چاغروند گفت: اولین‌بار نمایشگاه ایران اکسپو از سال‌۱۳۹۲ در ایران برگزار شده؛ امسال هم قرار است این نمایشگاه در اردیبهشت‌‌‌‌‌ماه با پیش‌بینی حضور سه‌هزار تاجر و بازرگان خارجی از کشورهای مختلف دنیا در حوزه صادرات در هفت گروه کالایی، صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات؛ صنعت؛ فرش دستباف؛ صنایع‌‌‌‌‌دستی و گردشگری؛ دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات شیمیایی؛ صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی و گروه پتروشیمی برگزار شود. او افزود: سازمان توسعه‌تجارت مجوز بر‌‌گزاری این نمایشگاه را به شرکت توسعه نمایشگاه رویداد واگذار کرده؛ اتاق ایران هم با تعامل با سازمان توسعه‌تجارت می‌خواهد در کنار شرکت رویداد نقش‌آفرینی کند. چاغروند گفت: بر‌‌گزاری نمایشگاه ایران اکسپو چند هدف دارد که عبارتند از: افزایش مبادلات تجاری، رونق تولید و اشتغال شرکت‌های ایرانی سوق‌دادن فضای کسب‌وکار بخش‌خصوصی به عرصه بین‌الملل و ایجاد گفتمان جدید اقتصادی-تجاری و صنعتی با کشورهای مختلف دنیا. در ادامه حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران درباره چگونگی حضور اتاق‌های مشترک در این رویداد تاکید کرد که باید همه اتاق‌های مشترک در این رویداد نقش‌آفرینی کنند؛ برای همین لازم است درباره نحوه حضور گفت‌‌‌‌‌وگو شود و روسای اتاق‌های مشترک پیشنهاد خود را ارائه کنند. در ادامه این نشست روسای برخی از اتاق‌های مشترک از تجربه سال‌های قبل خود در نمایشگاه ایران اکسپو گفتند و تاکید کردند که برای بهتر برگزار‌شدن آن باید تولیدکننده‌‌‌‌‌ها و تجار ایرانی بتوانند از این فرصت به‌‌‌‌‌خوبی استفاده کنند. باید در فضای درنظر گرفته برای اتاق ایران دیدارهای B۲B تجار انجام شود؛ فرصت بازدیدهای استانی فراهم شود و باید ستاد بر‌‌گزاری برنامه متناسبی داشته‌باشد.

در ادامه تاکید شد که باید در نحوه بر‌‌گزاری این رویداد تجاری وحدت‌رویه باشد اتاق‌های شهرستانی، تشکل‌ها و اتاق ایران به‌همراه اتاق‌های مشترک برای حضور بهتر در این نمایشگاه برنامه‌‌‌‌‌ریزی کنند تا تداخل برنامه پیش نیاید. در این نشست عنوان شد که باید مشخص شود آیا اتاق‌های مشترک می‌خواهند مستقل در برنامه شرکت کنند یا خیر؟ در این نشست، مجید تکبیری، نماینده سازمان توسعه‌تجارت هم از تجربه سال‌گذشته ایران اکسپو ۲۰۲۳ گفت و اینکه این رویداد مورد استقبال خوبی بوده‌است. همچنین گزارشی از روند «تدوین برنامه توسعه روابط خارجی» توسط محمدجواد بنازاده ارائه شد و حاضران در نشست این برنامه را نقد و ارزیابی کردند. عسگری دلیل و لزوم تاکید به تدوین این برنامه را تسهیل توسعه روابط تجاری ایران با سایر کشورها عنوان کرد. اینکه مزیت‌ها، برنامه و موانع مسیر مشخص شود تا درنهایت اتاق ایران بتواند در رفع این موانع همکاری کند. در ادامه مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: باید اول نیازها مشخص شود، وظیفه اتاق مشترک بازرگانی ساختن مسیر ارتباط بین دو کشور است، اما ما چه فهم مشترکی از اتاق‌ها داریم که می‌خواهیم این مشکلات را حل کنیم؟ برای همین باید اول سیستم راهبردی ما مشخص شود.

قدیر قیافه، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران هم گفت: اتاق مشترک در این سال‌ها نقش خوبی بین ایران و کشورهای هدف داشته‌است. در این دوره قرار بوده اتاق ایران در حوزه اتاق‌های مشترک طرحی نو دراندازد. این کار با هدف کمک به اقتصاد کشور بوده و برای همین باید در چارچوب برنامه راهبردی این کار را پیش ببریم. تمام تلاش معاونت بین‌الملل نقش‌دادن جدی به اتاق‌های مشترک است. درنهایت قرار است ما مسیری بسازیم تا روابط تجاری دو کشور تسهیل شود و به افزایش سهم مبادلات بینجامد. باید باهم بنشینیم و برنامه راهبردی را تنظیم کنیم. در ادامه این نشست روشن‌‌‌‌‌علی یکتا، نایب‌‌‌‌‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: اتاق‌های مشترک شخصی مستقلی دارند و زیرمجموعه هیچ‌جا نیستند و می‌توانند راهنمایی برای اتاق ایران باشند.

ما کارمند اتاق ایران نیستیم. برای رسیدن به هدف‌‌‌‌‌های عنوان‌‌‌‌‌شده باید ستاد هماهنگی تشکیل شود که در آن اتاق مشترک تعیین‌‌‌‌‌کننده است. اتاق مشترک، خبرگان تجارت با کشور هدف هستند و باید به این جایگاه اهمیت داده شود. در پاسخ به سخنان عسکری، معاون بین‌الملل اتاق ایران تاکید کرد که ما از خردجمعی و کمک روسای اتاق‌های مشترک برای حل مسائل استفاده می‌کنیم. در ادامه عنوان شد که اتاق‌های مشترک مسائلی متفاوتی و متعددی دارند و باید با تک‌‌‌‌‌تک اتاق‌ها نشستی برای هماهنگی برگزار شود. باید شرایط سیاسی کشور را درنظر گرفت و باید به قضیه واقع‌‌‌‌‌گرایانه نگاه شود. قدیرقیافه، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران تاکید کرد که باید ستاد راهبردی تشکیل شود و بتوانیم نظر همه را تامین کنیم. در بخش دیگر نشست شیوه‌‌‌‌‌نامه چگونگی تشکیل ستاد برنامه بین‌المللی اتاق ایران بررسی شد؛ این شیوه‌‌‌‌‌نامه در ۱۶ بند‌موردبررسی قرارگرفت و تک‌‌‌‌‌تک بندها مورد نقد و ارزیابی قرارگرفت. حاضران در نشست با ارائه نظر اصلاحی خود، درنهایت به این شیوه‌‌‌‌‌نامه رای دادند تا ستاد برنامه بین‌المللی اتاق ایران تشکیل شود. هدف از بر‌‌گزاری این ستاد، هماهنگی اتاق‌های مشترک با همدیگر برای تک‌‌‌‌‌صدایی و هم‌‌‌‌‌افزایی است. در پایان نشست، معاون بین‌الملل اتاق ایران تاکید کرد: یک نفر نمی‌تواند برای جمع تصمیم بگیرد. کارکرد تصمیم یک‌نفره، عدم‌تصمیم‌گیری درست و لازم‌‌‌‌‌الاجراست، برای همین ما تاکید داریم که نظر جمع گرفته شود تا مسائل بهتر و دقیق‌تر بررسی و حل شود. او ضمانت اجرایی این ستاد را اراده خود اتاق‌های مشترک عنوان کرد.