایان زمستان، سرمایه‌گذاران باید مطمئن شوند که در شرایط مناسب روحی و جسمی هستند و از تصمیم‌گیری در شرایط نامساعد اجتناب کنند. فعالان بازار ارز‌های دیجیتال باید همواره به یاد داشته باشند درحالی‌که با تلاش و کسب تجربه می‌توان ضرر‌های مالی را جبران کرد، اما اکثر ضرر‌های جسمی و روحی غیرقابل بازگشت است.