همبستگی بیت‌کوین با بورس آمریکا

در بازار ارزهای دیجیتال نیز قیمت‌ها کاهش یافت. روز شنبه قیمت بیت‌کوین به ۴۰‌هزار دلار رسید. در واقع به دلیل افزایش تنش‌ها طلا که حوزه امن سرمایه‌گذاری در بحران‌هاست، جذابیت پیدا کرده، در حالی که دارایی‌‌‌های پرریسک نظیر سهام و بیت‌کوین تحت فشار قرار گرفته‌اند. یکی از تحلیلگران می‌گوید: «ابهام و نگرانی درباره آینده از ریسک‌‌‌پذیری سرمایه‌گذاران کاسته و این واکنش طبیعی است؛ زیرا مشخص نیست اگر حمله‌‌‌ای از سوی روسیه به اوکراین انجام شود، چه تبعاتی برای اقتصاد جهان و بازارها خواهد داشت و این تبعات تا چه حد شدید و پایدار خواهد بود. عامل دیگر نگرانی سرمایه‌گذاران، شروع افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکاست که احتمالا با سرعت انجام خواهد شد. یک‌ماه پیش، هیچ‌کس تمایل نداشت در بازار طلا سرمایه‌گذاری کند؛ اما ناگهان همه به سمت این بازار حرکت کرده‌‌‌اند؛ زیرا تقاضا برای حوزه‌های امن سرمایه‌گذاری افزایش یافته است.»

نکته مهم دیگر این است که سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال همواره تصور می‌کردند این بازار یک حوزه سودده در دوران‌ بحران‌های سیاسی و اقتصادی است؛ اما اکنون شاهد هستیم که ارزهای یادشده شبیه دارایی‌‌‌های پرریسک نظیر سهام رفتار می‌کنند؛ یعنی افزایش ریسک‌ها از جذابیت آنها می‌کاهد. یکی دیگر از تحلیلگران که در حوزه ارزهای دیجیتال تخصص دارد، می‌‌‌گوید: «شاهدیم که بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بیشتر شبیه سهام شرکت‌های فناوری رفتار می‌کنند. در هفته‌‌‌های اخیر همبستگی مثبتی بین بیت‌کوین و شاخص نزدک در بورس آمریکا مشاهده شده و رشد ریسک‌‌‌ها از جذابیت هر دو کاسته است.»

با آنکه افزایش حضور سرمایه‌گذاران نهادی در بازار ارزهای دیجیتال طی دو سال گذشته سبب شده است، این ارزها بیشتر به یک دارایی تبدیل شوند؛ اما همین عامل بازار ارزهای یادشده را نسبت به روندهای بازارهای متعارف، کاهش ریسک‌پذیری یا افزایش آن حساس کرده است. در این میان، بیت‌کوین بیشتر تحت‌تاثیر روندهای یادشده قرار دارد؛ زیرا میزان سرمایه‌گذاری نهادی در آن بیشتر است.

درباره افق قیمت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه نخست این است که اگر تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک بین روسیه و غرب شدت پیدا کند، فشار بر بازار ارزهای دیجیتال، به‌ویژه بیت‌کوین افزایش خواهد یافت. بیت‌کوین دارایی بسیار پرریسکی است و اگر روسیه به اوکراین حمله کند، فشار فروش سبب کاهش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت آن نسبت به سطوح کنونی خواهد شد. درباره وضعیت مرز اوکراین اخبار مختلفی منتشر شده است. ابتدای هفته بایدن اعلام کرد که روسیه طی چند روز آینده به اوکراین حمله خواهد کرد، در حالی که برخی خبرها حاکی است، تعدادی از نیروهای روسیه در حال بازگشت به پایگاه‌‌‌های خود هستند.

برخی تحلیلگران معتقدند، در بلندمدت عملکرد بیت‌کوین بهتر از طلا خواهد بود و عده‌ای با اشاره به موانعی که در برابر رشد قیمت بیت‌کوین وجود دارد و عوامل حمایت‌کننده از بازار طلا می‌گویند طلا عملکرد بهتری خواهد داشت. دیدگاه دوم درباره افق بازار ارزهای دیجیتال این است که اگر روسیه به اوکراین حمله کند و غرب تحریم‌های شدیدی علیه مسکو اعمال کند، روسیه برای خنثی کردن اثر تحریم‌ها به سمت بیت‌کوین حرکت خواهد کرد. یکی از تحلیلگران می‌گوید، عامل حمایت‌کننده از بیت‌کوین، رشد سیستم مالی غیرمتمرکز است که می‌‌‌تواند تاثیر تحریم‌‌‌ها را کاهش دهد. درباره اینکه روسیه تا چه حد از این سیستم و ارزهای دیجیتال استفاده خواهد کرد، ابهام‌‌‌هایی وجود دارد. اخیرا بانک مرکزی روسیه خواستار ممنوعیت ارزهای دیجیتال و توسعه ارز دیجیتال خود شده بود، در حالی که وزارت دارایی روسیه چندان مخالف بهره‌گیری از ارزهای دیجیتال نیست. واقعیت این است که بیت‌کوین در خنثی کردن اثر تحریم‌‌‌های غرب، ابزار ارزشمند و قابل اتکایی برای روسیه است؛ اما نمی‌‌‌توان گفت اعمال تحریم‌‌‌ها علیه روسیه به رشد شدید قیمت بیت‌کوین منجر خواهد شد. یک نکته دیگر این است که هرگونه رشد احتمالی قیمت‌ها در صورت استفاده از بیت‌کوین از سوی روسیه، کوتاه‌مدت خواهد بود. درباره آنچه در آینده رخ خواهد داد، پرسش‌های متعددی مطرح است و تنها با گذشت زمان پاسخ این پرسش‌ها مشخص می‌شود. فعلا آنچه مشاهده می‌شود این است که بازار ارزهای دیجیتال مانند بازارهای پرریسک رفتار کرده است.