برخلاف بازار دلار، روز یکشنبه فضای بازار سکه کمی هیجانی‌تر بود و قیمت این فلز گرانبها حتی در مقطعی تا کانال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بالا رفت. ساعت ۴ بعدازظهر، سکه تمام ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان قیمت که ۲۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت روز شنبه بود. به این ترتیب، سکه در روزی که بازار اونس جهانی تعطیل بود، افزایش ۵/ ۴ درصدی را به ثبت رساند؛ این در حالی بود که حتی سقف قیمت دلار در این روز یعنی عدد ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان تنها ۸/ ۲ درصد بیشتر از روز شنبه بود. ناهمگونی رشد سکه و دلار موجب شد که حباب مثبت فلز گرانبهای داخلی بزرگ‌تر شود. درحالی‌که روز شنبه میزان فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت بازاری آن حدود ۳۰ هزار تومان بود، این فاصله در روز یکشنبه به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسید. البته نمی‌توان از نظر دور داشت که در اوج نوسانات، حباب سکه بعضا به نزدیک یک میلیون تومان رسیده بود و حتی افزایش حباب اخیر نیز به اندازه‌ای نیست که بتوان از بازگشت نوسانات شدید به بازار سخن گفت. با این حال، آنچه مسلم است اقبال معامله‌گران در روزهای اخیر بیشتر به سمت بازار سکه بوده است. سکه مدتی است که کانال ۴ میلیون تومانی را به‌عنوان کف محکمی حفظ کرده و از آن سو روز به روز سعی کرده است که خود را به کانال ۵ میلیون تومانی نزدیک‌تر کند. هر چند که نبود تقاضا به اندازه ماه‌های قبل و همچنین ورود برخی سکه‌های پیش‌فروش به بازار مانع از شکست مرز ۵ میلیونی در بازار شده است.

چرا معامله‌گران به بازار سکه کوچ کردند؟

به باور برخی فعالان بازار، در روزهای اخیر تمایل به خرید سکه در میان افراد عادی و معامله‌گران نسبت به دلار کمی بالاتر رفته است. دو دیدگاه در میان بازیگران بازار وجود دارد که علت این موضوع را توضیح می‌دهد. برخی از بازیگران بازار باور دارند، برخوردهای امنیتی با دلالان ارزی و خریداران و فروشندگان خیابانی موجب شده است که معامله‌گران تمایل چندانی نداشته باشند حداقل به‌طور موقت در بازار ارز فعالیت کنند. به گفته این دسته در یک ماه گذشته، دلالان زیادی دستگیر شدند و همین موضوع موجب شده است که بخشی از نوسان‌گیران از بازار ارز خارج شوند و بخش دیگری به بازارهای دیگری از جمله بورس و سکه مهاجرت کنند. در کنار این، برخی اعتقاد دارند، برخوردهای امنیتی و خروج نوسان‌گیران موجب شده است که افراد عادی نتوانند به راحتی خریدهای ارزی خود را انجام دهند چراکه صرافی‌ها معمولا قیمت بالاتری را نسبت به سطح بازار پیشنهاد می‌دهند و همزمان تعداد واسطه‌گران ارزی در خیابان فردوسی کاهش پیدا کرده است. برخی معامله‌گران باور دارند، این افراد در‌حال‌حاضر سعی می‌کنند به جای دلار، سکه امامی تهیه کنند.  درحالی‌که برخی افزایش تقاضا در بازار سکه را به برخوردهای امنیتی در حوزه ارز نسبت می‌دهند، گروه دیگری در بازار مداخله مشخص بانک مرکزی در حوزه ارزی را عامل مهاجرت نوسان‌گیران به بازار سکه دانسته‌اند. این عده باور دارند، برخورد با دلالان ارزی به خودی خود حداقل در کوتاه‌مدت باعث کاهش سطح نوسانات دلار شده است. هم‌زمان آنها باور دارند این موضوع اثر چندانی در بازار سکه نداشته است، بلکه عرضه روزانه ارز در بازار موجب شده است که معامله‌گران فعالیت در بازار سکه را جایگزین خرید و فروش‌های ارزی کنند. به باور آنها زمانی که عرضه ارز بالاست، نوسان‌گیران فضا را برای جابه‌جایی قیمت‌ها چندان مساعد نمی‌بینند، پس سرمایه خود را به بازاری می‌برند که عرضه روزانه در آن وجود ندارد و هم‌زمان نزدیکی‌هایی نیز به بازار ارز دارد.

به گفته فعالان، روز گذشته نیز برخی از صرافی‌های بانکی در راسته خیابان فردوسی عرضه خود را ادامه دادند. صف خرید دیروز در مقابل این صرافی‌ها نسبت به روزهای قبل بیشتر بود. برخی بازیگران ارزی باور داشتند، افزایش فاصله میان نرخ فروش این صرافی‌ها و قیمت بازار، موجب شده بود تمایل برای خرید ارز بازارساز بیشتر شود. «دنیای‌اقتصاد» پیش‌تر در گزارشی عنوان کرده بود که تعداد زیادی از کارشناسان باور دارند، سیاست عرضه ارز با فاصله از قیمت بازار می‌تواند بار دیگر بازارساز را دچار مشکل کند. به گفته آنها، بازارساز در دفعات گذشته نیز سیاست عرضه ارز با قیمت ارزان‌تر از نرخ بازار را امتحان کرده بود، ولی هر بار مشکلات بیشتری از پس این نوع عرضه فعال‌تر شد. یکی از این مشکلات ورود تقاضای کاذب به بازار به‌منظور تهیه ارز ارزان‌تر بود. ورود تقاضای کاذب موجب کاهش ذخایر ارزی بازارساز می‌شود و دست او را در برابر نوسان‌گیران ارزی خالی‌تر می‌کند. باید دید این نوع عرضه پس از آغاز رسمی دور دوم تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد یافت یا بازارساز در هفته آتی شیوه‌های جدیدی را برای مدیریت انتظارات ارزی به کار خواهد گرفت.