وی با بیان اینکه کنترل نرخ تورم اولین قدم برای حمایت از تولید است، افزود: در شرایط تورمی، دولت به‌دلیل مسوولیت‌های اجتماعی خود قیمت برخی کالاها و نرخ‌های کلیدی را کنترل می‌کند که تناسبی با نرخ تورم ندارد و همین مداخله در قیمت‌گذاری تعادل در قیمت‌های نسبی را به هم می‌ریزد و در بلندمدت دولت‌ها را مجبور به افزایش جهشی و یکباره قیمت‌ها می‌کند که این اقدامات آثار بسیار مخربی برای تولید داخلی دارد.

این اقتصاددان با اشاره به افزایش جهشی و یکباره نرخ ارز و حامل‌های انرژی گفت: این شوک‌ها قطعا به تولید ضربه می‌زند. بنابراین اولین اقدامی که دولت برای حمایت از کالای ایرانی باید انجام دهد (که البته بسیار سخت است) کاهش نرخ تورم به زیر۵ درصد است.به گفته وی هم‌اکنون هم دولت نرخ تورم تک‌رقمی را اعلام کرده، اما همین نرخ هم نسبت به اغلب کشورهای جهان بالاست و از پایداری لازم برخوردار نیست.

ندری اقدام دوم برای حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی را حل عاجل بحران بانکی دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون بانک‌ها با تنگنای مالی و نقدینگی مواجه هستند و دارایی‌ آنها متناسب با بدهی‌ها نیست. وقتی بانک‌ها در چنین وضعیتی قرار دارند، نمی‌توانند نقش کلیدی و اصلی خود را که تامین مالی تولید و مصرف‌کننده ایرانی است، به درستی ایفا کنند.

وی افزود: نظام بانکی احتیاج به خانه تکانی اساسی و کلیدی دارد؛ زیرا در این شرایط نقش واسطه‌گری مالی و تامین کسری نقدینگی بنگاه‌ها را نمی‌تواند به خوبی انجام دهد،البته این وظیفه در چند دهه گذشته هم وجود داشته است و همیشه بنگاه‌ها با چالش تامین سرمایه در گردش مواجه بوده و هستند.

این اقتصاددان با اشاره به تفاوت بانک‌های داخلی و خارجی گفت: بانک‌های خارجی دقیقا بالعکس عمل می‌کنند؛ به‌طوری‌که در اغلب کشورهای خارجی رقابت بانک‌ها در حوزه اعطای تسهیلات است و در تبلیغات از مردم می‌خواهند به روش‌های مختلف تسهیلات دریافت کنند، اما در ایران تبلیغات برای سپرده‌گذاری است.وی ادامه داد: این نشان می‌دهد تا چه حد در حوزه بانکی مسیر را اشتباه و انحرافی طی کرده‌ایم و این نیازمند تجدید ساختار اساسی در سیستم بانکی است. باید ساختار مدیریتی و مالکیتی بانک‌ها تغییر کند که البته کار بسیار دشواری است.

ندری تاکید کرد: بنابراین برای حمایت از تولید دو اتفاق مهم باید رخ دهد. یک کنترل تورم به‌صورت پایدار و دوم اینکه بانک‌ها به نقطه‌ای برسند که به جای رقابت در جذب سپرده، در حوزه اعطای تسهیلات رقابت کنند. اگر توانستیم بانک‌ها را به این مسیر ببریم بستر حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی گام برداشت.

وی همچنین با بیان اینکه برای حمایت از کالای ایرانی باید مصرف‌کننده را در نظر گرفت، اظهار کرد: یکی از موثرترین روش‌های حمایت از کالای ایرانی کمک به کسری نقدینگی مصرف‌کننده ایرانی از مسیر تسهیلات بانکی با نرخ سود مناسب است.این اقتصاددان با اشاره به ضرورت تعیین امتیاز و تسهیلات ویژه برای خریدار کالای ایرانی، گفت: کاش برای حمایت از تولید به جای مانور دادن روی شعار حمایت از کالای ایرانی، روی حمایت از مصرف‌کننده کالای ایرانی تمرکز می‌کردیم. مهم‌ترین مشکل هم‌اکنون عدم تمایل مصرف‌کننده ایرانی به استفاده از کالای ایرانی است. یا به‌دلیل کسری نقدینگی یا به‌دلیل عدم تناسب کیفیت کالای ایرانی با کالای خارجی.

وی ادامه داد: همچنین به خاطر نداشتن سیستم‌ها یا نظام‌هایی که بتواند از مصرف‌کننده حمایت کند، می‌بینیم که مصرف‌کننده به سمت کالاهای خارجی می‌رود زیرا به کیفیت مناسب کالای خارجی اعتماد پیدا کرده است. ندری با بیان اینکه برای حمایت از تولید داخل باید نظام حمایت از حقوق مصرف‌کننده را احیا کنیم، افزود: این نظام باید احیا شود تا وقتی تولید‌کننده‌ای کالای نامرغوب ارائه می‌کند، بتواند حقوق خود را از تولیدکننده مطالبه کند.این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر برخی تولیدکنندگان وانمود می‌کنند کالای تولیدی آنها کیفیت و خدمات پس از فروش مناسبی دارد، اما وقتی مصرف‌کننده کالا را خریداری می‌کند، می‌بیند که این تبلیغات واقعیت نداشته است. به‌عبارت دیگر صداقت یکی از مولفه‌های بسیار مهم در جلب نظر مصرف‌کننده داخلی است و متاسفانه هم‌اکنون هیچ نهادی برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده نداریم.