پیش بینی بازار سهام 19 مهر/ریز موج های صعودی بورس را جدی نگیرید
حرکت آهسته بورس تهران در جهت نزول، یک حرکت فرسایشی است که بسیاری از فعالان بازار را خسته کرده و به همین دلیل هر روز پول خرد از بازار خارج می شود.

طولانی شدن مدت افت بورس، روی روان سرمایه گذاران اثر گذشته و این روزها سرمایه گذاران حقیقی بازار سهام با شتاب بیشتری پول خود را از بورس خارج می کنند. در شرایطی که بازار نسبت به تابستان ۹۹ از نظر بنیادی وضعیت بسیار بهتری دارد، اما همچنان شاهد خروج پول خرد از بازار هستیم.

بورس بازان بی اعتماد شدند

تابستان ۹۹ سهم ها در بورس به جایی رسیده بودند که اکثر کارشناسان هشدار می دادند بورس  حباب دارد اما با این حال روزانه پول زیادی به بازار تزریق می شد. اما در حال حاضر وضعیت برعکس شده و در حالی که نسبت قیمت به سود سهم ها جذاب شده اما همچنان سهامداران اقبالی به آن ها نشان نمی دهند.

دلیل این موضوع، از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران به بازار سهام است. سرمایه گذاران خرد بازار هر روز بیشتر از گذشته اعتماد خود را نسبت به بازار از دست می دهند. طولانی شدن مدت افت بازار، همزمان با افزایش نرخ کالاهای مختلف باعث شده که حس سرخوردگی در میان فعالان بورس ایجاد شود.

پول به سایر بازارها می رود

به همین دلیل روزانه تعدادی از سرمایه گذاران از ادامه حضور و فعالیت در بازار سهام انصراف می دهند و پول خود را از این بازار خارج می کنند که نتیجه آن افت ارزش معاملات است.

ارزش معاملات بورس در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد تابستان ۹۹ است. تا زمانی هم که ارزش معاملات رشد نکند، نمی توان امیدوار شد که بازار به سمت بالا بازگشت خواهد کرد. هیچ چیز در رشد بازار به اندازه افزایش ارزش معاملات اثرگذار نیست.

ریز موج های صعودی را جدی نگیرید

دیروز ارزش معاملات خرد بازار کمتر از ۲۲۰۰ میلیارد تومان بود. شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز رقم ۰.۸۷ بود که همین دو عامل برای منفی ماندن بورس کفایت می کند. البته در این مسیر نزولی، ریز موج هایی به سمت بالا ایجاد خواهد شد که تمام آن ها در نهایت با شکست مواجه خواهند شد.

این داستان تا زمانی ادامه خواهد داشت که ارزش معاملات رشد کرده و قدرت خریداران از فروشندگان بیشتر شود. اما برای امروز، انتظار متعادل شدن بازار وجود دارد.

با توجه به اینکه دیروز افت شاخص ها بسیار محدود بود و در یک ساعت پایانی معاملات تقاضا کمی افزایش یافت، احتمال بازگشایی مثبت شاخص ها در روز جاری وجود دارد. اما مثبت شدن شاخص ها فعلا نه بزرگ خواهد بود نه ادامه دار.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.