عشق و نفرت در بازار

در حالی حدود دو سال از انتشار آخرین گزارش‌های آینده‌نگر شرکت‌ها می‌گذرد که مدیران وقت سازمان بورس انتشار این گزارش‌ها را چندان مفید ندانسته و معتقد بودند انتشار اطلاعات پیش‌بینی سود سالانه شرکت‌ها عاملی برای سیگنال‌دهی مدیران شرکت‌ها به بازار است، اما بازار سرمایه کشور با وجود تورم مداوم و فزاینده، باردیگر نیازمند اطلاعاتی دقیق‌تر از روند سود شرکت‌ها در آینده نزدیک است.

گرچه هدف اصلی از معامله سهام، خرید آینده سهم و چشم‌انداز بلندمدت به وضعیت شرکت است و افشای اطلاعات در تمام بازارهای مالی جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما با نگاهی به عملکرد فعالان بازار و به خصوص تازه‌واردان به این بازار به راحتی می‌توان متوجه بی‌میلی سرمایه‌گذاران به تحلیل و بررسی گزارش‌های مالی شرکت‌ها شد. گواه این ادعا عدم توجه فعالان بازار سرمایه به اطلاعیه‌های منتشر شده گذشته‌نگر شرکت‌ها در سامانه کدال است. بارها شاهد عرضه سهام شرکت‌هایی بوده‌ایم که قبل از ورود به بورس ملزم به انتشار گزارش‌های مالی هستند اما تعداد افرادی که قبل از خرید سهام شرکت‌های عرضه اولی به این گزارش‌ها مراجعه کنند بسیار کم است.

گرچه پیش‌بینی سود سالانه شرکت برای مدت یک‌سال می‌تواند بر اساس یکسری مفروضات محتاطانه، واقع‌بینانه یا خوش‌بینانه در نظر گرفته شود، اما این گزارش‌ها می‌تواند چشم‌انداز یکساله وضعیت سودآوری شرکت‌ها را در اختیار دارندگان سهام قرار دهد.

در این شرایط که بازار سرمایه به شدت از دید تحلیلی فاصله گرفته و صرفا مشاهده می‌کنیم که جریان وجه نقد را در نظر می‌گیرد، بازگشت گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها به سامانه کدال می‌تواند کیفیت تحلیل‌های آینده‌نگرانه به وضعیت سهام را بهبود بخشد و از سویی دیگر شفافیت بازار سهام را بیشتر کند.

تغییر جهت سرمایه‌گذاران از صف خرید به فروش و بالعکس به طور قطع در نتیجه ورود نقدینگی است که هدفی جز کسب بازدهی کوتاه مدت از این بازار را ندارد و از آنجا که نگاه بلندمدتی به بازار ندارد نیازی به گزارش‌های آینده‌نگر ندارد. خرید و فروش سهام این روزها مبتنی بر تحلیل نیست و نیاز است که بازارسرمایه کشور مجددا تحلیل محور باشد.

مهم‌ترین دلیل برای بازگشت گزارش سود سالانه شرکت‌ها می‌تواند همین تغییر رفتار سرمایه‌گذاران و نگاه تحلیلی به آینده سهام باشد. شاید روزی برسد که سرمایه‌گذاران و سهامداران هنگام خرید سهم ابتدا به گزارش‌های مالی شرکت‌ها رجوع کرده و با بررسی دقیق اقدام به معامله کنند.

هر شخصی که به عنوان سهامدار خرد اقدام به خرید سهام می‌کند به نحوی در کسب و کار آن شرکت شریک شده است و طبیعتا شراکت، بدون بررسی چشم‌انداز یکساله ازعملیات شرکت و سودآوری آن بی‌مفهوم است.