یکی از اصلی‌ترین دلایل این رونق ناشی از خبر منتشرشده از برجام بوده است که باعث ایجاد یک نا‌امیدی مقطعی در بازار شد. این نا‌امیدی به‌طور مستقیم تاثیر روانی بر معاملات بازار سهام اوراق‌بهادار داشته و فعالان ریسک‌پذیرتر بازار مایل شده‌اند که در بازار دیگری مانند بازار مشتقه، پول خود را وارد کنند تا بتوانند از این فرصت نزولی بازار سهام، استفاده کنند.

رونق بازار مشتقه

در بازار مشتقه روز گذشته، شنبه ۱۲ شهریور شاهد رونق خوبی بودیم که در کل سال‌۱۴۰۱ کم‌سابقه بود. در روزی که گذشت در حدود ۹۲۱‌هزار قرارداد مشتقه معامله شد که از این مقدار در حدود ۱۵۸۰ قرارداد اختیار فروش و ۹۲۰‌هزار قرارداد اختیار خرید بسته شد که نسبت به میانگین سال‌۱۴۰۱ رشد ۱۰۰‌درصدی را دارا بوده است.

از اواسط فروردین‌ماه تا به امروز روزانه حدود ۴۶۲‌هزار قرار داد بسته ‌شده و عدد ثبت‌شده در روز گذشته جزو روز‌های پر‌حجم حساب می‌شود. ارزش بازار نیز از حجم معامله عقب نمانده و عدد ۲/ ۱۱میلیارد‌تومان را ثبت کرده است که از این مقدار ارزش، در حدود ۲/ ۱۱‌میلیارد‌تومان قرارداد اختیار خرید و در حدود ۲/ ۶‌میلیارد‌تومان قرارداد اختیار فروش انجام‌شده که نسبت به میانگین امسال ۱۱۸‌درصد بالاتر است، اما از نظر تعداد کد‌های معاملاتی تنها ۵۱۷۸ نفر قرارداد بسته‌اند که نسبت میانگین سال ‌به عدد ۶۵۲۳، ۲۱‌درصد افت را می‌بینیم و از این تعداد نفر، ۱۸ نفر قرارداد اختیار فروش بسته‌اند و ۵۱۶۶ نفر قرارداد اختیار خریداری. این موضوع نشان می‌دهد که قدرت مالی هر فرد که در بازار مشتقه دیروز فعالیت داشته، بیشتر شده است و این را از تقسیم ارزش معامله بر تعداد افراد و مقایسه آن با روز‌های قبل متوجه می‌شویم. به‌طور میانگین در سال‌۱۴۰۱ هر فرد فعال در بازار مشتقه حدود ۸۰۰‌هزار‌تومان قدرت داشته است؛ اما در روزی که گذشت حدود ۲/ ۲میلیون‌تومان قدرت داشته که به‌معنای رشد ۱۷۴‌درصدی است.

بیشترین ارزش معاملات اختیار خرید مربوط به قرارداد‌های ضخود۸۰۱۰۱ با ۲/ ۲میلیارد‌تومان، ضهرم۱۲۰۱۱ با ۲‌میلیارد‌تومان، ضخود۸۰۰۷۱ با ۶/ ۱‌میلیارد ‌تومان، ضهرم۱۲۰۰۱ با ۱/ ۱میلیارد‌ تومان و ضستا۷۰۰۳۱ با ۸۰۰‌میلیون‌ تومان معامله است که نشان می‌دهد ۵‌نماد پر ارزش دیروز در حدود ۷۹‌درصد از کل ارزش معاملات را تشکیل می‌دادند. در طرف اختیار فروش نیز ۴‌نماد طهای ۷۰۰۹۱ با ۲‌میلیون‌تومان معامله، طسلا ۱۲۰۶۱ با ۲‌میلیون‌تومان معامله، طجار ۷۰۴۵۱ با ۵/ ۱‌میلیون‌تومان معامله و طجار ۷۰۵۰۱ با ۴۸۰‌هزارتومان معامله جزو پرارزش‌ترین نماد‌های تحت‌معامله اختیار فروش بودند.

در میان قرارداد‌های آتی، روز‌های باقی‌مانده تا سررسید ‌بین ۱۶ تا ۳۶۱ روز متغیر است و به‌طور میانگین ۵۳ روز است.

تحلیل

در بازاری که گذشت همان‌طور که با مشاهده آمار‌ها دستگیرمان شد، رشد خوبی را در آمار‌های بازار مشتقه ایران شاهد هستیم. ارزش معاملات بالا حاکی از افزایش اعتماد و شناخت فعالان بازار‌های دیگر به این بازار است که مطمئنا در آینده نه‌چندان دور رشد عظیم‌تری را در ارزش معاملات، حجم معاملات و تعداد افراد فعال پیش‌بینی می‌کنیم. یکی دیگر از دلایل افزایش ارزش معاملات در بازار دیروز را می‌توان به برجام ربط داد. در چند روز اخیر که ایران پاسخ خود را به آمریکا ارسال کرد، کمی موج منفی در بازار‌ها انتشار یافته است. جواب ایران به آمریکا از نظر آمریکایی‌ها، غیرسازنده و باعث شد که امید‌ها نسبت به احیای برجام در چند روز آینده کمرنگ‌تر شود. این خبر منفی باعث ایجاد موج فروش در بازار بورس تهران شد که به همین دلیل فعالیت فعالان بازار در بازار مشتقه که به‌نوعی رقیب بازار اوراق‌بهادار است را کمی پررنگ‌تر کرد.

پیام ناظر

 در پیام ناظر‌های امروز بسته‌شدن به دلیل افشای اطلاعات نماد‌های قشهد ۱، کرماشا ۱، لپارس ۱و حتاید۱ را شاهد بودیم. بازگشایی نماد‌های ختور، صندوق اهرم، صندوق کاریزما، هصادر ۱۰۸، برکت، دیران و قشهد نیز در روز گذشته به‌وقوع پیوست.