انتشار داده‌های اقتصادی درباره بازار کار، شاخص دلار را به‌طور موقت از سراشیبی خارج کرد. هرچند آمارهای منتشرشده ترکیبی از خوشبینی و بدبینی را برای سرمایه‌گذاران تولید کرده بودند؛ اما تعداد فرصت‌های شغلی جدیدی که در اولین ماه سال جاری میلادی تولید شده‌اند بار نرخ بیکاری و رشد دستمزدهای ساعتی را به دوش کشید و باعث تحریک بازار سهام، بازار اوراق و شاخص دلار شد.

ثبت فرصت‌های شغلی فراتر از پیش‌بینی‌ها

در حالی که کارشناسان تعداد مشاغل جدید در ماه ژانویه را ۱۶۵هزار فرصت برآورد کرده بودند؛ نزدیک به ۲ برابر این تعداد یعنی ۳۰۴ هزار شغل جدید در این ماه تولید شد. این بخش از گزارش وزارت کار ایالات متحده بیشتر از بخش‌های دیگر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت. در سوی دیگر داده‌های ژانویه، نرخ بیکاری آمریکا ۱/ ۰ درصد رشد کرد و به سطح ۴ درصدی بازگشت. علاوه‌‌ بر این نرخ رشد دستمزدهای ساعتی که با تاخیر زیادی از سطح ۳ درصدی (سالانه) فراتر رفته بود، براساس پیش‌بینی‌ها باید ۳/ ۰ درصد رشد می‌کرد اما در نهایت رشد ۱/ ۰ درصدی دستمزدها به ثبت رسید. با این اوصاف، نقش فرصت‌های شغلی در بخش غیرکشاورزی از اهمیت بیشتری برخوردار بود و توانست تبدیل به نیروی محرکه بازارهای آمریکا شود. شاخص دلار آمریکا روز جمعه را با رشد ۲۵/ ۰ درصدی به پایان رساند تا از کانال کاهشی که چند هفته در آن حبس شده بود، رهایی یابد. تقویت دلار مطابق معمول قیمت طلا در معاملات روز جمعه را کاهشی کرد، اما اونس فلز زرد در نهایت دومین هفته افزایشی خود را به ثبت رساند. رشد شاخص دلار تحت تاثیر سیاست توقف روند تدریجی افزایش نرخ بهره هدف فدرال رزرو بود. هر اونس طلا تحت فشار دلار با کاهش ۴ دلاری در قیمت ۱۳۱۷ دلاری به معاملات هفتگی خود پایان داد. افت بهای اونس در شرایطی رخ داد که روز پنج‌‌شنبه بالاترین سطح ارزش این فلز گرانبها ظرف ۹ ماه گذشته با قیمت ۱۳۲۶ دلاری ثبت شده بود.  

گرایش نهادهای پولی به ذخیره طلا

براساس گزارش شورای جهانی طلا سال ۲۰۱۸ میلادی با پیوند طلا و بانک‌های مرکزی همراه شد و ذخیره فلز زرد از سوی نهادهای پولی به بالاترین سطح از سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون رسید. در واقع، تقاضای جهانی برای فلز گرانبها حدود ۴ درصد ظرف سال گذشته بالا رفت. حجم طلای خریداری شده در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۴۳۴۵ تن برآورد شده که از رقم سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۸۵ تن بیشتر است. افزایش تقاضای بانک‌های مرکزی که نزدیک به ۶۵۰ تن طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی خریداری کردند، یکی از عوامل رشد قیمت فلز گرانبها در این سال محسوب می‌شود. روسیه، چین، لهستان، ترکیه و قزاقستان با شتاب بیشتری ذخایر طلای بانک‌های مرکزی‌شان را افزایش دادند. ذخایر طلای «گلدتراست» (بزرگ‌‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان) روز سه‌شنبه به بالاترین رقم از ماه ژوئن سال گذشته رسید. با وجود این، تبعیت سایر صندوق‌ها و بانک‌های مرکزی از این موضوع در سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت. رشد تقاضای طلا به مرور با رشد قیمت اونس دنبال خواهد شد و به این ترتیب، شاخص دلار تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر، حجم بالایی از اوراق بدهی مبتنی بر دلار آمریکا نیز تحت تملک برخی از همین کشورهاست. به‌عنوان مثال، چین بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا در جهان است. تغییر ناگهانی در حجم خرید و فروش این اوراق می‌تواند بر بازار اوراق آمریکا و به تبع آن شاخص دلار تاثیرگذار باشد.

حجم بالایی از اوراق بدهی مبتنی بر دلار آمریکا نیز تحت تملک برخی از کشورهایی است که خریداران جدی طلا محسوب  می‌شوند. کلیات این رفتار محتاطانه زنگ خطر بروز رکود مالی دیگری را به صدا درآورده است. احتمال وقوع رکود همواره با پناه بردن به ذخایر امن از سوی سرمایه‌گذاران همراه می‌شود. رشد تقاضای خرید نیز گمانه‌های پیشین نسبت به وقوع رکود اقتصادی را افزایش داده است. منحنی بازدهی اوراق خزانه نیز همچنان نزدیک به وضعیت خطی سیر می‌کند که خود نشانه دیگری از وقوع رکود تلقی می‌شود.