رکود برگزیتی در بریتانیا

در گزارش این دفتر آمده است ماه نوامبر در مقایسه با ماه اکتبر یعنی ماه قبل از آن، میزان خرده‌فروشی ۶/ ۰ درصد پایین آمده است. از سوی دیگر در سه ماه قبل از نوامبر میزان خرده‌فروشی کالا ۴/ ۰ درصد پایین‌تر از سه ماه قبل از آن بوده و این نخستین کاهش از اواسط سال گذشته است.

رشد سالانه خرده‌فروشی نیز به کمتر از یک درصد کاهش یافته است و علت آن افت فروش در فروشگاه‌های غیر مواد غذایی است. تازه‌ترین آمار و ارقام از فروشگاه‌ها و سایت‌های فروش آنلاین نشان می‌دهد تخفیف‌های بزرگ در جمعه سیاه نتوانسته مصرف‌کنندگان را به خرید تشویق کند. امسال وضعیت خرده‌فروشی انگلستان یکی از بدترین وضعیت‌ها در چند دهه اخیر بوده است. البته خریدها تا اواسط ماه آینده ادامه پیدا می‌کند و ممکن است آمار نهایی امیدوارکننده باشد.

تحلیلگران معتقدند شرایط نامناسب آب و هوایی، ابهام‌های سیاسی و اقتصادی درباره سرنوشت برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و اثرات آن بر اقتصاد کشور و در نهایت تمایل خریداران به استفاده از حداکثر تخفیف‌ها که در آخرین ساعات فروش ارائه می‌شود، عواملی هستند که سبب شدند امسال وضعیت خرده‌فروشی در انگلستان چنین باشد. در ماه‌های اخیر بحران بر سر برنامه جدایی این کشور از اتحادیه اروپا شدت یافته بود و در نهایت در انتخابات پارلمانی اخیر، حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون به پیروزی رسید. حالا دیگر جدایی قطعی است؛ اما مسائل مختلفی وجود دارد که هنوز سرنوشت آنها مشخص نیست.

از سوی دیگر اکثر خرده‌فروشی‌ها با مشکلاتی نظیر افزایش سطح دستمزدها و هزینه مالیات مواجه هستند و نیز فروشگاه‌های آنلاین سهمی رو به رشد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. دولت انگلستان با درک این مشکلات اعلام کرد نرخ مالیات فروشگاه‌ها را مورد ارزیابی بنیادی قرار خواهد داد و تدابیری برای حمایت از آنها اتخاذ می‌کند. این تدابیر شامل تخفیف قابل ملاحظه برای مالیات بر دارایی فروشگاه‌های کوچک و متوسط است، اما این تخفیف شامل حال فروشگاه‌های بزرگ نخواهد شد؛ زیرا آنها مشمول قانون جدید نمی‌شوند.

ماه گذشته میلادی چهارمین ماه پی‌درپی بدون رشد در خرده‌فروشی‌های انگلستان بود و این طولانی‌ترین دوره از اواسط دهه ۱۹۹۰ است. به رغم تدابیری که دولت برای حمایت از خرده‌فروشی‌ها اتخاذ کرده و مسلما به آنها کمک خواهد کرد شرایط بد کنونی را از سر بگذرانند بسیاری از تحلیلگران معتقدند وضعیت نامشخص سیاسی و اقتصادی عامل اصلی کاهش خرده‌فروشی است. انتخابات ماه جاری در انگلستان توانسته بخشی از ابهام‌ها را از میان ببرد. از سوی دیگر نرخ بیکاری در حال کاهش است و این دو عامل به رشد خرده‌فروشی در آینده کمک خواهد کرد اما در هر حال بهبود شرایط و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان فرآیندی زمانبر است.

داده‌های آماری از خرده‌فروشی در ماه نوامبر و جمعه سیاه در انگلستان نشان می‌دهد تدابیر اتخاذ شده از سوی فروشگاه‌ها از جمله دادن تخفیف‌های بزرگ راهی موثر برای جلب خریدار نیست. نگرانی‌ها درباره آینده تنها در انگلستان وجود ندارد. در ایرلند و اسکاتلند نیز این نگرانی به چشم می‌خورد اما امسال میزان فروش خرده‌فروشی‌ها نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

در ایرلند پیش‌بینی شده مردم ۵ میلیارد یورو صرف خریدها و هزینه‌های فصل تعطیلات امسال خواهند کرد. به طور متوسط هر خانواده ایرلندی در ماه جاری ۲۸۰۰ یورو هزینه می‌کند که ۹۴۶ یورو از ماه‌های دیگر بیشتر است. وضعیت خوب اقتصادی و رشد درآمد قابل تصاحب یعنی درآمد پس از کسر مالیات و بیمه، زمینه افزایش مصرف را فراهم کرده است.

امسال هزینه خانوارهای ایرلندی طی ۶ هفته دوره کریسمس در مجموع ۵/ ۳ درصد بالاتر از سال قبل خواهد بود. ایرلندی‌ها به خرید آنلاین علاقه زیادی دارند و در ۵ سال اخیر میزان خرید از این طریق با ۱۰۰ درصد افزایش به ۲۱ میلیارد یورو رسیده است.