فرصت خرید یا تداوم روند نزولی؟

واگرایی در نظر کارشناسان

در نظرسنجی وال‌استریت برای پیش‌بینی روند قیمتی طلا برای هفته آینده ۱۷ نفر شرکت کردند که ۸ نفر از آنان که ۴۷ درصد از کل شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دادند به ادامه روند نزولی فلز زرد رای دادند. این کارشناسان عقیده دارند پس از نزول یک‌باره قیمت طلا در آخرین روز هفته گذشته، به دلیل انتشار اخبار امیدوارکننده بازار کار آمریکا، همچنان میزان تقاضا در بازارهای سهام افزایش خواهد یافت؛ موضوعی که سبب کاهش تقاضا در بازار طلا و افت قیمت آن خواهد شد. ۶ کارشناس دیگر معادل با ۳۵ درصد کل رای‌دهندگان نیز به افزایشی بودن قیمت طلا رای دادند. تمرکز این کارشناسان بیشتر بر اقدامات انبساطی فدرال رزرو است که در صورت تداوم می‌تواند به‌عنوان پشتوانه‌ای برای قیمت طلا عمل کند. ۳ کارشناس دیگر که ۱۸ درصد شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دهند نیز بر این عقیده بودند که قیمت فلز زرد جابه‌جایی عمده‌ای در هفته آتی نخواهد داشت.

اما از سوی دیگر در نظرسنجی آنلاین مین‌استریت که ۱۳۶۷ نفر در آن شرکت کردند، اکثریت شرکت‌کنندگان به صعودی بودن قیمت اونس جهانی نظر داشتند. از میان شرکت‌کنندگان ۸۴۲ نفر معادل با ۶۲ درصد، به افزایش قیمت طلا و ۲۸۲ نفر که برابر با ۲۰ درصد از رای‌دهندگان است، به کاهش قیمت این فلز رای دادند. بقیه شرکت‌کنندگان که معادل با ۲۰ درصد نظردهندگان این نظرسنجی آنلاین بودند نیز عقیده داشتند که قیمت طلا نوسان زیادی در هفته آتی نخواهد داشت.

کالین شیزنسکی استراتژیست ارشد بازار در موسسه SIA بر این عقیده است که در هفته آینده همچنان قیمت طلا کاهشی خواهد بود. آدام باتن رئیس ForexLive نیز بر این عقیده است که در هفته آینده تصمیمات فدرال رزرو می‌تواند همچنان طلا را در روند نزولی خود نگه دارد. او در این مورد اضافه کرده است که بزرگ‌ترین ریسک هفته آینده برای طلا آن است که زمام‌داران فدرال رزرو اعلام کنند که وضعیت اقتصاد در آن حدی که پیش‌بینی می‌شد، وخیم نیست و این موضوع می‌تواند نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه بانک مرکزی آمریکا از شدت اقدامات انبساطی در آینده بکاهد. اتفاقی که با توجه به گزارش بازار کار آمریکا که در روز جمعه منتشر شد، دور از ذهن نیست. باتن باور دارد که در صورت وقوع این اتفاق، بازده اوراق افزایش پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر تقاضای کوتاه‌مدت طلا کاهش خواهد یافت.

نشست فدرال رزرو در رادار

یکی از وقایع مهمی که در هفته جاری توجه معامله‌گران بازارها را به خود جلب خواهد کرد نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه است. بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه نرخ هدف جدید را اعلام خواهد کرد. قبل از اعلام نرخ بهره فدرال‌رزرو کنفرانس خبری جرومی پاول رئیس این نهاد برگزار خواهد شد. کارشناسان بر این باورند که هیچ تصمیم غیرمنتظره‌ای از سوی فدرال رزرو گرفته نخواهد شد و این نهاد نرخ بهره را در بازه صفر درصد بدون تغییر باقی خواهد گذاشت.  ملک کارشناس استراتژی جهانی در بانک کانادایی TD Securities درباره این نشست گفت: به احتمال زیاد فدرال رزرو این سیگنال را به بازارها مخابره خواهد کرد که اقتصاد هنوز در سطح پایین‌تر از پتانسیل خود در حال کار است و آنها به اقدامات پشتیبانی خود از جمله حمایت از هزینه‌های مالی تا زمانی که نیاز باشد ادامه خواهند داد. در نتیجه به نظر نمی‌رسد که غافلگیری بزرگی در نشست روز چهارشنبه و در تصمیمات این نهاد رخ دهد. به نظر می‌رسد فدرال رزرو این قصد را دارد که از انتقال هر شوکی به بازارها جلوگیری کند. از دیگر گزارش‌های مهم که هفته آینده منتشر خواهد شد، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه مه است که در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. گزارش‌های شاخص قیمت تولیدکننده و مدعیان بیمه بیکاری نیز گزارش‌های دیگری هستند که بازار نتایج آنها را مورد نظر قرار خواهد داد.