بسته حمایتی فدرال‌رزرو

جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود درخصوص بسته حمایتی گفت: «اولویت اصلی ما در مقطع کنونی پاسخ به نیازهای درمانی و کاستن از تبعات اقتصادی بیشتر این ویروس است. وظیفه بانک مرکزی آن است که تا حد امکان ثبات را به اقتصاد بازگرداند تا فعالیت‌ها به سرعت به سطح قبل بازگردند». بانک مرکزی آمریکا تاکنون اقدامات زیادی برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا انجام داده که کاهش نرخ بهره به ۲۵/ ۰ درصد و ارائه یک خط اعتباری ۳۵۰ میلیارد دلاری به کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط از جمله آنها بوده است.

بسته حمایتی اتحادیه اروپا

از سوی دیگر وزرای دارایی کشورهای عضواتحادیه اروپا بر سر به‌کارگیری یک بسته حمایتی ۵۰۰میلیارد یورویی به توافق رسیده‌اند. با این حال مخالفت برخی از اعضا مانند اتریش باعث شده است تا هنوز برنامه صدور اوراق قرضه کرونایی که مورد درخواست کشورهایی نظیر ایتالیا و اسپانیا بوده، عملی نشود. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه با استقبال از این بسته مشترک اروپایی گفته است که دولت این کشور به‌طور مستقل نیز به حمایت از اقتصاد فرانسه خواهد پرداخت و حتی به قیمت خرید سهام، دولت مصمم است هرطور شده جلوی ورشکستگی شرکت‌های مطرح این کشور را بگیرد.

بازگشت روند افزایشی طلا

اگرچه به نظر می‌رسد بازارهای سهام ثبات پیدا کرده‌اند، اما با توجه به میزان نقدینگی که در سیستم بانکی جهانی تزریق می‌شود و نرخ‌های بهره بسیار اندک، طلا می‌تواند روند صعودی خود را ادامه داده و تا مرز ۱۸۵۰ دلار در هر اونس صعود کند. قیمت طلا در معاملات هفته گذشته ۵/ ۴ درصد رشد داشت که روند افزایشی این فلز گرانبها را نشان می‌‌دهد. پیامدهای بلندمدت بسته‌های حمایت مالی در کشورهای مختلف زمینه مساعدی برای بالا رفتن قیمت طلا فراهم می‌کند. همچنین بازارهای سهام در حال احیا هستند و این امر زمینه را برای بالا رفتن قیمت طلا تقویت می‌کند. بازارهای سهام و طلا در طول دو هفته ابتدایی ماه مارس همسو با یکدیگر سقوط کردند اما پس از آن روند صعودی‌شان را آغاز کرده‌اند. آمار بالای جمعیت متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در آمریکا و اقدامات بانک مرکزی آمریکا برای پشتیبانی از اقتصاد این کشور نیز فضا برای صعود فلزات ارزشمند به خصوص طلا را کاملا مساعد کرده است.

صعود سراسری بورس‌های جهانی

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۲۲/ ۱ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۷۱۹ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۴۵/ ۱ درصد افزایش تا سطح ۲۷۸۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با جهش ۷۷/ ۰ درصدی در سطح ۸۱۵۳ واحدی بسته شد.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با صعود ۷۹/ ۰ درصدی تا سطح ۱۹ هزار و ۴۹۸ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ کنگ ۳۸/ ۱ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۳۰۰ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» افت ۶۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۷۶۹ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۴۶/ ۳ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۳۸۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.

بورس‌های اروپایی

از طرف دیگر به نظر می‌رسد که انگلیسی‌ها قصد عقب‌نشینی از مواضع خود برای روابط پسابرگزیت را ندارند و نخست‌وزیر این کشور نیز با درخواست‌ها برای تعویق مهلت مقرر توافق با اتحادیه اروپا به دلیل شیوع کرونا مخالفت کرده است. مقامات اتحادیه اروپا بار دیگر از انگلیسی‌ها خواسته‌اند به دلیل شیوع کرونا، مهلت مذاکرات را تا پایان سال تمدید کنند.  در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند. مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در برگزیت از آمادگی کشورش برای به اشتراک گذاشتن بیشتر اطلاعات مالی با اتحادیه اروپا برای حصول توافق مقدماتی خبر داده است.

‌انگلیس خواهان داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده است؛ هر چند که طرف اروپایی تاکنون از خود اشتیاقی برای این مساله نشان نداده است. انگلیس اکنون در حال مذاکره با استرالیا برای امضای پیمان تجارت آزاد پسابرگزیت است و انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا نیز برای امضای پیمانی بزرگ به زودی آغاز شود. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۹/ ۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل در سطح ۵۸۴۲ واحد بسته شد. شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با جهش ۴۴/ ۱ درصدی در سطح ۴۵۰۶ واحد بسته شد و شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۲۴/ ۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۵۶۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۷۱/ ۱ درصد بالا رفت و به ۷۰۷۰ واحد رسید.