Untitled-2

با این افزایش نرخ رشد شاخص قیمت تولید‌کننده برای 12 ماهه منتهی به ژانویه 2021 به عدد 7/ 9 درصد رسید. بر اساس این داده‌ها، شاخص قیمت تولیدکننده برای تقاضای نهایی خدمات 7/ 0 درصد و برای تقاضای نهایی کالاها 3/ 1 درصد افزایش یافته است.  شاخص قیمت تولید‌کننده شاخصی است که نشان‌دهنده میزان افزایش قیمت در نهاده‌های تولید است. به عبارت دیگر به کمک این شاخص می‌توان تغییرات هزینه‌ای را که یک تولیدکننده برای تولید نهایی یک کالا متحمل می‌شود، اندازه گرفت.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، شاخص قیمت تولیدکننده برای تقاضای نهایی خدمات 7/ 0 درصد افزایش داشته است. براساس این آمارها، مهم‌ترین بخش موثر در افزایش شاخص قیمت تولیدکننده برای تقاضای نهایی خدمات، افزایش هزینه مداوای سرپایی بیماران بوده است. هزینه‌ این بخش در ماه ژانویه 6/ 1 درصد بوده است.

در بخش کالاها نیز این شاخص برای تقاضای نهایی حدود 3/ 1 درصد افزایش داشته که موثرترین عامل در افزایش شاخص قیمت تولیدکننده در این بخش مربوط به حوزه انرژی و حوزه مواد غذایی بود. تقاضای نهایی در حوزه انرژی 5/ 2 درصد و در حوزه مواد غذایی 6/ 1 درصد افزایش داشته است. البته تمامی آمارها صعودی نبودند. برای مثال در حوزه آهن و فولاد، این شاخص 7/ 10 درصد کاهش داشته است.

افزایش در شاخص قیمت تولید‌کننده نشان می‌دهد قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان نیز صعودی خواهد بود. علت این امر آن است که تولیدکنندگان نهاده‌های تولیدی خود را چند ماه بعد تبدیل به کالای نهایی کرده و در بازار پخش می‌کنند. از آنجا که قیمت نهاده این کالاها افزایش داشته، قیمت کالای نهایی نیز افزایش خواهد داشت. به همین منظور شاخص PPI را یکی از شاخص‌هایی می‌دانند که می‌تواند بقا یا نابودی تورم در یک اقتصاد را پیش‌بینی کند. حال افزایش شاخص قیمت تولیدکننده در آمریکا نشان‌دهنده این موضوع است که تورم در آمریکا همچنان باقی خواهد ماند. این موضوع باعث می‌شود سیاستگذاران آمریکایی با جدیت بیشتری به سراغ مبارزه با تورم بروند.

درحالی که تولیدکنندگان آمریکایی همگی از افزایش بی‌سابقه قیمت نهاده‌های تولیدی نگران و گله‌مند بودند، پنج‌شنبه هفته‌ گذشته گزارش تورم آمریکا نشان داد که نگرانی این گروه کاملا درست بوده و آمریکا رکورد 40 ساله تورم خود را ثبت کرد. براساس این گزارش، تورم آمریکا در ماه ژانویه سال 2022 عدد 5/ 7 درصد را ثبت کرد.

به نظر می‌رسد که با توجه به شاخص قیمت تولیدکننده، تورم بسیار بیشتر از آن چیزی خواهد بود که سیاست‌مداران آمریکایی انتظار دارند. صحبت دولتمردان آمریکا نشان می‌دهد که این گروه انتظار تورم 2 درصد را برای پایان سال 2022 دارند.

درحال حاضر دو عامل اصلی را می‌توان مقصر تورم آمریکا دانست. یک اشباع بازار کار و دو افزایش قیمت جهانی برخی کالاها مانند کامودیتی‌ها و انرژی.

اشباع بازار کار موجب می‌شود نیروی کار باقی‌مانده تقاضا دستمزد بیشتری داشته باشد که این عامل خود موجب افزایش هزینه تولید یک کالا می‌شود. قیمت جهانی کالاها به خصوص انرژی نیز درحال حاضر تحت تاثیر عوامل ژئوپلیتیک به خصوص مساله درگیری اوکراین و روسیه قرار دارد.

با توجه به این موضوع، اقتصاددانان انتظار دارند تا حداقل 7 مرتبه و هر مرتبه 25صدم درصد نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش یابد. با در پیش گرفتن سیاست انقباضی پول و ایجاد رکود اقتصادی، آمریکا تلاش خواهد کرد تا سرعت رشد اقتصادی خود را کاهش داده در نتیجه جلوی تورم و افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

سیاست‌های انقباضی می‌توانند به‌شدت بر بازار سهام و بازار رمزارزها موثر باشند؛ چراکه به عقیده کارشناسان در سال اخیر سیاست‌های انبساطی دولت‌ها مهم‌ترین عامل رشد بازارهای مالی بوده است. سیاست‌های انقباضی موجب می‌شود بازارهایی مانند بازار اوراق قرضه دولتی برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر به‌نظر برسد.