همگرایی نرخ سود سپرده با نرخ سایر بازارهای مالی

نرخ تورم

نرخ تورم، به عنوان مهم‌ترین عامل مطرح در عمده تئوری‌های اقتصاد کلان، بر روند نرخ بهره موثر است. روند تغییرات ماهانه نرخ تورم در سال قبل به این صورت بوده که از آذر تا بهمن ۱۴۰۲ نزولی (از ۲.۹‌درصد تورم آذرماه به ۱.۳درصد در بهمن‌ماه رسیده) بوده و در اسفند بر اثر انتظارات تورمی پایان سال اندکی روند صعودی به خود گرفته و به ۲‌درصد رسیده است، سپس مجددا در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ روند صعودی داشته و به ۲.۶‌درصد رسیده است.

نرخ اخزا

نرخ اخزا به عنوان پراکسی نرخ اوراق روند رو به رشدی داشته و به طور میانگین از ۲۶‌درصد طی پنج‌ماه اخیر به ۳۱.۹‌درصد رسیده است (میانگین نرخ اوراق ۳۰روزه، ۶۰روزه و... به صورت ماهانه).

نرخ صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت با ۵۵۲‌هزار میلیارد تومان خالص ارزش دارایی (NAV)  و میانگین ۴۰‌درصد سپرده بانکی (عمدتا سپرده بلندمدت) وزن مهمی در تعیین بازی نرخ‌ها دارند. زمانی که صندوق‌ها نرخ‌های موثر بیشتر از ۳۰درصدی را پیشنهاد می‌دهند سبب می‌شوند که بانک مجبور به اعطای نرخ‌های بالا در جهت از دست ندادن مشتری صندوق خود شود و دست پایین چانه‌زنی نصیب بانک شده و بهای تمام‌شده بالا به بانک تحمیل شود.

روند نرخ بهره بین بانکی

روند نرخ بهره بین بانکی در نمودار متن آمده است که روند صعودی و ملایمی را تجربه کرده که قطعا می‌تواند بر روند نرخ سپرده موثر باشد.

p24 copy

جمع‌بندی

با توجه به اینکه دالان نرخ بین بانکی بانک‌مرکزی حدود 17 تا 24‌درصد بوده و نرخ‌ صندوق‌های درآمد ثابت و نرخ اوراق اخزا روند صعودی ملایمی دارد، باید دید آیا نرخ‌های سپرده تسهیلات بانک‌ها در جهت تخصیص بهینه دارایی‌ها در آینده می‌تواند بهینه عمل کند یا خیر. همچنین باید منتظر ماند و دید سیاستگذار در سال جاری برای بخش بانکداری چه تصمیمی خواهد گرفت.