از گذشته، همواره تحلیلگران به سرمایه‌گذاران هشدار داده‌اند که بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرریسک است و احتمال از میان رفتن دارایی سرمایه‌گذاران در آن بسیار بالاست. وجود این ریسک طی سال‌های اخیر بارها اثبات شده است. در نوامبر سال گذشته، قیمت بیت‌کوین به رکورد جدید، یعنی بالاتر از ۶۹‌هزار دلار رسید و اکنون در سطوح بسیار پایین‌تر در نوسان است.

بی‌ثباتی، ویژگی ذاتی بازار ارزهای دیجیتال است و به دلیل ناکافی بودن داده‌ها از این بازار، ارزیابی وضعیت و پیش‌بینی آینده بسیار دشوار است. نکته دیگر این است که رفتار بازار ارزهای دیجیتال تغییر می‌کند؛ به این معنا که در گذشته تصور می‌شد این بازار برای دوران‌های پرریسک، بازار سوددهی است و نیز حضور در این بازار از دارایی‌ها در برابر تورم حفاظت می‌کند؛ اما اکنون مشاهده می‌کنیم که افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک دلیل سقوط قیمت‌هاست و رشد نرخ‌های تورم به سطوح بسیار بالا سبب جذابیت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نشده است.

ماهیت بازار دارایی‌های دیجیتالی بسیار متغیر است، به همین دلیل سرمایه‌گذاران باید بسیار بادقت رفتار کنند. اخیرا عوامل جدیدی بر مجموعه عواملی که بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارند افزوده شده است. تنش‌های ژئوپلیتیک در مرز اوکراین یک عامل فشار بر بازار است. در مطالب حاضر به رقابت بین ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز با ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی، تاثیر دو عامل مهم بر قیمت ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی‌هایی که درباره آینده مطرح شده و ریسکی که بازار دارایی‌های دیجیتالی برای ثبات سیستم مالی جهان دارد، اشاره شده است.