او در کتاب «تلنگر» نحوه تصمیم‌گیری غیرمنطقی و انتخاب‌های غیرعقلانی را بررسی کرده و نحوه بهبود تصمیمات روزانه توسط سازمان‌ها بیان شده است. به‌کارگیری روانشناسی در رفتار اقتصادی و بررسی چگونگی تصمیم‌گیری و انتخاب افراد، مطابق اعلام کمیته نوبل مهمترین چیزی بود که نظر آنان را جلب کرد. فعالیت‌های علمی او اقتصاد رفتاری را که از مطالعه و ترکیب علم اقتصاد و روانشناسی متولد می‌شد، وارد تحقیقات دانشگاهی کرد و کاربرد‌های مهم آن را برای جامعه جهانی آشکار ساخت. به گفته ریچارد تیلر خط مشی اصلی مطالعات و پژوهش‌های او به دنبال رفتار‌های غیرمنطقی افراد در زندگی روزمره است، چرا که بسیاری از متغیرهای خارجی و داخلی همچون احساسات بر انتخاب و تصمیم افراد سایه انداخته‌اند.

تیلر در سال ۱۹۴۵ در نیوجرسی و در خانواده‌ای یهودی متولد شد. مادرش معلم بود و پدر او کارمند یک اداره مالی. تیلور همراه با دو برادر کوچکتر از خود بزرگ شد.  او بعد از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی، در سال ۱۹۷۰ در دانشگاه کیس وسترن رزرو در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد و در سال 1974 با پایان‌نامه «The Value of Saving A Life: A Market Estimate» دکترای خود را از دانشگاه راچستر گرفت.

او پس از اتمام تحصیلاتش کار خود را به‌عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه راچستر آغاز کرد، از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۵ او عضو هیات علمی دانشکده جی. اس. جانسون در دانشگاه کورنل بود و سپس در سال ۱۹۹۵ وارد مدرسه بازرگانی بوت دانشگاه شیکاگو شد. از سال ۱۹۹۹ او مدیر دارایی موسسه Fuller & Thaler است که در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد. تیلور همچنین از سال ۱۹۹۱ مدیر اجرایی دفتر اقتصاد رفتاری در موسسه ملی پژوهش اقتصادی است. باشگاه اقتصاددانان در این پرونده به بررسی جایزه نوبل سال ۲۰۱۷ پرداخته است.