مختار طبری، دانش‌آموخته رشته اقتصاد در دانشگاه کلگری کانادا در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به تشریح مزایای این پیشنهاد پرداخت. به گفته وی، بحث تامین اعتبار مسکن مهر از طریق افزایش پایه پولی باعث ایجاد آثار منفی در سطح اقتصاد کلان شده است، اما می‌توان با تبدیل بازگشت اقساط مسکن مهر به منبعی برای افزایش سرمایه بانک مسکن، از یکسو آثار منفی آن را کاهش داد و از سوی دیگر، پشتوانه‌ای برای تسهیلات جدید بانک مسکن ایجاد کرد. طبری معتقد است که عملی شدن این پیشنهاد در نتیجه می‌تواند سه مزیت برای اقتصاد کشور در پی داشته باشد: در وهله نخست، اقتصاد کشور در حوزه حمایت از طرح‌های توسعه‌ای، شاهد پدید آمدن یک بانک قدرتمند با سرمایه مناسب خواهد بود که می‌تواند سیاست‌های تامین مالی بخش مسکن را پشتیبانی کند. مزیت دوم این است که منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر، به ابزاری برای گسترش دامنه تسهیلات‌دهی در بخش مسکن تبدیل خواهد شد و می‌تواند هزینه‌های تسهیلات‌دهی برای اقشار کم‌درآمد را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد. همچنین در وهله سوم، نیز آثار سوء ناشی از بسط پایه پولی در سال‌های گذشته نیز با تجهیز منابع در بخش حقیقی اقتصاد کمرنگ و در نتیجه رشد ارزش افزوده بخش مسکن نیز از این تصمیم متاثر خواهد شد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تصمیم مناسب درخصوص این سیاست از سوی سیاست‌مداران اتخاذ شود.

همچنین مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن آمار پرداخت تعداد و میزان تسهیلات در این بخش در هفت ماه اول امسال را اعلام کرد. مسعود ایزدی با اشاره به روند رو به رشد پرداخت تسهیلات در بخش مسکن به رغم رکود در این بخش افزود: از ابتدای سال ۹۷ تا پایان مهرماه، بیش از ۲۹۳ هزار فقره انواع تسهیلات توسط بانک مسکن به متقاضیان ساخت، خرید و تعمیر خانه یا ساختمان‌های مسکونی و همچنین فعالان دیگر حوزه‌های این بخش پرداخت شد که به لحاظ تعداد تسهیلات، رشد ۴۸ درصدی در مقایسه با ۷ ماه اول سال ۹۶ به ثبت رسیده است.ایزدی تصریح کرد: در ۷ ماه اول امسال مجموع ارزش ریالی تسهیلات پرداختی از سوی بانک مسکن رقمی معادل ۱۰ هزار و ۸۴۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶،‌ از رشد ۳۶ درصدی در مبلغ تسهیلات برخوردار شده است.

این مقام مسوول در بانک مسکن علت رشد ارزش ریالی تسهیلات پرداختی طی سال جاری را ناشی از دو عامل افزایش در تعداد تسهیلات پرداختی در حوزه خرید خانه و همچنین افزایش در سقف برخی از تسهیلات عنوان کرد و گفت: در شرایطی که بازار مسکن شهر تهران رکود در معاملات و ساخت‌و‌ساز را تجربه می‌کند در دیگر شهرهای کشور همچون شهرهای متوسط و کوچک، روند مثبت در بازار مسکن برقرار است ضمن آنکه مشتریان تسهیلات بانک مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.