بانک مرکزی با انتشار سه گزارش از تحولات بخش پولی و بانکی کشور در ماه‌های مختلف فصل بهار، آمارهای پولی و بانکی کشور را به‌روز‌رسانی کرد. بررسی این آمارها نشان می‌دهد که حجم دارایی خارجی نظام بانکی کشور در حال حاضر چیزی حدود ۸۱۸ هزار میلیارد تومان است. به‌عبارت دیگر و با محاسبه نرخ دلار مصوب حجم دارایی خارجی نظام بانکی کشور در حال حاضر در حدود ۱۹۵ میلیارد دلار است. مقایسه این ارقام با ارقام به ثبت رسیده در اسفندماه سال گذشته نشان می‌دهد که اگرچه ارزش ریالی دارایی خارجی نظام بانکی کشور در سه ماه ابتدایی سال‌جاری در حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است، اما با در نظر گرفتن تاثیر افزایش نرخ ارز بر ارزش ریالی ذخایر خارجی نظام بانکی می‌توان گفت که ارزش دلاری دارایی نظام بانکی کشور در سه ماه نخست سال‌جاری در حدود ۷/ ۱ درصد کاهش یافته است.

حجم دارایی خارجی بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصادی کلان است. بررسی آمارهای منتشر شده از سوی این نهاد نشان می‌دهد که حجم دارایی خارجی بانک مرکزی در پایان خردادماه سال‌جاری در حدود ۵۲ درصد از دارایی خارجی بانک مرکزی یعنی چیزی در حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این به این معناست که در خردادماه سال‌جاری میزان دارایی بانک مرکزی چیزی در حدود ۵/ ۱۰۹ میلیارد دلار بوده است. مقایسه این رقم با ارزش دلاری دارایی بانک مرکزی در پایان اسفندماه سال گذشته نشان می‌دهد که ارزش دلاری دارایی خارجی بانک مرکزی طی سه ماه ابتدایی سال‌جاری چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. در بین سه ماه ابتدایی سال‌جاری نیز، بیشترین میزان افزایش در ارزش دارایی خارجی بانک مرکزی در فروردین‌ماه اتفاق افتاده است. بر مبنای آمارهای بانک مرکزی طی این ماه ارزش دارایی خارجی بانک مرکزی، حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است. البته در حدود ۱۱ درصد از این میزان افزایش را باید به افزایش نرخ ارز مصوب دولتی در پایان فروردین‌ماه در مقایسه با پایان سال‌جاری دانست. با تعدیل اثر افزایش نرخ ارز می‌توان گفت در فروردین‌ماه سال‌جاری ارزش دارایی خارجی بانک مرکزی در حدود ۲ درصد افزایش یافته‌است. ارزش دلاری دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در اردیبهشت‌ماه تقریبا ثابت بوده است. این در حالی است که خردادماه مصادف با کاهش یک درصدی ارزش دارایی خارجی بانک مرکزی بوده است. ذخایر بانک مرکزی در سه ماه ابتدایی سال‌جاری در حالی در سطح ثابتی قرار داشته ‌است که آمارها حکایت از کاهش ارزش دارایی بانک‌های تجاری در سه ماه ابتدایی سال‌جاری دارد.

ثابت ماندن ذخایر ارزی بانک مرکزی، با وجود روند کاهشی در میزان ذخایر بانک‌های تجاری این انگاره را در ذهن ایجاد می‌کند که بانک مرکزی طی سه ماه ابتدایی سال‌جاری تا حدودی «سیاست حفاظت از ذخایر بانک مرکزی» را بر «سیاست عرضه ارز برای کنترل قیمت ارز در بازار» مقدم دانسته‌است. البته با توجه به عرضه ارز با نرخ دولتی در سال‌جاری و با توجه به شنیده‌ها مبنی بر خرید دارایی خارجی از سوی بانک مرکزی می‌توان گفت که بانک مرکزی در سه ماه ابتدایی سال‌جاری معادل با میزان عرضه در بازار، ارز در ذخایر خود جایگزین کرده‌است.  بررسی آمارهای صادرات و واردات به‌عنوان مجاری اصلی ورود و خروج ارز در کشور نشان می‌دهد که در سه ماه ابتدایی سال‌جاری میزان صادارت کشور (بدون احتساب میعانات گازی) رقمی در حدود ۲/ ۱۱ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که طی این بازه سه ماهه حدود ۱۰ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده‌است. به‌عبارت دیگر میزان نیاز وارداتی میانگین ماهانه کشور در سه ماه ابتدایی سال‌جاری چیزی حدود ۳۴/ ۳ میلیارد دلار بوده‌است.