زمستان پایان می‌یابد؟

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران خصوصی و نهادی دچار زیان شده‌اند، نهادهای رسمی و قانون‌گذار تلاش بیشتری برای ثبات‌بخشیدن به این بازار کرده‌‌‌اند و در سراسر جهان به‌ویژه آمریکا موضوع تحت نظارت قرار گرفتن این بازار مطرح است. عده‌‌‌ای از تحلیلگران خوش‌بین معتقدند، به‌رغم رویدادهای ماه‌‌‌های اخیر، یعنی کاهش شدید قیمت‌ها و رخ‌دادن برخی موارد ورشکستگی صرافی‌ها، دارایی‌های دیجیتالی به حیات خود ادامه خواهند داد و از این زمستان عبور خواهند کرد. در این میان، مقرراتی که از سوی نهادهای دولتی و رسمی تدوین می‌شود، باید به تازه‌واردها اطمینان ببخشد و نباید به گونه‌‌‌ای باشد که از توسعه نوآوری‌ها جلوگیری کند. این گروه از تحلیلگران می‌‌‌گویند، مانند هر بازار دیگر، افول قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتالی برای سرمایه‌گذارانی که به حضور بلندمدت در بازار فکر می‌کنند فرصت خرید به وجود می‌آورد.

البته سرمایه‌گذاران نگران هستند و این نگرانی منطقی است. سال پیش در ماه جاری قیمت بیت‌کوین به اوج خود یعنی محدوده ۶۹‌هزار دلار رسید و حالا قیمت این ارز یک‌چهارم آن رقم است. در ماه‌‌‌های گذشته بازار دچار مشکلات بیشتری شده و این دوره طولانی سکون و زیان، سرمایه‌گذاران را به ستوه آورده است. درباره برخی مسائل نگرانی وجود دارد. یکی از نگرانی‌ها این است که ممکن است وقتی مقررات بر این صنعت حاکم شد نوآوری متوقف شود. درباره ورود نهادهای قانون‌گذار به این حوزه برای نظارت و اعمال مقررات تردیدی وجود ندارد. بانک‌مرکزی اروپا از کشورهای عضو منطقه یورو خواسته است تا پایان سال آینده مقررات مختلف در این حوزه را یکسان‌سازی کنند. پایان سال آینده مقررات یکپارچه برای تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد. در ایالات‌متحده نیز برنامه‌‌‌هایی برای اعمال مقررات بیشتر تدوین شده است؛ زیرا بانک‌مرکزی و وزارت دارایی معتقدند که مقررات کنونی کاستی‌هایی دارد که باید رفع شود.

تحولات اخیر، ضرورت اعمال نظارت و تدوین مقررات را بیشتر به نمایش گذاشته است. در این میان تحلیلگرانی که با اعمال مقررات جدید موافق هستند می‌‌‌گویند، اساس معاملات در بازار ارزهای دیجیتالی شبیه معاملات در دیگر بازارهاست و اعمال مقررات جدید سبب افزایش ثبات، امنیت و کارآیی سیستم خواهد شد و این تحول زمینه را برای نوآوری، رقابت و حق انتخاب بیشتر فراهم خواهد کرد. نکته مهم از دید تحلیلگران این است که نظارت بهتر بر این صنعت و ارتقای امنیت سبب می‌شود جایگاه ارزهای دیجیتالی به‌عنوان شکلی جدید از پول تقویت شود و انتقادها از این ارزها کاهش یابد. ضروری است به بازیگران کنونی و کسانی که به‌تازگی می‌خواهند وارد بازار شوند، حق انتخاب داده شده و امنیت دارایی‌های آنها تضمین شود.

دومین موضوع مهم، تحلیل بهتر است که کیفیت فعالیت‌‌‌ها در این صنعت را بالا می‌برد. بهبود محیط فعالیت در صنعت دارایی‌های دیجیتالی، هم مستلزم وجود مقررات بهتر و بیشتر است و هم وجود سیستم‌های تحلیلگری جامع‌تر. در این حوزه نیز الگوبرداری و استفاده از تجربه فنی حاصل‌شده در بازارهای مالی سنتی بسیار مفید خواهد بود. با آنکه عموما گفته می‌شود تراکنش‌ها در بازار ارزها و دارایی‌های دیجیتالی سریع هستند؛ اما سرعت این تراکنش‌ها کمتر از حدی است که تصور می‌شود. اگر پوسته را کنار بزنید در زیر سطح، با شبکه‌ای پیچیده از سیستم‌ها و فناوری بلاک‌چین مواجه می‌‌‌شوید. نقایص موجود در این سیستم به کلاهبردارها اجازه انجام اقدامات غیرقانونی را می‌دهد، به همین دلیل شرکت‌ها باید از فناوری‌‌‌های مطمئن و موثر و نیز رویه‌‌‌های صحیح برای شناسایی اقدامات فریبکارانه و جلوگیری از آنها استفاده کنند.

شرکت‌هایی که از بازارهای مالی سنتی وارد صنعت دارایی‌های دیجیتالی می‌شوند، دارای این مزیت هستند که می‌توانند از دانش حاصل از به‌کارگیری فناوری تحلیل برای نظارت بر بازار و مقابله با تقلب‌ها به‌طورمستقیم در صنعت دارایی‌های دیجیتالی استفاده کنند. این شرکت‌ها همچنین می‌توانند به‌سرعت نحوه کار این بازارهای غیرمتمرکز را درک کنند. بازار دارایی‌های دیجیتالی به لحاظ ماهیت، گسترده‌تر و منعطف‌تر از بازارهای سنتی و جاافتاده است و تحولات در این بازار بسیار سریع بوده است. شرکت‌ها برای پردازش انبوهی از داده‌ها به سیستم‌های تحلیلگری کارآمد نیاز دارند. برخی پلتفرم‌های نظارتی دقیقا برای انجام همین کار ساخته شده‌اند. آنها می‌توانند میزان زیادی داده را در فرمت‌های گوناگون جمع‌آوری، پردازش و تحلیل کنند. اگر از این ابزار در بازار ارزهای دیجیتالی استفاده شود، به شرکت کمک خواهد کرد تا بازار را بهتر تحلیل و ریسک‌ها را مدیریت کنند.

موضوع بعدی آماده‌شدن برای آینده، یعنی زمانی است که بازار بار دیگر رونق پیدا می‌کند. در هفته‌‌‌های اخیر وضعیت بازار خوب نبوده، یعنی هم قیمت‌ها کاهش یافته است و هم سرمایه‌گذاران تمایلی به ریسک‌پذیری نداشته‌اند. در واقع رویدادهای صرافی اف‌تی‌ایکس سبب کاهش شدید اعتماد سرمایه‌گذاران به صنعت دارایی‌های دیجیتالی شده است؛ اما برخی تحلیلگران معتقدند نشانه‌هایی از پایان زمستان کریپتو نمایان شده است. هر حادثه تلخ و بحران سبب پختگی سرمایه‌گذاران و کسب آگاهی بیشتر برای تصمیم‌گیری‌‌‌های بهتر می‌شود. صنعت دارایی‌های دیجیتالی یک صنعت نوپاست و در هر صنعت نوپا، رویه‌های اشتباه فراوان است؛ اما به‌تدریج شرایط تغییر خواهد کرد و تصمیم‌گیری‌‌‌ها منطقی‌تر خواهد شد.

تحلیلگران معتقدند، رویدادهایی نظیر آنچه برای صرافی اف‌تی‌ایکس رخ داده است، موجب اصلاح رویه‌ها، تدوین قوانین لازم و رفع نواقص می‌شود و صنعت دارایی‌های دیجیتالی پس از مدتی به ثبات خواهد رسید. این یک روند رشد و اصلاح است. اگرچه به قوانین بیشتر و موثرتر نیاز است؛ اما نباید تصور کرد که قوانین تنها عامل ثبات‌بخش در این صنعت هستند. به‌کارگیری رویه‌ها و فناوری‌های امتحان‌شده و موثر که به بازارهای سنتی برای رشد کمک کرده‌اند می‌توانند به بازار ارزهای دیجیتالی نیز کمک کنند تا به سطح بالاتری از کیفیت و کارآیی برسند.