استراتژی پوت و تضمین بازدهی سهام

در اقتصاد ما نیز در سال‌های اخیر ابزار‌های مدیریت ریسک زیادی شکل گرفته‌‌‌اند که موجبات حفظ ارزش سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کنند. برجسته‌ترین ابزار مدیریت ریسک، قراردادهای مشتقه یا همان اختیار معاملات است. این قراردادها بر پایه انتظار از آینده قیمت سهام تنظیم می‌شوند. تحلیلگرانی که آینده بازار را نزولی، صعودی یا در حدی می‌‌‌بینند اقدام به گرفتن موقعیت‌های خود در این بازار می‌‌‌کنند. تعیین استراتژی یا همان اخذ موقعیت برپایه انتظار مدیر دارایی است. استراتژی‌های مختلف و متنوعی در بازارهای مالی وجود دارد.

یکی از این استراتژی‌ها پروتکتیو پوت است. استراتژی پروتکتیو پوت (Protective Put) که برخی آن را با عنوان مرید پوت (Married Put) می‌شناسند در فارسی به بیمه سهام معروف است. سرمایه‌گذار از این استراتژی به عنوان روشی برای کاهش ریسک افت قیمت سهام، استفاده می‌کند. در صورت افت شدید قیمت سهام، این استراتژی کف قیمتی را برای سهم ایجاد می‌کند و به همین دلیل به عنوان یک محافظ نیز شناخته می‌شود.  این استراتژی از آن جهت برای سرمایه‌گذار جذابیت دارد که در صورت حرکت نزولی قیمت سهام، از ضرر جلوگیری می‌کند. براساس این استراتژی سرمایه‌گذار می‌‌‌تواند با افزایش ارزش سهام، از فرصت‌‌‌های صعودی نیز بهره‌‌‌مند شود. تنها نکته منفی این استراتژی این است که اگر قیمت سهام کاهش نداشته باشد، سرمایه‌گذار معادل مبلغ پرداخت‌شده بابت خرید اختیار فروش، ضرر می‌کند.

Untitled-1 copy

نحوه پیاده‌سازی استراتژی پروتکتیو پوت (مرید پوت):

خرید دارایی پایه (سهام) + خرید اختیار فروش همان سهم

با این‌‌‌حال قبل از پیاده‌سازی این استراتژی ابتدا باید هدف خود را از این استراتژی مشخص کنید. آیا می‌‌‌خواهید با کمک این استراتژی سود کسب کنید یا می‌‌‌خواهید سهامتان را در برابر نزول بازار بیمه کنید؟

اگر می‌‌‌خواهید به سود تعریف‌شده برسید:

خرید دارایی پایه (در این‌‌‌جا همان سهام) + خرید اختیار فروش در سود همان سهم

اگر می‌‌‌خواهید سهام خود را بیمه کنید:

خرید دارایی پایه (در این‌‌‌جا همان سهام) + خرید اختیار فروش در زیان همان سهم

  به عنوان مثال: فرض کنید 1000 سهام ایران‌خودرو را به اضافه اختیار فروش ایران‌خودرو (طخود) خریداری می‌‌‌کنید.

در صورت افت قیمت سهام ایران‌خودرو، شما به خاطر خرید اختیار فروش این سهام از ضرر در امان هستید، چون فروشنده اختیار فروش متعهد است سهام شما را به قیمت اعمال از شما خریداری کند. اگر هم قیمت سهام ایران‌خودرو صعودی شود شما از افزایش قیمت سهام سود خواهید برد.

نکته اول: اگر قیمت سهام پایین نیاید، شما به اندازه قیمت پریمیوم ضرر کرده‌‌‌اید.

نکته دوم: در این استراتژی، با نزولی شدن سهام می‌‌‌توانید به سودآور بودن موقعیت امیدوار باشید.

نکته سوم: در تاریخ نگارش این یادداشت امکان پیاده‌سازی این استراتژی با توجه به حجم معاملات برخی از نمادهایی که دارای اختیار فروش فعال دارند امکان‌پذیر است.