شوک دلاری در صورت‌های مالی

 دلار نیمایی نه تنها التهابات معاملات غیررسمی بازار ارز را از بین نبرد، بلکه افزایش هر روزه شکاف مثبت این نرخ با نرخ بازار آزاد، باعث ایجاد رانت و فساد نیز شد. در چنین شرایطی بود که رئیس بانک مرکزی یکشنبه شب هفته گذشته، اقدام به ارائه بسته جدید ارزی کرد که طبق این بسته قرار شد ارز صادرکنندگان غیرنفتی از جمله پتروشیمی‌ها و شرکت‌های فلزی و معدنی در بازار ثانویه معامله شود. بازاری که طبق گفته رئیس بانک مرکزی دستوری نیست و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

هر چند این بسته نیز (تا لحظه تنظیم این مطلب) با ابهاماتی از جمله مشخص نبودن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و قیمت‌گذاری محصولات این شرکت‌ها در بورس کالا همراه است، اما جهش فروش ریالی شرکت‌های صادرکننده را به دنبال خواهد داشت.در اولین روز از آغاز به کار بازار دوم، پتروشیمی‌ها عمده‌ترین عرضه‌کنندگان این بازار بودند که اقدام به عرضه درهم با نرخ ۲۲۰۰‌تومان کردند. با توجه به اینکه نسبت برابری درهم به دلار حدود ۶۷/ ۳ است معادل دلاری آن حدود ۸۱۰۰‌تومان خواهد بود. این در حالی است که دلار در صرافی‌ها در این روز حدود ۹۴۰۰‌تومان قیمت خورد و همچنان شکافی میان عرضه ارز صادرکنندگان با قیمت‌های بازار آزاد مشاهده می‌شود.

با مشخص شدن نرخ دلار بازار ثانویه، یک ابهام بازار سرمایه از بین رفت و بر این اساس بهتر می‌توان درخصوص سودسازی شرکت‌های صادر‌کننده از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فلزی و معدنی اظهار نظر کرد. هر چند همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، هنوز محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نحوه قیمت‌گذاری محصولات فلزی و معدنی در بورس کالا مشخص نیست.

در ادامه با این فرض که قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا نیز با دلار ثانویه صورت بگیرد به بررسی تاثیرپذیری سود سهام در دو صنعت فولادی و پتروشیمی پرداخته‌ایم. در این راستا از هر دو صنعت نمونه‌هایی برای تحلیل بهتر انتخاب شده است. در گروه فلزی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش و در گروه پتروشیمی نیز دو شرکت پتروشیمی زاگرس و شازند به منظور بررسی بهتر و تحلیل صنایع منتخب با دلار بازار ثانویه انتخاب شده‌اند.

بررسی و تحلیل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش از دلار ثانویه (شمش بیلت برای ۸ ماه باقی‌مانده سال حدود ۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده است). حدود ۹۵‌درصد از فروش شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به شمش بیلت و مابقی به آهن اسفنجی اختصاص دارد. در ۴ ماه ابتدایی سال جاری، فروش صادراتی شرکت حدود ۸۰‌درصد فروش کل آن بوده که با دلار نیمایی تسعیر شده است. شرکت فولاد کاوه جنوب کیش شمش بیلت را در ۴ ماه نخست امسال با نرخ ۲۱ میلیون ریال (به ازای هر تن) صادر کرده که با دلار ثانویه (حدود ۸۰۰۰‌تومان) این نرخ با رشد ۹۰‌درصدی به حدود ۴۰ میلیون ریال افزایش می‌یابد.

برای بررسی سودآوری شرکت‌های پتروشیمی نیز دو شرکت پتروشیمی زاگرس و شازند آورده شده‌اند. از آنجا که هنوز مشخص نیست برای نرخ دلار خوراک پتروشیمی‌ها چه تصمیمی اتخاذ شود، برای خوراک پتروشیمی‌ها دو حالت فرض شده است. فرض اول با دلار رسمی ۴۲۰۰‌تومانی آورده شده و در فرض دوم نرخ خوراک مانند نرخ فروش محصولات با دلار ثانویه آورده شده است.

پتروشیمی شازند محصولات الفینی تولید می‌کند و خوراک آن نفتا است. پتروشیمی زاگرس نیز تولیدکننده متانول و مصرف‌کننده گاز است. همان طور که مشخص است زاگرس که از جمله شرکت‌های خوراک گازی است و حساسیت کمتری نسبت به تعیین نرخ خوراک با دلار ثانویه دارد. در جدول بالا  احتمال کاهش فروش مقداری شرکت‌ها در نتیجه تحریم یک‌جانبه آمریکا لحاظ نشده است. برای محاسبه P/ E تحلیلی نیز از قیمت پایانی معاملات روز چهارشنبه(۱۷مردادماه) استفاده شده است.

Untitled-1