سه دسته عوامل در تغییر روند بازار ارز موثر بودند. اولین دلیل مشخص که بیشتر در بازار به‌چشم می‌آمد، تقویت سمت عرضه بود. روز دوشنبه دلار تحت‌تاثیر عرضه دو دسته، حقوقی‌ها (بازیگران بازارساز) و حقیقی‌ها (معامله‌گران بازار) قرار گرفت. به گفته فعالان، به‌طور طبیعی هر قدر در طول پاییز به سوی جلو حرکت کنیم، میزان تقاضای واقعی افزایش پیدا می‌کند، ولی آنچه در روز سه‌شنبه بیشتر مشاهده شد، افزایش حجم ارز موجود در بازار بود. به گفته این دسته، دیروز بازارساز عرضه متعارف خود را داشت. در چنین شرایطی عرضه برخی بازیگران حقیقی نیز به بازار افزوده شد تا فشار بر قیمت بالاتر برود. بخشی از بازیگران ارزی باور داشتند، شماری از معامله‌گران پس از برخورد دلار به نقاط مقاومتی تصمیم گرفتند ارز خود را به فروش برسانند. دسته دیگر کسانی بودند که پس از مشاهده نبود روند افزایشی در ابتدای روز ترجیح دادند که ارز خود را عرضه کنند و موقتا از بازار خارج شوند.

یکی دیگر از دلایل کاهش نوسان که در بازار مطرح می‌شد را می‌توان به «استراحت بین مسیر» تعبیر کرد. برخی فعالان بازار اعتقاد داشتند که دلار در۲ روز ابتدایی هفته حرکتی شتابان داشته است. در این شرایط، معامله‌گران سعی می‌کنند برای مشخص شدن جهت بازار کمی صبر کنند و پس از اطمینان از مسیر آینده، وارد بازار شوند. می‌توان گفت معامله‌گری که در روند پرنوسان سودی به‌دست آورده است، ممکن است ترجیح دهد تا آرام شدن دوباره بازار کمی از معاملات خارج شود و خود را از لحاظ ذهنی برای روزهای آینده آماده کند.

سومین دلیلی که زمینه‌ساز کاهش نوسانات و تغییر مسیر دلار شد، به دو سیگنال مربوط بود. اولین سیگنال از حواله درهم صادر شد و دومین سیگنال که اثر بیشتری داشت، از سوی بازارساز به بازار مخابره شد. روز گذشته حواله درهم با نرخ هزار و ۱۱۸ تومان آغاز به‌کار کرد، ولی به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت و در نهایت با قیمت هزار و ۱۱۵ تومان به کار خود پایان داد. همچنین روز دوشنبه بازارساز به عرضه ارز زیر سطح ۴ هزار و ۵۰ تومان ادامه داد. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، این یک پیغام مهم برای معامله‌گران غیررسمی به‌دنبال داشت و آن این بود که سیاست‌گذار تمایلی به افزایش قیمت ندارد. معامله‌گران تصور می‌کردند به‌دلیل افزایش قیمت روز یکشنبه به محدوده ۴هزار و ۷۰ تومان، بازارساز در روز دوشنبه با نرخ بالاتری عرضه خود را آغاز کرد ولی بازارساز برخلاف انتظار آنها رفتار کرد و با ادامه عرضه ارز زیر سطح ۴ هزار و ۵۰ تومان این تصور برای معامله‌گران غیررسمی ایجاد شد که در صورت ادامه روند افزایشی، عرضه ارز رشد بیشتری خواهد یافت.

بانک و بیمه