همچنان شریک تجاری ایران هستیم

گروه بازرگانی- سفیر آلمان در ایران معتقد است که صادرات این کشور به ایران کاهش نیافته بلکه به شیوه صادرات مجدد از دبی ادامه دارد.

هربرت وینزو ویتس، در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش مبادلات تجاری آلمان با ایران، دولت آلمان چه اقداماتی برای حفظ رابطه اقتصادی خود با ایران انجام خواهد داد؟ عنوان کرد: پس از اعمال محدودیت‌های تجاری و تحریم، آلمان اولین کشوری بود که تمام محصولات را وارد ایران می‌کرد اما در حال حاضر بنا به دلایلی به دومین شریک تجاری بعد از امارات تبدیل شده است. به گفته او طبق آمار‌ها در مدت یک سال و نیم اخیر بخش عمده‌ای از صادرات آلمان به ایران از طریق امارات انجام گرفته، بنابراین مبادلات تجاری آلمان با ایران کاهش نیافته است. وی با اشاره به صادرات چهارمیلیارد دلاری آلمان به ایران از طریق امارات در سال گذشته، کاهش مبادلات ایران و آلمان را رد کرد و گفت: مبادله تجاری مستقیم دو کشور در یک سال و نیم اخیر به مبادله واسطه‌ای تبدیل شده و تجهیزات آلمانی از طریق امارات وارد ایران می‌شود به همین جهت باز هم تاکید می‌کنم که آلمان همچنان شریک تجاری ایران است. وینزو ویتس ادامه داد: در حال حاضر بخش اقتصادی سفارت آلمان در تلاش است تا اقدامات مورد نیاز برای حفظ و بهبود روابط اقتصادی بین بخش خصوصی آلمان را با ایران تنظیم کند و علاوه بر آن اتاق آلمان در ایران و اتاق ایران و آلمان نیز برنامه‌ریزی و پشتیبانی لازم را برای حمایت از فعالان اقتصادی انجام می‌دهند. وی با اشاره به سفر رییس سابق اتاق ایران به آلمان و معرفی سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به سرمایه‌گذاران این کشور عنوان کرد: شناسانیدن خصوصی‌سازی در ایران شرایط مطلوبی را پیش روی مبادلات اقتصادی دو کشور قرار می‌دهد اما متاسفانه به دلیل شرایط فعلی فضای روابط اقتصادی نیز کاملا تحت تاثیر شرایط سیاسی قرار گرفته است.

سفیر آلمان همچنین قطع روابط بانکی بین دو کشور را مربوط به تصمیم بانک‌های خصوصی آلمان دانست و تاکید کرد که این تصمیم، مربوط به دولت آلمان نیست و بنگاه‌های خصوصی بین‌المللی آلمان تابع قوانین و تصمیمات بین‌المللی بوده و از استقلال برخوردارند. وی گفت: تحریم‌ها و وضعیت فعلی به دلیل آن است که شرکت‌ها حق همکاری با ایران ندارند و باید طبق ضوابط بین‌المللی عمل کنند چراکه تمام کشور‌های دنیا از این تصمیم تبعیت می‌کنند البته این تصمیم و ایجاد محدودیت‌ها برای برخی شرکت‌ها و افراد به خصوص است نه برای همه شرکت‌ها و همه افراد ایرانی.

سفیر آلمان همچنین درباره آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های آلمانی در ایران بیان کرد: سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در ایران کاملا یک تصمیم آزادانه و در اختیار شرکت‌های خصوصی است با این حال اکنون حدود ۱۷۰۰ شرکت آلمانی در ایران فعال هستند. از سوی دیگر نشریه آلمانی «اشپیگل» در تازه‌ترین شماره خود در گزارشی به بررسی وضع همکاری و داد و ستد شرکت‌های آلمانی با ایران پرداخت.در این گزارش آمده است از زمانی که بانک‌های آلمانی پیرو فشار آمریکا معاملات خود را با ایران کاهش داده‌اند؛ وضعیت «بانک تجاری ایران و اروپا» هیچ وقت به این اندازه خوب نبوده است.هر چند این موسسه مالی به همراه بانک ملی و بانک صادرات ایران در لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد اما حجم تجارت مالی آن در زمان حاضر به حدود ۳‌میلیارد یورو بالغ می‌شود که این رقم نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است ضمن اینکه صادرکنندگان ماشین‌آلات و شرکت‌های تجاری آلمانی هم به جای بانک‌های خانگی خود برای تجارت با ایران به این بانک روی آورده‌اند.پس از دیدار ماه گذشته صدراعظم آلمان با رییس‌جمهور آمریکا، روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش داد که آلمان در پی ائتلاف غیررسمی با کشورهای اروپایی برای فشار بر کشورهایی است که با ایران رابطه تجاری دارند. یک عضو پارلمان آلمان به این روزنامه گفته بود که این ائتلاف جدید کشورهای فرانسه،‌ انگلیس،‌ ایتالیا، اسپانیا و اتریش را دربرمی‌گیرد.