ریسک‌های سیاسی و اقتصادی حاکم بر بازارها

حال تصور کنید ریسک‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد شدت یابد و سیاست‌های دولت آمریکا به بی‌ثباتی شرایط اقتصادی این کشور منجر شود. هرگونه احساس خطر در سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان تاثیری بزرگ بر بازارهای ارز خواهد داشت. برای مثال بروز جنگ تجاری بین آمریکا و چین را در نظر بگیرید. حمایت‌گرایی دولت آمریکا در سال جاری میلادی چندان شدید نبوده و به افزایش تعرفه واردات برخی کالاهای چینی محدود بوده است. تاکید بیشتر بر سیاست‌های پوپولیستی ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و بر احتیاط مصرف‌کنندگان می‌افزاید. همچنین احتمال افزایش ارزش یوآن تحت فشار آمریکا وجود دارد.ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بر جذابیت برخی از ارزها ازجمله ین ژاپن و فرانک سوئیس می‌افزاید و از جذابیت برخی دیگر می‌کاهد. کارشناسانی که معتقدند سال آینده میلادی روندهای مشاهده شده در سال جاری تغییر خواهد کرد، در واقع به احتمال شدت پیدا کردن ریسک‌های نادیده گرفته شده در سال جاری اشاره می‌کنند.

برای مثال حرکت آمریکا به سمت سیاست‌های حمایت گرایانه از نفوذ دلار می‌کاهد و فضا را برای نقش‌آفرینی ارزهای دیگر باز می‌کند. همچنین غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاست‌های ترامپ عاملی برای ضعف دلار محسوب می‌شود. یک ارز برای آنکه نقش جهانی داشته باشد باید حائز چهار معیار باشد: اندازه اقتصاد، ثبات، نقدینگی و امنیت. از دست دادن برخی از این معیارها سبب کاهش نفوذ دلار و افزایش نقش آفرینی ارزهای نظیر روبل و یوآن خواهد شد.ترامپ در ابتدای دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود در آمریکاست و پیش‌بینی می‌شود او سال آینده برنامه‌های وعده داده شده‌اش را دنبال کند. اقدامات غیرمنتظره ترامپ در ماه‌های اخیر به افزایش نفوذ چین در آسیا و رشد نقش آفرینی روسیه در جهان منجر شده و این تحولات بر بازارهای ارز تاثیر خواهد گذاشت. ریسک ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره با آنکه متوجه ژاپن هم بوده، اما به افزایش ارزش ین منجر شده و این امر جایگاه این ارز را به‌عنوان ارزی امن تثبیت کرده است. البته در سال جاری کره شمالی اقدام به آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کرده و مشخص نیست اگر جنگی رخ دهد عملکرد ین چگونه خواهد بود.

تحلیلگران به سرمایه‌گذاران در بازارهای ارز توصیه کرده‌اند عملکرد ارزها را در سال جاری میلادی الگویی برای آنچه در سال آینده رخ خواهد داد قرار ندهند؛ زیرا احتمال بروز تغییرات در روندهای مشاهده شده وجود دارد. البته در یک زمینه اتفاق نظر وجود دارد و آن اینکه نوسان در ارزش ارزهای معتبر سال آینده بیشتر خواهد شد.در واقع در ماه‌های اخیر زمینه برای تحولات بزرگ سیاسی و اقتصادی فراهم شده و در ماه‌های آینده حداقل برخی از این تحولات در عمل رخ خواهند داد. احتمال اصلاح شدید شاخص‌های مالی در بورس آمریکا، تشدید تنش در شبه جزیره کره، شروع برنامه کاهش حمایت‌های بانک مرکزی اروپا، تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین، بن بست در مذاکرات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و افزایش تنش در خاورمیانه برخی از این تحولات هستند که بر بازارهای ارز تاثیر خواهند گذاشت.