رقابت انسان و روبات

در حوزه رقابت هوش مصنوعی با انسان موضوعاتی وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن اشاره می‌کنیم. یکی از نگرانی‌های اصلی درباره گسترش استفاده از هوش مصنوعی، از میان رفتن فرصت‌های شغلی است. به باور محققان، بدون تردید تحت‌تاثیر گسترش استفاده از این فناوری در سال‌های آینده میلیون‌ها شغل از میان خواهد رفت و حتی ممکن است برخی شغل‌ها به‌طور کامل به ماشین‌های هوشمند سپرده شود، اما همزمان، شغل‌های جدید پدید خواهد آمد که ما اکنون حتی از وجود برخی از آنها هیچ آگاهی نداریم. بنابراین نگرانی درباره گسترش هوش مصنوعی چندان بجا نیست. در آینده متناسب با تحولاتی که در بازار کار و حرفه تحت‌تاثیر هوش مصنوعی به‌وجود می‌آید نیروی کار برای مشغول شدن به این شغل‌ها آموزش خواهند دید. در ماه فوریه سال جاری میلادی دولت آمریکا برنامه توسعه هوش مصنوعی را آغاز کرد که هدف آن افزایش سرعت پیشرفت برنامه‌های مربوط به این فناوری است. سرمایه‌گذاری‌های دولت آمریکا در تحقیق و توسعه برای فناوری‌های هوش مصنوعی اکنون نسبت به سال ۲۰۱۵ چهل درصد بالاتر است و در بودجه سال جاری میلادی توجه بیشتری به این حوزه شده است اما چین همیشه سبب نگرانی سیاست‌گذاران آمریکایی بوده است.

سال ۲۰۱۷ در سرتاسر جهان حدود ۴۰ میلیارد دلار صرف توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی شد و ۷۰ درصد این رقم به چین اختصاص داشت. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند به زودی چین در تمام حوزه‌ها از آمریکا سبقت خواهد گرفت. از فناوری هوش مصنوعی در بسیاری از حوزه‌ها از هدایت پهپادها در هوا تا هدایت زیردریایی‌ها استفاده می‌شود و طبیعی است که پیشرو بودن در این فناوری به معنای برتری در بسیاری از زمینه‌های دیگر است. اثرات استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بهداشت و درمان بسیار بالاست و این صنعت را دگرگون خواهد کرد. پیش‌بینی شده ارزش بازار هوش مصنوعی در صنعت بهداشت و درمان تا سال ۲۰۲۵ با دو میلیارد دلار افزایش به ۳۶ میلیارد دلار برسد. تحلیلگران معتقدند هوش مصنوعی تازه در ابتدای راه است و در سال‌های آینده بر گستردگی این فناوری و کاربرهای آن افزوده خواهد شد. با آنکه هوش مصنوعی تازه در ابتدای مسیر خود قرار دارد، اما امروزه ردپای هوش مصنوعی را می‌‌توان در علوم مختلف از جمله پزشکی، علوم هوا فضا، اکتشافات، تسلیحات نظامی، پیش‌بینی وضع هوا، نقشه‌برداری و شناسایی عوارض زمین، تشخیص صدا، تشخیص گفتار و دست خط و بازی‌ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای مشاهده کرد. از این رو، متخصصان هوش مصنوعی، با توجه به کاربردهای گوناگون این علم، آن را در شاخه ‌های متنوعی دنبال کرده‌‌اند.

اکثر شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری برنامه‌های مفصلی برای فعالیت در حوزه هوش مصنوعی دارند، زیرا عقب ماندن در این زمینه سهم این شرکت‌ها را در بازار فناوری به شدت کاهش می‌دهد. شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، آمازون، علی بابا و... همگی در این حوزه مشغول فعالیت هستند. هدف نهایی هوش مصنوعی صرفا تولید یک ماشین هوشمند مانند انسان نیست، زیرا انسان‌ها از جنبه‌های گوناگون ضعف‌هایی دارند. سیستم‌های هوشمند آینده از بسیاری جهات شبیه انسان هستند، اما قابلیت‌های پردازشی بیشتری دارند و سرعت عمل آن بالاتر از انسان‌هاست.