رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های اصلی اتاق، بهبود وضعیت کسب‌وکار است، گفت: برای رسیدن به این هدف استفاده از ظرفیت مشاوران اقتصادی و بررسی ظرفیت همکاری با سایر کشورها ضروری است. شهرام زارع در همایش بررسی ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی چین و استان چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه مراودات اقتصادی ایران و چین مطلوب است، افزود: اکنون پروازهای ایران به این کشور با یک‌‌‌‌‌سوم ظرفیت انجام می‌شود و باید تمهیداتی اندیشید تا ارتباط تاجران و تولیدکنندگان در این حوزه تقویت شود. زارع با اشاره به اینکه ۷محصول تولیدی در چهارمحال و بختیاری بیشتر از سایر محصولات قابلیت صادرات دارند، اظهار کرد: عمده بادام مامایی تولیدی در این استان به هند و از طریق این کشور به آمریکا و اروپا صادر می‌شود، این محصول قابلیت صادرات به چین را دارد.

رئیس اتاق شهرکرد با بیان اینکه گز باکیفیت بالا نیز در این استان تولید می‌شود، یادآور شد: متاسفانه این محصول به هیچ کشوری صادر نمی‌شود که در زمینه بازرگانی در این راستا نیازمند کمک هستیم. وی تاکید کرد: محصولات پتروشیمی، فولاد، بادام، گز، ماهیان سردابی، خوراک آبزیان، نساجی و... قابلیت صادرات به کشور چین را دارند و همایش بررسی ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی چین و استان چهارمحال و بختیاری با هدف مورد‌توجه قرارگرفتن پتانسیل‌های صادراتی این استان برگزار شده‌است. به گفته زارع، صادرات محصولات استان چهارمحال و بختیاری به چین انجام نمی‌شود و تقویت مراودات با این کشور ضروری است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز در این همایش گفت: قبل از آغاز بیماری کرونا ۱۸ پرواز فعال از ایران به چین انجام می‌شد؛ اما اکنون تعداد پروازها به هشت پرواز کاهش پیدا کرده که البته مشکلات اقتصادی نیز در این موضوع بی‌‌‌‌‌تاثیر نیست.

مجیدرضا حریری با اشاره به بر‌‌گزاری یک سمینار با حضور ۳۰۰ فعال اقتصادی و گردشگری چین در هفته گذشته، افزود: مقرر شد تورهای سرمایه‌گذاری از چین در دو حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری به ایران سفر کنند و‌ درصدد هستیم تا این افراد برای دیدن جاذبه‌‌‌‌‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری در استان‌ها حضور پیدا کنند. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه‌داد: صادرات غیرنفتی ایران بالغ‌‌‌‌‌بر ۵۰‌میلیارد دلار در سال‌است که یک‌‌‌‌‌سوم آن به‌صورت مستقیم به چین صادر می‌شود، همچنین عمده نفت ایران به چین فروخته می‌شود و می‌توان گفت در ۱۴سال‌اخیر چین شریک اول تجاری ایران است. وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران و چین مکمل یکدیگر هستند، توضیح داد: واردات ایران از این کشور در حوزه ماشین‌آلات، تکنولوژی و سایر کالاهاست، چین شریک اول تجاری ۲۶کشور دیگر محسوب می‌شود. حریری با اشاره به اینکه ۸۲.۵درصد صادرات چهارمحال و بختیاری بر پایه محصولات نفتی، پتروشیمی، قیر و مواد معدنی است، خاطرنشان کرد: تنها ۲۰‌درصد محصول ساخته‌شده در این حوزه صادر می‌شود که عمده این محصولات به کشور عراق و افغانستان صادر شده‌اند، متاسفانه در تولید دچار ضعف هستیم و حاضر به آموزش نیستیم. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: باید به سمت تربیت تاجر حرکت کنیم، صادرکننده و تولیدکنندگان باید با تاجران خوب همکاری کنند، اگر تاجر خوبی نداشته باشیم محصول در انبار می‌ماند و اگر می‌خواهیم صادرکننده موفقی باشیم باید در بازار هزینه بدهیم.

وی با بیان اینکه ورود به بازار چین مشکل است، گفت: ورود به بازار چین قابل‌‌‌‌‌مقایسه با سایر بازارها نیست، سالانه ۱۸‌میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشور چین داریم، اما می‌توان این عدد را به دو‌برابر افزایش داد. حریری اظهار‌کرد: مساحت نمایشگاه واردات چین ۵۶۰‌هزار مترمربع سالن پوشیده است، دولت چین فرصتی را در اختیار تجار کشورها قرار می‌دهد تا محصولات خود را برای واردات به این کشور معرفی کنند، سال‌گذشته ایران در این نمایشگاه حضور فعالی داشت و فضایی بالغ‌‌‌‌‌بر ۲‌هزار مترمربع برای پاویون ایران درنظر گرفته شد، این نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی محصولات تولیدی در کشور است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تاکید کرد: نمایشگاه واردات چین در آبان‌‌‌‌‌ماه برگزار خواهد شد و‌درصدد هستیم تا فرصت‌های صادراتی استان‌ها را تا پایان تیرماه جمع‌‌‌‌‌آوری کنیم. جذب توریسم تجاری، اکو توریسم و توریسم سلامت از برنامه‌های اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین بوده و در دستور کار قرار دارد.