نگرانی نسبت به شیوع عوارض جنگ تجاری در صحنه اقتصاد بین‌الملل، با انتشار واکنش پکن عمیق‌تر شد. خبر اعمال تعرفه ۳ میلیارد دلاری بر کالاهای وارداتی آمریکایی زمینه ناآرامی گسترده را در بازارها فراهم کرد. یک روز پس از انتشار عکس العمل تجاری چین نسبت به سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ، اولین ضربه جدی متوجه بازار سهام شد. سقوط ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بخش تکنولوژی مانند تسلا، آمازون، اپل و اینتل، افت ۱۰ درصدی شاخص کامپوزیت نزدک نسبت به قله ماه مارس (ماه گذشته میلادی) را رقم زد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز و ۵۰۰S&P نیز با ریزش نزدیک به ۲ درصدی در روز دوشنبه برای دومین بار در سال جاری میلادی وارد قلمرو اصلاح شدند. کاهش ۱۰ درصدی نسبت به «پیک» (Peak) قبلی بیانگر بروز این مساله است. ریزش بهاری بازار سهام به وال‌استریت محدود نبود و بورس‌های بزرگ آسیا و اروپا نیز سرنوشت مشابهی داشتند. به‌عنوان مثال، بورس‌های لندن و فرانکفورت از میان ۱۰ بخش اصلی، تنها در بخش انرژی بازدهی منفی را ثبت نکردند. بدترین بازدهی نیز با افت بیش از ۱۰ درصدی به بخش تکنولوژی تعلق داشت. با توجه به این موضوع که بخش تکنولوژی نقش پررنگی در رونق بازار سهام سال ۲۰۱۷ بر عهده داشت، تضعیف این بخش نیز برابر با افت بازدهی بازار سهام خواهد بود. کارشناسان بازار جهانی، یکی از دلایل این سقوط را به حساسیت بالای صنایع تکنولوژی به افزایش بحران تجاری میان چین و ایالات‌متحده وابسته دانستند. شیب صعودی سال  ۲۰۱۷بازارهای سهام که سرانجام اصلاح آن پیش بینی می‌شد، دیگر عاملی است که در سقوط بازار موثر بوده است.مقامات آمریکایی نسبت به تعرفه‌گذاری چینی‌ها واکنش جالبی نشان ندادند. واشنگتن سیاست اقتصادی که پکن در پیش گرفته را ناعادلانه، مخل اقتصاد بین‌الملل و امنیت ملی ایالات‌متحده معرفی کرد.

ترامپ علیه ترامپ؟

سکوت معنادار: دومین دوشنبه سیاه وال‌استریت در سال ۲۰۱۸ میلادی در حالی که تنها یک فصل از آغاز سال سپری شده است، ترامپ را در تیررس مخالفان قرار داده است. رئیس‌جمهوری پرحاشیه آمریکا از زمان انتخابات سال ۲۰۱۶ تا پایان سال ۲۰۱۷ به‌طور متناوب به رونق بازار سهام اشاره داشت. اتمسفری که او حول وال‌استریت به‌وجود آورد برای سرمایه‌گذاران به معنای تداوم سلسله بازدهی‌های مناسب بازار تلقی می‌شد و دولت ایالات‌متحده نیز جزو حامیان این رونق به‌نظر می‌رسید؛ اما مدتی است که ترامپ در توییتر خود از بازار سهام چیزی نمی‌گوید. تحلیلگران توقف اشارات مستقیم وی به رونق وال‌استریت را به معنی پایان شتاب بازدهی بازار می‌دانند؛ البته وقوع دوشنبه سیاه فوریه ۲۰۱۸ نیز یکی از دلایل سکوت ترامپ است.

رکود پس از رونق تا ۲۰۲۰: تزریق بودجه هنگفت به زیرساخت‌ها، کاهش نرخ مالیات‌ها، افزایش مخارج دولت فدرال، افزایش کسری بودجه و تغییرات [سلیقه‌ای؟] کارکنان کاخ سفید حالا با جنگ‌افروزی تجاری به فرماندهی مستقیم او گره خورده‌اند تا نااطمینانی سیاسی-اقتصادی در سطح جهانی تقویت شود.

هرچند سیاست‌های اقتصادی کاخ سفید در کوتاه‌مدت (۲ سال) به رشد اقتصادی منتهی خواهند شد؛ اما پس از پایان این دوره رونق در سال ۲۰۲۰ اقتصاد آمریکا به چه سمتی کشیده خواهد شد؟ کارشناسان بسیاری در این زمینه به ارائه تحلیل‌های گوناگون پرداخته‌اند که بیشتر آنان بروز معضل اقتصادی تا سال ۲۰۲۰ را کمتر محتمل می‌دانند؛ اما سال ۲۰۲۰ که مصادف با انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده است (و دونالد ترامپ نیز در این کارزار سیاسی شرکت خواهد کرد)، تبدیل به نقطه عطف در تاریخ اقتصاد آمریکا خواهد شد؟ تشدید تنش‌های تجاری، پایان اثر موقت افزایش سقف مخارج دولت، رفتار بازگشتی بازار سهام، عواقب مشارکت در جنگ‌های ارزی و تجاری، می‌توانند زمینه‌ساز بروز یک دوره رکود باشند.

بانک و بیمه