مقاومت بیت‌کوین در کانال 19‌هزار دلاری

در همین حین که انتظار می‌رفت اتریوم هم به‌دلیل فورک Merge رشد قیمتی را تجربه کند، اما روند معاملات نشان داد که این اتفاق برای معامله‌گران آنقدر جذاب نبوده که بتواند تاثیر افزایش نرخ بهره بر این رمزارز را خنثی کند.

شرایط کلان بازار رمزارزها

هفته گذشته، کمیته بازار باز‌فدرال (FOMC) باردیگر نرخ بهره ایالات‌متحده را افزایش داد. این سومین افزایش ۷۵/ ۰واحد ‌درصدی نرخ بهره در سال‌جاری بود که با رساندن این نرخ به محدوده ۳ تا ۲۵/ ۳‌درصد موجب شکسته‌شدن رکورد تاریخی نرخ بهره از سال‌۲۰۰۸ تاکنون شد. این افزایش موجب شد که شاخص دلار هم رکورد تازه‌‌‌‌‌‌‌ای را در سال‌۲۰۲۲ ثبت کرده و به سقف سال‌۲۰۰۲ هم نزدیک‌‌‌‌‌‌‌تر شود. همین موضوع موجب افزایش فشار فروش در بازار رمزارزها و به‌طور کلی در بازارهای ریسکی شد.

این پدیده به آن دلیل است که با افزایش نرخ بهره آمریکا، بازدهی اوراق قرضه دولتی این کشور نیز افزایش خواهد یافت و به همین دلیل سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ها به سمت این بازار بسیار کم‌ریسک حرکت می‌کنند، در نتیجه سرمایه ‌برای رشد قیمت در بازارهای ریسکی کمتر خواهد شد.

این اقدامات برای کاهش تورم در آمریکا انجام می‌شود اما روند افزایشی نرخ تورم هسته (تورم بدون احتساب قیمت خوراکی‌‌‌‌‌‌‌ها و انرژی) نشان از آن دارد که این سیاست‌ها برای توقف رشد تورم چندان مناسب نبوده‌‌‌‌‌‌‌اند؛ هرچند که توانسته‌‌‌‌‌‌‌اند از سرعت رشد آن بکاهند.

به‌طور کلی می‌توان گفت تا زمانی‌که تورم آمریکا در مسیر صعودی قرار دارد، فدرال‌رزرو نیز به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد و در چنین شرایطی نمی‌توان به رشد بازار رمزارزها چندان امیدوار بود.

شاخص ترس و طمع در بازار رمزارزها نیز همچنان در محدود ترس شدید باقی‌مانده و عدد۲۲ را نشان می‌دهد. ظاهرا سیاست‌های ضدتورمی فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) و افت قیمت بیت‌کوین در روزهای اخیر موجب ترس معامله‌گران و کاهش جذابیت بازار رمزارزها برای سرمایه‌گذاری شده است.

شرایط معاملات در بازار رمزارزها

با ورود بیت‌کوین به کانال ۱۸‌هزار دلاری در پی افزایش نرخ بهره، قیمت این رمزارز به‌خوبی توسط معامله‌گران حمایت شد. بیت‌کوین بارها به کانال ۱۸‌هزار دلاری واردشده اما هربار با حمایت خوبی مواجه شده است که نشان از اهمیت این کانال برای روند آتی بیت‌کوین دارد. طی چهار‌ماه گذشته، بیت‌کوین پنج‌بار با این محدوده برخورد داشته که در هر پنج مورد نیز به‌خوبی حمایت شده است، اما به هر حال به‌رغم دفاع خوب خریداران از بیت‌‌‌‌‌‌‌کوین، این رمزارز طی هفت روز گذشته حدود ۵‌درصد از ارزش خود را از دست داده است.

اما به‌رغم افت قیمت بیت‌‌‌‌‌‌‌کوین، خروج این رمزارز از صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها هم مناسب بوده و طی هفته گذشته حدود ۲۳‌هزار بیت‌کوین از صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها خارج شده است. این موضوع نشان از آن دارد که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بلندمدتی از این افت قیمت بیت‌کوین برای افزایش دارایی‌های خود استفاده کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. اتریوم، دیگر رمزارز بازار هم این روزها زیر ذره‌‌‌‌‌‌‌بین معامله‌گران است، درحالی‌که دو هفته پیش یکی از مهم‌ترین فورک‌‌‌‌‌‌‌های اتریوم یعنی Merge انجام شد و انتظار می‌رفت که با این موضوع قیمت این رمزارز به‌خوبی رشد کند، اما شرایط معاملات طی هفته گذشته نشان داد که این موضوع هرچند خبر خوبی برای تیم فنی و توسعه‌دهندگان اتریوم بوده، ولی برای معامله‌گران آن چندان مناسب نبوده است. با فورکMerge، کارکرد اتریوم از شیوه اثبات کار (Proof of Work) به شیوه اثبات سهام (Proof of Stake) تغییر کرد. در شیوه اثبات کار، ماینرها با کمک توان پردازش خود معادلات پیچیده رمزنگاری را انجام داده و با تشکیل بلوک‌‌‌‌‌‌‌های بلاک‌چین، اطلاعات را در آن ذخیره کرده و سپس به پاس تلاش خود، رمزارزها شبکه را پاداش می‌گرفتند، اما در شیوه اثبات سهام، به بیان ساده و نه‌‌‌‌‌‌‌چندان فنی می‌توان گفت که بلوک‌‌‌‌‌‌‌ها از پیش استخراج‌شده هستند و فعالان شبکه یا همان نودها، به‌‌‌‌‌‌‌جای تلاش برای حل معادلات پیچیده، به ازای میزان رمزارزی که در اختیار دارند، شانسی برای شرکت در قرعه‌‌‌‌‌‌‌کشی تایید و قراردادن اطلاعات در بلوک‌‌‌‌‌‌‌ها را خواهند داشت، بنابراین نودی که دارایی بیشتری در اختیار داشته باشد، شانس بیشتری برای دریافت پاداش دارد.

پیش‌بینی می‌شد که با تغییر عملکرد اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام، بسیاری از افراد برای افزایش شانس‌‌‌‌‌‌‌های خود به بازار روی‌آورده و اتریوم بیشتری را خریداری کنند، اما روند معاملات این رمزارز در روزهای گذشته نشان می‌دهد که این موضوع چندان جذابیت اتریوم را بالا نبرده و حتی پس از آن قیمت این رمزارز حدود ۹‌درصد ریزش داشته است. ارزش بازار رمزارزها نیز طی هفته گذشته تقریبا همگام با بیت‌کوین بوده و حدود ۵‌درصد افت داشته است. دامیننس یا سلطه بیت‌کوین که نشان می‌دهد سهم این رمزارز از کل بازار چقدر است، طی هفت روز گذشته نزولی بوده و به ۵/ ۴۰‌درصد رسیده است، اما درحالی که قیمت اتریوم نزولی بوده، دامیننس آن افزایش یافته و به ۱۸‌درصد رسیده است که نشان از جذابیت این رمزارز برای معامله‌گران دارد.

به‌طور کلی در هفته گذشته، رمزارز RSR بیشترین میزان رشد را در بازار رمزارزها داشته و با افزایش ۳۲‌درصدی قیمت، سود خوبی را نصیب سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران خود کرده است، پس از این رمزارز نیز، ALGO  با ۲۷‌درصد بازدهی در جایگاه دوم قرار گرفته است. بیشترین میزان افت در هفت روز گذشته مربوط به رمزارز تراکلاسیک با‌نماد LUNC است. این رمزارز که دو هفته پیش به یکی از ترندهای بازار بدل شده بود و رشد چند صد‌درصدی را تجربه کرده بود، در این هفته به یکی از بازندگان بازار بدل شد. این رمزارز طی هفت روز گذشته ۲۴‌درصد از ارز خود را از دست داد، پس از این رمزارز هم TON حدود ۱۹‌درصد از ارزش خود را از دست داد و در جایگاه دوم قرار گرفت. در نهایت می‌توان گفت که با توجه به شرایط بازار، فعلا بیت‌کوین در حوالی قیمت کنونی باقی می‌‌‌‌‌‌‌ماند و رمزارزهای دیگر نیز مطابق با همبستگی قیمت خود با بیت‌کوین عمل خواهند کرد و فعلا نمی‌توان انتظار تغییرات قیمتی زیادی را داشت.