وال‌استریت؛ پایین‌تر از انتظار

اخیرا از میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران کاسته شده است، زیرا آنها معتقدند اگرچه احتمال رشد شاخص‌های مالی وجود دارد، اما ظرفیت رشد محدود است و ریسک‌های بیشتری در حال شکل‌گیری است. در نظرسنجی بانک مریل لینچ آمریکا از مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری مشخص شد، نسبت کسانی که تصور می‌کنند یک سال دیگر اقتصاد جهان به اندازه حال قدرتمند خواهد بود در کمترین میزان از فوریه سال ۲۰۱۶ است و سرعت کاهش این نسبت بسیار زیاد است. در ماه ژانویه ۴۰ درصد مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری چنین باوری داشتند، اما اکنون تنها یک درصد معتقدند ۱۲ ماه دیگر شرایط اقتصاد جهان ماننداکنون خوب خواهد بود.

تحلیلگران بانک ولز فارگو می‌گویند، در سال جاری میلادی اعتماد سرمایه گذاران کاهش یافته است. سال گذشته آنها بر تغییر قانون مالیات‌ها در آمریکا تمرکز کرده بودند و پیش‌بینی می‌کردند گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی بسیار امیدوارکننده باشد. همچنین نسبت به رشد مصرف شهروندان و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و توسعه زیرساخت‌ها امیدواری عمیق وجود داشت، اما حالا تیتر یک رسانه ها به احتمال بروز جنگ تجاری بین آمریکا و چین، سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، رشد بی‌ثباتی در بازارهای مالی و احتمال افزایش سریع نرخ‌های بهره اختصاص یافته است. به این ترتیب طبیعی است که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند با احتیاط رفتار کنند.

چند روز پیش بانک مورگان استنلی در گزارشی به ضعیف شدن ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران اشاره کرد و آورد، جو حاکم بر بازارها در سال‌های اخیر مثبت بود، اما در حال تغییر است و از این به بعد کسب سود مناسب آسان نخواهد بود. افزایش نرخ‌های بهره، رشد نرخ تورم و ابهام درباره برنامه‌های آینده دولت آمریکا در حوزه‌های مختلف، برخی از موانع اصلی رشد مناسب بازده بورس‌های بزرگ و عاملی برای کاهش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران است. در سال‌های گذشته سیاست‌های حمایتی بانک‌های مرکزی بزرگ به ویژه بانک مرکزی آمریکا یک عامل مهم رونق اقتصادی و رشد شاخص‌های مالی بوده است. سال پیش وعده‌های جذاب ترامپ نیز در رشد شاخص‌های مالی موثر بود اما در ماه‌های اخیر شرایط تغییر کرده است و به همین دلیل حتی اکنون که مالیات‌ها کاهش یافته سرمایه‌گذاران تمایلی به پذیرش ریسک بالا ندارند. در نظرسنجی بانک مریل لینچ، یک اشتباه در سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا یا بانک مرکزی اروپا، بزرگ‌ترین ریسک برای بازارهای شناخته شده است. در نظرسنجی یاد شده ۴۱ درصد کارشناسان پیش‌بینی کردند سال آینده روند حرکت اقتصاد آمریکا به سمت رکود آغاز خواهد شد.

کاهش مالیات‌ها و افزایش بودجه دولت در بخش زیرساخت ها به رشد ۳ درصدی و ۵ / ۲ درصدی اقتصاد آمریکا در سال جاری و سال آینده منجر می‌شود. اما خطر رشد سریع‌تر نرخ تورم بسیار بالاست، اگر بانک‌مرکزی در واکنش به این خطر نرخ‌های بهره را سریع‌تر بالا ببرد، در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نرخ رشد اقتصاد به پایین تر از ظرفیت کاهش خواهد یافت؛ اگر بانک مرکزی آمریکا تصمیم‌های اشتباه اتخاذ کند و ریسک‌های خارجی افزایش یابد،  احتمال بروز رکود در سال ۲۰۲۰ افزایش می‌یابد. البته قبل از آن تاریخ در هر فصل شاهد کاهش نرخ رشد خواهیم بود.