2

افزایش شاخص دلار ثبت رکورد تاریخی در دو دهه اخیر، سبب شد بازارهای جهانی دومین هفته پرنوسان خود را مشاهده کنند. بازارهای ریسکی و طلا از جمله بخش‌هایی هستند که به دلیل محبوبیت در میان سرمایه‌گذاران، ضربه بیشتری را در این میان متحمل خواهند شد. علاوه بر عوامل مذکور باید به تضعیف یورو در برابر دلار نیز اشاره کرد.

  دلار بار دیگر تقویت شد

برخی از تحلیلگران بر این باورند که فدرال رزرو نرخ بهره را تا 1درصد در جهت درمان تورم، افزایش خواهد داد. در میان این بحبوحه باید به تقویت دلار به دنبال افزایش احتمالی نرخ بهره اشاره کرد.

گزارش‌ها از موج نوسانی در بازارهای جهانی حکایت دارد. بر این اساس باید گفت روز گذشته شاخص دلار به رکود تاریخی خود در 20 سال اخیر رسید. دلار آمریکایی با رشد 1/ 1درصد به بالای 110 واحد رسید. این امر سبب شد بازارهای جهانی از جمله طلا و بیت‌کوین که محبوبیت ویژه‌ای در میان سرمایه‌گذاران دارند با شیب نزولی مواجه شوند.

بیت‌کوین که در روزهای اخیر بین کانال 18 و 19هزار در حال نوسان بود، اکنون در ساعت 15 به وقت تهران با افت 8/ 2درصدی نسبت به روز گذشته (20 سپتامبر) قیمت 18هزار و 952 دلار را در بازار به ثبت رساند.

همچنین تقویت دلار بازار طلا را نیز برای دومین هفته متوالی دگرگون ساخته و همچنان در حال مقاومت در میانه کانال 1600دلاری است. شیب نزولی بازار طلا و بیت‌کوین به شاخص S&P500 نیز سرایت کرد. بر این اساس این شاخص با افت یک‌درصدی مواجه شد و اکنون در ساعت مذکور به 3894 واحد رسید. به دنبال این موضوع برخی از تحلیلگران بر این باورند نمی‌توان به روند نوسانی بازارهای جهانی در روزهای اخیر تا قبل از انتشار نرخ بهره آمریکا تکیه کرد. علاوه بر عوامل مذکور باید به سبقت دلار در برابر یورو نیز اشاره کرد.

بر این اساس ارزش هر دلار در برابر یورو با رشد 3/ 1درصد نسبت به روز گذشته خود با نرخ 008/ 1 واحد معامله می‌شد. اما سوال این است که چه عواملی سبب تضعیف یورو در روز گذشته شده است؟

افزایش شاخص دلار به دنبال پیش‌بینی افزایش نرخ بهره آمریکا و همچنین آماده‌باش نظامی در منطقه اروپا در اثر جنگ با اوکراین سبب شد دلار به رکورد تاریخی خود نزدیک شود.