کوهن به صراحت با اعمال تعرفه‌های سنگین مخالف بود و تلاش زیادی برای کاهش وزن حمایت‌گرایی انجام می‌داد؛ اما رایزنی‌ها و مخالفت‌های او به نتیجه نرسیدند. شکست کوهن از ترامپ در نهایت منجر به نگارش یک نامه استعفای دیگر (جنت یلن نیز از هیات‌مدیره فدرال رزرو استعفا داده بود) خطاب به کاخ سفید شد.  کناره‌گیری کوهن نشان از تداوم حمایت‌گرایی به سبک ترامپ، ابقای نااطمینانی سیاسی-اقتصادی و شکاف در دیواره هرم ترامپ دارد. واکنش شاخص دلار نیز این فرضیه را تقویت می‌کند؛ چراکه این شاخص دوباره حریم ۹۰ واحدی را به سمت نزول ترک کرد. آغاز تضعیف دلار از روز سه‌شنبه با رشد نزدیک به ۷/ ۱ درصدی اونس طلا مواجه ساخت. در ادامه با آغاز ساعات فعال بازار جهانی در روز چهارشنبه، فلز زرد وارد کانال کاهشی شد؛ اما شاخص دلار ریزش خود را جبران نکرد تا تاثیر جدایی کوهن بیش از پیش در بازارها مورد توجه قرار بگیرد. البته گزارش اشتغال در آمریکا می‌تواند دلار را تقویت کند. وال‌استریت نیزبه محض انتشار خبر استعفای کوهن نزول عمودی را تجربه کرد.

کوهن علیه رادیکالیسم؟

وداع گری کوهن با کاخ سفید از سوی برخی کارشناسان اقتصادی به معنای تداوم سیاست‌های اقتصادی رادیکال در کاخ سفید تعبیر می‌شود. در واقع، گسترش دامنه جنگ تجاری به‌واسطه حمایت‌گرایی جدیت بیشتری خواهد یافت. برخی از استراتژیست‌های فعال در بازار جهانی، زنگ خطر وقوع یک جنگ تجاری تمام عیار را به صدا درآورده‌اند؛ چراکه استعفای مشاور ارشد اقتصادی به‌دلیل مخالفت با سازوکار دولت، بیانگر اختلاف‌نظر شدید پیرامون اثرگذاری سیاست اتخاذشده از سوی رئیس‌جمهوری است. ازآنجاکه محور جدال ترامپ و کوهن را تعرفه‌گذاری بر واردات شکل داده بود، رویکرد رادیکال کاخ سفید در رابطه با حمایت‌گرایی صرف مداوم به‌نظر می‌رسد.

آینده اقتصاد آمریکا بدون کوهن؟

با اینکه دونالد ترامپ در یکی از آخرین توییت‌های خود، فرضیه آشوب (بی‌نظمی؛ Chaos) در کاخ سفید را رد کرده است، اما جدایی کوهن پس از ناتوانی وی درباره کاهش عمق حمایت‌گرایی زیان‌آفرین دست کمی از هسته اولیه یک آشوب ندارد. برخی از کارشناسان اقتصادی، کوهن را نماینده عقلانیت در کاخ سفید خطاب می‌کنند و بعضی نیز او را به مدافع اقتصاد بین‌الملل و آمریکا در مقابل سیاست‌های تنش‌زای ترامپ تشبیه کرده‌اند. جدایی کوهن صدای مخالفت با حمایت‌گرایی افراطی، جنگ ارزی و جنگ تجاری را روبه خاموشی خواهد کشاند و این موضوع به ضرر اقتصاد آمریکا تلقی می‌شود.

نااطمینانی؛ دشمن دلار، دوست طلا

اونس طلای جهانی سه‌شنبه شب از تضعیف دلار سود زیادی کسب کرد. فلز زرد با رشد نزدیک به ۴/ ۱ درصدی در این روز سقف ۱۳۴۰ دلار را نیز لمس کرد. همزمان با جولان طلا، حواشی سیاست تعرفه‌گذاری ترامپ بازهم دلار را وارد سیر نزولی کرده بود؛ شاخص دلار رفتار تکراری این روزهای خود را دوباره تکرار کرد. شاخص اسکناس آمریکایی که ارزش آن را نسبت به سبد ۶گانه ارزهای رایج نشان می‌دهد، چند هفته پیاپی حول محور ۹۰ واحدی رفت‌وآمد می‌کند. عوامل بنیادی که بیشتر به اخبار مهم مربوط هستند این شاخص را تحت کنترل گرفته‌اند. انتشار خبرهایی مانند تشدید جنگ تجاری یا جنگ ارزی دلار را نزولی می‌کنند و مخابره سیگنال انقباضی از سوی سیاست‌گذاران پولی آمریکا شاخص را به تقویت وامی‌دارند. رفت‌وبرگشت بین ۸۹ تا ۹۰ واحد با اینکه در کل به سمت تضعیف دلار گرایش دارد؛ اما رفتار مارپیچی شاخص را نیز ثبت می‌کند. در هر صورت، شاخص دلار سه‌شنبه نزدیک به ۷دهم درصد تضعیف شد و به زیر ۹۰ واحد بازگشت. البته اونس طلا چهارشنبه را کاهشی استارت زد و تا ساعت ۲۰ دیروز به ۱۳۲۳ دلار رسید؛ اما آنچه برخلاف انتظار بازار پیش رفت عدم رشد شاخص دلار بود. عدم تقویت شاخص دلار همزمان با تضعیف اونس بازهم به عوامل بنیادی مربوط می‌شد. خبر استعفای «گری کوهن»، مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ، نااطمینانی را به اقتصاد و سیاست واشنگتن بازگرداند و شاخص دلار را تحت‌فشار قرار داد.

 

خروج کوهن علیه ترامپ