سهامداران دست به ماشه

حجم خروج نقدینگی در این روز کمتر بود؛ اما شایعاتی مبنی بر محدود کردن دامنه فعالیت و حوزه اختیارات حقوقی‌ها وجود داشت که به نظرم این موارد درست نیست و تنها یک شایعه است. برخی از اقدامات اخیر سازمان بورس از جمله کاهش حد نصاب خرید سهام صندوق‌های با درآمد ثابت، کاهش ضریب اعتبار بدهی کارگزاری‌ها به مشتریان و هشدارهای مکرر مسوولان مبنی بر احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه در این اصلاح بی‌تاثیر نبوده است.

نکته دیگر صف فروش سنگین سهام‌ بزرگ بنیادی و شاخص در روز‌های اخیر بود که می‌توان ابطال زیاد واحد‌های صندوق سهامی را یکی از دلیل آن برشمرد و فروش بیشتر از حد انتظار این صندوق در شرایط حاکم بر بازار سرمایه را نیز از جمله ریزش شاخص طی روزهای اخیر دانست و در این شرایط، مسوولان سازمان بورس باید به رسالت اصلی خود بپردازند و با نظارت و آموزش مناسب، رشد و کارآیی بیشتر بازارسرمایه را موجب شوند. همچنین پیشنهاد می‌شود در شرایط کنونی، از تغییر قوانین در ابعاد مختلف بازار صرف‌‌‌نظر شود تا بازار سرمایه به سمت بلوغ بیشتر برود و سایه ریسک تغییر قوانین از سر این بازار برداشته شود و با پیگیری بیشتر از قیمت‌گذاری دستوری جلوگیری شود تا سرمایه‌گذاران راحت‌تر بتوانند روند بازار و سهام ارزنده را تشخیص دهند.

در سال ۹۹ نرخ بهره در حال کاهش بود؛ اما در زمان فعلی نرخ بهره بانکی در حال افزایش است. عقب‌ماندگی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ نسبت به بازار‌های موازی دیگر از جمله بازار مسکن، طلا، خودرو، دلار و... از دیگر تفاوت‌‌‌هاست. در شرایط فعلی، سودآوری مناسب صنایع در سال منتهی به ۱۴۰۱ و ادامه روند در سال‌جاری نیز باعث تفاوت بازار کنونی با بازار سال ۹۹ شده است. برای اصلاح در بازار سرمایه که در چند روز اخیر اتفاق افتاد، نمی‌‌‌توان دلیل بنیادی متصور شد؛ اما با توجه به نزدیک شدن عدد شاخص کل به مقاومت جدی خود بر عدد ۲میلیون و ۶۰۰‌هزار واحدی می‌توان اصلاح بورس را منطقی و لازم در نظر گرفت تا چند روز پس از اصلاح بار دیگر با سوخت‌‌‌گیری جدید روند رو به رشد خود را ادامه دهد.