ضعف اومیکرون؛ عامل نزول طلا

سویه اومیکرون چقدر خطرناک است؟

بازارهای جهانی در نخستین روز معاملاتی خود در ماه دسامبر، با خبر شناسایی نخستین بیمار کرونایی اومیکرون در آمریکا توسط مرکز کنترل بیماری‌های ایالات‌متحده آمریکا شروع به کار کردند.

در نخستین پاراگراف این اطلاعیه این‌طور قید شده بود؛ این اخبار هشدار‌دهنده نیستند، چراکه مساله زمان مطرح بوده و هنوز مشخص نیست که آیا این سویه همانند سویه دلتا فراگیر خواهد شد یا خیر؟ و چنانچه فراگیر شود، میزان کشندگی و خسارات وارده آن چگونه خواهد بود.  گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا حاکی از آن است که برخی تحقیقات روی نمونه‌های اولیه نشان می‌دهد گرچه این سویه سرعت شیوع بسیار بالایی دارد، ولی عوارض شدیدی نداشته و خطرآفرین نیست. ساعاتی پس از انتشار گزارش اولیه،  CDC کشف بیمار دوم و سوم را نیز تایید کرد. با توجه به گفته CDC هر سه مورد دارای علائم خفیفی هستند و باقی افرادی که با این بیماران مبتلا به سویه اومیکرون در ارتباط بودند در سلامت هستند یا دوران نقاهت را سپری می‌کنند.

به گفته مقامات این سازمان‌ها، در حال حاضر جامعه نمونه بسیار کوچک است و نمی‌توان نتیجه‌گیری انجام شده را به سطح کل جهان تعمیم داد. در ضمن این نمونه‌ها تمام شرایط را نشان نمی‌دهند، برای مثال، هر سه بیمار به‌طور کامل واکسینه شده و هر سه از مراقبت‌های بسیار خوبی بهره‌مند بودند.

  طلا و اخبار

با انتشار اخبار خطر کمتر سویه اومیکرون، توجه معامله‌گران به دارایی‌های ریسکی افزایش پیدا کرد و بازارهای سهام و رمزارزها با تقاضای خوبی مواجه شدند. در سمت دیگر ماجرا دارایی‌های امن و ضد تورمی با فشار عرضه مواجه بوده و ریزش قیمتی را تجربه کردند. طلا با فشار فروشندگان محدوده ۱۷۹۰ دلار را از دست داد و حتی به محدوده ۱۷۶۰ نیز وارد شد، ولی پس از مدت کوتاهی با کمی افزایش وارد محدوده ۱۷۷۰ شده و درحال حاضر در این ناحیه در حال معامله است. بسیاری از تحلیلگران چشم‌انداز سال ۲۰۲۲ طلا را بسیار مثبت دانسته چرا که تصمیمات دولت‌ها ناچارا تورمی بوده و این موضوع برای طلا بسیار مفید است. بر اساس گفته تحلیلگران ریسک‌های سیاسی مربوط به انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، سیاست‌های مالی آمریکا، خرید بی‌وقفه طلا توسط بانک‌های مرکزی و کاهش چشمگیر بهبود جهانی کرونا از مواردی است که قیمت طلا را در نیم‌سال اول سال ۲۰۲۲ صعودی نگه می‌دارد. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی ایرلند، این کشور پس از ۱۲ سال اقدام به خرید طلا کرده است. در داده‌های ارائه شده مشخص است که در ماه‌های اخیر این بانک حدود ۲ تن طلا خریداری کرده که احتمالا برای پوشش ریسک‌های حاصل از تورم است. در بازار رمزارزها هم درحالی که بیت‌کوین حوالی ۵۷ هزار دلار درحال نوسان است، آلت‌کوین‌ها با رهبری پروژه‌های دنیاهای مجازی (Metaverse) به پیش می‌تازند. بسیاری از تحلیل‌گران این بازار معتقدند که پس از Metaverseها، نوبت پروژه‌های Web۳. ۰ خواهد بود که در میدان این بازار به تاخت‌وتاز مشغول شوند.