به گفته فعالان، عوامل متعددی در شکل‌گیری روند افزایشی بازار نقش داشتند که رشد نرخ حواله درهم، ورود سکه‌بازان به بازار ارز، افزایش تقاضا در ابتدای ماه و کاهش عرضه بازارساز نقش مهم‌تری داشتند. در این میان، عده‌ای از بازیگران بازار باور داشتند که در پنجمین روز هفته میزان عرضه بازارساز بیشتر از روزهای پیشین بود؛ ولی معامله‌گران با جوسازی پیرامون اتفاقاتی مانند به رای گذاشتن چهار لایحه که هدف آنها اعمال فشار بیشتر بر ایران و حزب الله بود، سعی کردند قیمت‌ها را بالا ببرند. این لوایح قرار بود شب گذشته به رای گذاشته شوند.

معامله‌گران آتی با برجسته کردن چنین خبرهایی و بالا بردن فعالیت خود نرخ دلار در معاملات فردایی را در مقطعی از روز به نزدیک ۴ هزار و ۵۰ تومان رساندند.  در این میان، عده‌ای اعتقاد داشتند بالا بودن قیمت دلار در مشهد یکی از دیگر عواملی بود که قیمت دلار در پاساژ افشار را تحریک می‌کرد. نکته حائز اهمیت در مورد روند افزایشی دلار مربوط به دامنه نوسانات آن بود. دلار با اینکه در آبان ماه روند افزایشی را پشت‌سر گذاشته است، هرگز نتوانسته نوسان بالای ۱۰ تومان را به ثبت برساند و به نوسانات تک رقمی اکتفا کرده است. در این میان، روز چهارشنبه یکی دیگر از روزهایی بود که نیروهای افزایشی قصد داشتند با استفاده از متغیرهای متفاوت قیمت دلار را وارد محدوده‌های بالاتر کنند؛ ولی مقاومت و عرضه مناسب و به موقع بازارساز موجب شد که قیمت نوسانات محدودی را تجربه کند.

شروع بازار در آستانه سطح جدید

در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۳۳ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۰تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز سه‌شنبه داشت. با این حال، معاملات فردایی در سطح قیمتی بالاتری و با قیمت ۴ هزار و ۴۷ تومان کلید خورد. در ادامه روز قیمت دلار در معاملات فردایی تا ۴ هزار و ۴۹ تومان نیز بالا رفت، ولی نتوانست از سطح ۴ هزار و ۵۰ تومان عبور کند و در مسیر کاهشی قرار گرفت. به گفته فعالان، افزایش عرضه بازارساز مهم‌ترین عاملی بود که موجب شد این ارز نتواند وارد سطوح جدید شود. این در حالی بود که اضلاع افزایشی زیادی قیمت را تحریک می‌کردند.

مهم‌ترین محرک قیمت دلار، افزایش نرخ حواله درهم بود. به گفته فعالان، روز چهارشنبه نرخ حواله درهم تا هزار و ۱۰۵ تومان بالا رفت. بسیاری از معامله‌گران با توجه به نرخ حواله درهم و برجسته کردن برخی اخبار روانی خریدهای خود را افزایش دادند. این دسته تصور می‌کردند با توجه به وجود عوامل افزایشی قیمت توان رشد بیشتری را خواهد داشت. با این وجود، به‌نظر می‌رسد عرضه بازیگران بازارساز به اندازه‌ای بود که نیروهای افزایشی بازار را تا حدی خنثی کرد.

کاهش سکه

سکه تمام بهار آزادی که روز سه‌شنبه با ۱۲ هزار تومان افزایش از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عبور کرده و به بهای یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسیده بود، روز چهارشنبه آرام گرفت و نوسانات کمتری را به ثبت رساند. روز چهارشنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز قبل نداشت. در ادامه روز این فلز گرانبها کشش زیادی برای افزایش قیمت از خود نشان نداد تا در نهایت با پایین آمدن از کانال یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان با قیمت یک میلیون و ۳۰۸ هزار تومان به کار خود پایان دهد. به گفته فعالان، روز چهارشنبه ارزش اونس در بازارهای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده هزار و ۲۷۰ دلار قرار داشت. به گفته آنها، قیمت سکه در روز سه‌شنبه ظرفیت رشد زیادی نداشت؛ ولی برخی معامله‌گران بزرگ با افزایش خریدهای خود سایر بازیگران بازار را شوکه کردند و قیمت را در مسیر افزایشی قرار دادند. روز چهارشنبه عده‌ای از معامله‌گران در منطقه سبزه‌میدان به روند خریدهای این دسته از معامله‌گران معترض بودند. به گفته فعالان، حتی ظهر چهارشنبه شعارهایی در بازار سبزه میدان علیه این معامله‌گران سر داده شد.  در این میان، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز درباره بالا بودن تقاضا در بازار سکه گفت: دلایل متعددی وجود دارد که یکی از آنها وجود تقاضای غیرمصرفی برای سکه است؛ زیرا بسیاری از خانوارها ترجیح می‌دهند بخشی از دارایی‌شان را به سکه تبدیل کنند.

البته این تقاضا برای خانوارها محدود و در حد چند سکه است و نمی‌توان آن را تقاضای سرمایه‌گذاری دانست. کشتی‌آرای در بخش دیگری از سخنان خود به‌دلیل حبابی بودن بهای سایر سکه‌ها اشاره کرد و گفت: سکه امامی یکبار ضرب می‌خورد؛ اما نیم سکه دو بار، ربع سکه چهار بار و سکه گرمی هشت بار ضرب می‌خورد و این اتفاق هزینه ضرب را برای سکه گرمی افزایش می‌دهد. در این میان، عده دیگری از معامله‌گران نیز باور داشتند، قدرت خرید برای خرید سکه‌های کوچک بالاتر است و همین موضوع موجب می‌شود که تقاضا برای نیم و ربع سکه بالاتر باشد. این موضوع موجب می‌شود که این دارایی‌ها حباب بیشتری داشته باشند و در آستانه اعیاد مذهبی و ملی مهم نسبت به سایر سکه‌ها حباب بیشتری داشته باشند.

 

06-02