ریاست تلخ بایدن

در راستای این موضوع کارشناسان ادعا کردند نرخ بهره که اکنون در سطح ۵.۲۵ تا ۵.۵درصدی قرار دارد تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر ادامه خواهد داشت و همان‌طور که پاول خاطرنشان کرد کمیته بازار باز فدرال‌رزرو تا دستیابی به تورم ۲درصدی دست از توقف نرخ‌های بالا نخواهد شست. ناگفته نماند که این امر معضل بزرگی برای بایدن و پاول به شمار می‌رود. اقتصاد ایالات‌متحده پیشرو اقتصادهای جهان است و با سرعتی بالاتر از اقتصاد‌های دیگر به اشتغال کامل و رشد دست یافته است؛ اما سوال بزرگی که ذهن همه را به خود مشغول کرده، این است که چرا فدرال‌رزرو به خواسته بایدن و اکثر اقتصاددانان در خصوص تغییر سیاست‌های پولی بی‌توجه است؟ 

در پاسخ به این سوال باید اظهارات پاول در نشست آوریل را آنالیز کرد. سیاستگذاران بانک‌مرکزی به کم‌کاری و هدف پیشرفت تورم مطابق با اولویت این نهاد اعتراف کردند و هرگونه ادعا در خصوص آغاز سیاست‌های انبساطی در ماه ژوئن را نیز رد کردند. به نظر می‌رسد که تردید پاول؛ اقتصاد آمریکا، بایدن و ترامپ را پیش از دوره انتخاباتی ریاست‌جمهوری در موقعیت پرتلاطمی قرار خواهد داد. به گفته تحلیلگران ارشد مالی، کاهش نرخ بهره در اواخر دوره انتخاباتی به نفع بایدن و عدم‌کاهش‌ها به نفع ترامپ خواهد بود.

وینسنت راینهارت، اقتصاددان ارشد آمریکایی در این باره گفت: «با گذشت زمان و نزدیک شدن به دوره انتخاباتی با هزینه‌های استقراض بالا (۵.۲۵ تا ۵.۵درصدی)، بالاترین نرخ در ۲۳سال گذشته ضربه‌ای به تلاش‌های بایدن برای جلب نظر رأی‌دهندگان خواهد بود و جایگاه ترامپ را قوی‌تر خواهد کرد.» ناگفته نماند که پاول در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز چهارشنبه در خصوص نگرانی کارشناسان از شروع دوباره چرخه ضدتورمی بیان کرد: «داده‌های اقتصادی این سیگنال را به ما می‌دهد که نگرانی‌هایی که اکنون در میان فعالان بازار مبنی بر افزایش نرخ‌ها وجود دارد، بیهوده است؛ زیرا افزایش نرخ برای مهار افزایش تورم بعید است.»

رئیس فدرال‌رزرو همچنین در مورد اینکه آیا بانک‌مرکزی می‌تواند بدون ایجاد رکود و آسیب زدن به اقتصاد آمریکا و بازار کار، نرخ تورم را به ۲‌درصد برساند، دچار تردید شد؛ زیرا فشارهای قیمتی شدید بر هزینه غذا، انرژی، کالا و خدمات، تورم را به موضوع شماره‌یک اقتصاددانان و سیاستگذاران تبدیل کرده است و همان‌طور که پاول در نشست جکسون هول خاطرنشان کرد، در جهت دستیابی به این دستاورد از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد. اینکه فدرال‌رزرو مجبور شده است نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد، یادآور این موضوع تلخ است که تقریبا در تمام دوره اول ریاست‌جمهوری بایدن، تورم به طرز ناراحت‌کننده‌ای بالا بوده است. با این حال، هم برای بایدن و هم برای سرمایه‌گذارانی که هر حرکت فدرال‌رزرو را دنبال می‌کنند، عملکرد کمیته بانک‌مرکزی در ماه‌های آینده می‌تواند برای آنها ناراحت‌کننده باشد.