چهار عامل توقف رشد

۱- تصمیم‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص انتشار اوراق بدهی و نرخ بهره موثر این اوراق؛

۲- تصمیم‌ وزارت صمت در خصوص قیمت فولاد و سیمان و نحوه کنترل قیمت سایر کالاهای اساسی؛

۳- تصمیم وزارت نفت در خصوص نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و همچنین نحوه جیره‌بندی گاز خوراک شرکت‌های پتروشیمی با توجه به کمبود گاز در نیمه دوم سال؛

۴- تصمیم نظام و عملکرد وزارت خارجه در خصوص برجام و آینده روابط خارجی کشور.

در این راستا باید توضیح داد که موارد مذکور، تاثیر مهمی بر نرخ فروش شرکت‌های بزرگ بورسی و همچنین نرخ دلار خواهد داشت و سودآوری بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های فعال در بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران که سود مناسبی را طی سه ماه اخیر به دست آورده‌اند، در خرید سهام در قیمت‌های بالا احتیاط کرده و خواهند کرد.

از سوی دیگر، یکی دیگر از موارد مهم این روزهای بازار سهام، انتشار گزارش‌های عملکرد دوره‌ای شرکت‌های فعال در بازار سهام است. در این مقطع از سال، بازار در انتظار انتشار گزارش عملکرد ۶ماهه شرکت‌هاست که در برخی از صنایع با توجه به قطعی برق در تابستان، انتظار می‌رود عملکرد اعلامی مطلوب نباشد. به این ترتیب، تا زمان انتشار گزارش‌های مزبور و شفافیت لازم در این زمینه، باید چنین نوسانات مقطعی را تجربه کرد.

با تمام ابهامات و نکات منفی ذکرشده، باید توجه کرد که متاسفانه اقتصاد ملی، تورم قابل توجهی را در سال جاری تجربه خواهد کرد و پارامترهای اقتصادی موید کاهش‌نیافتن قیمت ارز، حتی با فرض گشایش‌های سیاسی است. پس با توجه به شرایط پرریسک و تورمی بازارهای موازی، درحال حاضر بهترین مقصد سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه بوده و خواهد بود. در این راستا باید توضیح داد که انتظار می‌رود با اصلاح زمانی، بخشی از ابهامات عنوان‌شده برطرف شود و شاهد اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه باشیم. با حجم معاملات بالای معاملات روزانه و همچنین جابه‌جایی سهام سرمایه‌گذاران، بهای تمام‌شده پرتفوی افزایش یافته و سهامداران با گذر زمان به اصلاح و جابه‌جایی سبد سهام خود خواهند پرداخت؛ بنابراین نگرانی خاصی برای بازار سرمایه وجود ندارد. به عبارت دقیق‌تر، پس از این اصلاح کوتاه‌مدت، بازار سهام به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. نکته مهم، توجه سرمایه‌گذاران به سهام بنیادی و سهامی است که از رشد اخیر بازار برخوردار نشده‌اند که انتظار می‌رود در پاییز امسال، شاهد اقبال بیشتر بازار به این دسته از سهام باشیم.