گروه بازار پول- شورای عالی بیمه در راستای ایجاد رقابت بر پایه مشتری‌مداری و بهبود ارائه خدمات بیمه‌ای، آزاد‌سازی نرخ‌ها و حذف تعرفه برخی از رشته‌های بیمه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است و این شورا در جلسات آتی مقدمات اجرای آن را در بازار بیمه‌ای کشور بررسی خواهد کرد.

به گزارش روابط‌عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی بیمه در نظر دارد آزاد‌سازی را از رشته‌های سودده با ضریب خسارت پایین آغاز کند و پیش‌بینی می‌شود این فرآیند ۵ سال به طول انجامد؛ ضمن آنکه تعرفه بیمه شخص ثالث همچنان پابرجا خواهد بود.

تا پیش از این نیز برخی از شرکت‌های بیمه برای کاستن از حق بیمه رشته‌هایی که ضریب خسارت آنها کم باشد، اعلام آمادگی کرده‌اند.

در صورت تصویب حذف تعرفه برخی رشته‌های بیمه‌ای در شورای عالی بیمه، اختیار ارزیابی ریسک و طبقه‌بندی آن به شرکت‌های بیمه واگذار خواهد شد و این شرکت‌ها در فرآیند تعیین نرخ حق بیمه، آزادی عمل بیشتری خواهند داشت تا بتوانند قیمت واقعی خدمات بیمه‌ای خود را در بازاری رقابتی محاسبه نمایند. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران و کارشناسان صنعت بیمه بر این عقیده‌اند که در حال حاضر ابزارهای لازم برای آزاد‌سازی نرخ‌ها در تمام رشته‌ها فراهم نیست و در فرآیند حذف نظام تعرفه‌ای باید ملاحظاتی مانند حذف تدریجی

مد نظر قرار گیرد تا عرضه بیمه در بازار به صورت مناسب و واقعی صورت گرفته و بیمه‌گذاران دچار سردرگمی ‌نشوند. آنها همچنین معتقدند این کار باید به صورت برنامه‌ریزی شده انجام شود تا آثار مثبتی بر بازار داشته و فضای رقابتی را به نفع مشتری رقم بزند؛ در غیر این صورت، پیامدهای ناگواری را برای صنعت بیمه به بار خواهد آورد.

بر این اساس، شرکت‌های بیمه لازم است از توان فنی و کارشناسی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند قیمت واقعی خدمات بیمه‌ای را محاسبه کنند؛ چون اگر قیمت را بالاتر از قیمت واقعی محاسبه کنند از بازار رقابتی کنار خواهند رفت و اگر پایین‌تر از قیمت واقعی هم برآورد کنند در پرداخت خسارت و انجام تعهداتی که بر عهده گرفته‌اند، دچار مشکل خواهند شد.

در اغلب کشورهای جهان نظام بیمه‌ای به دلایل متعدد به شدت تحت نظارت و کنترل نهاد نظارتی است و دولت‌ها برای حفظ و رعایت حقوق جامعه یک سری شاخص‌ها و ابزارهایی تعیین می‌کنند تا افراد نتوانند با دادن اطلاعات غلط و گمراه‌کننده حقوق مردم را تضییع نمایند.

آزاد‌سازی نرخ‌ها و حذف نظام تعرفه‌ای فضای بازار را رقابتی می‌کند و در بازار رقابتی بیمه‌گذار می‌تواند بیمه‌ای با قیمت پایین‌تر و کیفیت مناسب‌تر خریداری کند. انتظار می‌رود که آزاد‌سازی نرخ‌ها، در زمانی که انحصار در عرصه خدمات بیمه‌ای جای خود را به رقابت‌سازنده، تحت نظارت نهاد نظارتی واگذار می‌کند، در عمل سبب کاسته شدن از نرخ خدمات بیمه‌ای کم خسارت‌تر و بالا رفتن نرخ‌ها برای اشخاص و رشته‌های پر خسارت‌تر شود و به تدریج اعمال خسارت‌بار نیز کاهش یابد.