میزان رشد در بخش‌ها

اما رشد تسهیلات‌دهی در سال‌جاری بیشتر معطوف به کدام یک از بخش‌های اقتصادی بوده است؟

از نظر نسبی، بیشترین رشد تسهیلات‌دهی در بخش کشاورزی و مسکن و ساختمان رخ داده است. میزان تسهیلات اعطایی به بخش‌های کشاورزی، با رشد ۳۰ درصدی، به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در بخش مسکن و ساختمان نیز تسهیلات اعطایی بانک بالغ بر ۲۸ درصد رشد را ثبت کرده است. اما از نظر مبلغی اوضاع به صورت دیگری است. با توجه به اینکه سهم بخش خدمات از کل تسهیلات اعطایی قابل‌توجه است، تغییر در حجم تسهیلات این بخش می‌تواند اثرات قابل‌توجهی بر آمار کل داشته باشد. در ۷ ماه ابتدایی سال‌جاری، بالغ بر ۱۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های خدماتی تزریق شده است. این عدد نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد که بیشترین رشد مبلغی در بین گروه‌ها به حساب می‌آید. اما بخشی که کمترین بهره را از رشد تسهیلات‌دهی بانک‌ها برده، بخش صنعت و معدن است. میزان تسهیلات‌ به این بخش در سال‌جاری، تنها ۴ درصد نسبت به بازه مشابه سال قبل رشد کرده که از نظر مبلغی حدودا ۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

براساس گزارش بانک مرکزی، هدف از دریافت تسهیلات در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند در قالب ۷ بخش تقسیم‌بندی شود: ایجاد، تامین سرمایه در گردش، تعمیر، توسعه، خرید کالای شخصی، خرید مسکن و سایر. به طور معمول عمده تسهیلات بانک‌ها بابت تامین سرمایه در گردش بخش‌های اقتصادی صرف می‌شود. براساس آمارهای بانک مرکزی، نزدیک به ۶۳ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها به منظور تامین سرمایه در گردش اعطا شده است. مثلا در بخش صنعت و معدن، عمده تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش کارگاه‌ها و کارخانه‌ها اخذ شده که معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است. در بخش خدمات نیز بیش از نیمی از تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش دریافت شده که حجم آن به بیش از ۶۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اما در ۷ ماه ابتدایی سال‌جاری، از نظر نسبی، هدف «توسعه» بیشترین رشد تسهیلات‌گیری را ثبت کرده است. میزان تسهیلات اعطایی با این هدف در ۷ ماه ابتدایی سال‌جاری نسبت به بازه مشابه سال قبل، ۲۹ درصد رشد کرده و به ۵/ ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان تسهیلات‌دهی بابت خرید مسکن نیز در ۷ ماه ابتدایی امسال با رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته به محدوده ۲/ ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.