تفاوت دو نسخه شاخص قیمت مصرف‌کننده به دو بخش پرنوسان انرژی و خوراکی‌ها مربوط می‌شود. شاخص تورمی اصلی بدون لحاظ کردن این دو بخش محاسبه می‌شود و از همین رو بیشتر به معیار تورمی فدرال رزرو نزدیک است. آنچه احتمال افزایش شتاب انقباضی از سوی فدرال رزرو را بیشتر می‌کند، گزارش‌های مثبت درباره اقتصاد آمریکا است. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به ۱/ ۴ درصد رسیده و بازار کار در شرایط موسوم به اشتغال کامل (نرخ بیکاری زیر سطح ۵/ ۴ درصدی) به سر می‌برد. این دو عامل همسو با تورم روبه رشد به رئوس مثلثی مبدل شده‌اند که کمیته بازار آزاد آمریکا را به دو نوبت رشد نرخ بهره دیگر سوق می‌دهد. معمای تورمی که یک سال قبل، مانع بزرگی بر سر راه عملیات انقباضی فدرال رزرو محسوب می‌شد، با رشد پرشتاب در ماه‌های اخیر، نگرانی‌های پیشین را برطرف ساخته است.

پرواز شاخص دلار به سطح ۹۶ واحد

کمرنگ شدن این نگرانی‌ها با توجه به صعود شاخص دلار آمریکا به سقف ۱۳ ماهه مشخص می‌شود. هرچند رشد تورم در شرایط معمول از شاخص دلار حمایت نمی‌کند؛ اما چنانچه سیگنال تورمی به معنای آمادگی انقباضی باشد، آن گاه رشد نرخ بهره منجر به تقویت شاخص دلار خواهد شد. صعود قابل‌توجه شاخص دلار نیز به همین دلیل رخ داد. این شاخص به سقف ۴۵/ ۹۶ واحدی رسید که از ماه جولای سال گذشته میلادی بی‌سابقه بود. همزمان با تقویت ارزش دلار در بازار جهانی، یورو نیز در مقابل این ارز به کف ۱۳ ماهه نزول کرد.در بازار فلزات گرانبها نیز اونس طلای جهانی پس از مقاومت شدید در برابر فشار ناشی از صعود شاخص دلار تا عصر دیروز در قیمت ۱۲۱۱ دلار معامله می‌شد. روز جمعه شاخص دلار سقف ۱۳‌ماهه خود را لمس کرد و شرایط سختی برای طلا به‌وجود آورد. فلز زرد در این بازه زمانی بین سطوح ۱۲۰۵ تا ۱۲۱۵ دلاری باقی ماند تداوم بخشید.

  ریسک انتقال بحران ترکیه به یورو

اعلام نگرانی بانک مرکزی اروپا از سرایت ویروس التهابات اقتصادی ترکیه به بانک‌های این ناحیه، یورو به کف ۱۳ماهه برخورد کرد. علاوه بر ارز اتحادیه، بازار سهام ناحیه یورو نیز بیشترین کاهش ظرف یک ماه اخیر را تجربه کرد. نرخ برابری یورو به دلار در مقاطعی به زیر سطح ۱۴/ ۱ نیز سرک کشید. شاخص سهام DAX نیز دیروز تا همین ساعت ۲درصد ریزش داشت.

13 (1)