جهان از پیش با مشکل عدم امنیت غذایی مواجه بوده است؛ اما بحران کرونا می‌تواند بر شدت آن بیفزاید. در گزارشی که به تازگی از سوی آکسفام منتشرشده آمده است، بحران گرسنگی که تحت تاثیر همه‌گیری کرونا شدت پیدا کرده می‌تواند به مرگ‌های بیشتری در هر روز نسبت به مرگ‌های حاصل از ابتلا به کرونا منجر شود. پایان سال جاری میلادی هر روز حدود ۱۲ هزار نفر در جهان از گرسنگی حاصل از همه‌گیری کرونا جان خود را از دست خواهند داد. در مقابل، داده‌های منتشرشده از سوی دانشگاه جانز‌هاپکینز نشان می‌دهد مرگبارترین روز همه‌گیری کرونا هفدهم ماه آوریل بود که در آن ۸۸۹۰ نفر جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر این بحران اثرات بلندمدت بر بخش کشاورزی و صنایع غذایی خواهد داشت، اما به باور بسیاری از تحلیلگران، بحران کرونا نقاط ضعف سیستم‌های غذایی جهان را آشکارتر کرد و دولت‌ها را به این باور رساند که باید تغییرات بزرگ در بخش کشاورزی، زنجیره بین‌المللی عرضه، حفاظت از محیط‌زیست و... انجام شود تا جهان در برابر شوک‌های آینده که بدون شک رخ خواهند داد مقاوم باشد.

در مطالب حاضر به اثرات بحران کرونا بر امنیت غذایی جهان، ضعف‌های شبکه‌های غذایی، اقداماتی که باید در آینده انجام شود و نیز وضعیت سه کشور جنوب قاره‌آفریقا اشاره شده است.