تجارت  در سرزمین قهوه

وظیفه این سازمان، ایجاد هماهنگی میان سیستم اتحادیه‌‌‌‌‌های تجاری (Sicomércio) که توسط ۳۴اتحادیه صاحبان کسب‌وکار (۲۷ ایالتی و ۷ملی) تشکیل شده‌است، است. هریک از این اتحادیه‌‌‌‌‌ها، خود بیش از ‌هزار اتحادیه از بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری در سراسر برزیل را شامل می‌شوند. این نهادها با دربر‌گرفتن بیش از ۴‌میلیون شرکت عضو، ۲۳.۸میلیون شغل مستقیم و رسمی ایجاد‌کرده و یک‌سوم از کل اشتغال کشور برزیل را تامین می‌کنند.

علاوه بر این، CNC از یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌‌‌‌‌های توسعه اجتماعی در جهان را مدیریت می‌کند؛ سرویس اجتماعی تجاری (Sesc) و سرویس آموزشی ملی تجاری (Senac) که بخشی از سیستم S نامیده می‌شوند. Sesc و Senac در دهه‌۱۹۴۰ تاسیس شدند و از آن زمان به بعد، در راستای بهبود کیفیت زندگی مردم برزیل و امکانات بهتر برای ورود به بازار کار تلاش کرده‌‌‌‌‌اند. با استفاده از این سیستم، بیش از ‌هزار واحد ثابت و متحرک در سراسر سرزمین برزیل وجود دارد که خدمات آموزش حرفه‌‌‌‌‌ای، بهداشتی، ورزشی، تفریحی و فرهنگی را نه‌تنها به بازرگانان و خانواده‌‌‌‌‌هایشان، بلکه به تمامی جمعیت برزیل‌ ارائه می‌کنند. این نهاد همواره موافق تغییرات اساسی در کشور برزیل بوده و برای افزایش سرمایه‌گذاری، بهبود زیرساخت، کاهش میزان مشکلات اداری و بهینه‌سازی قوانین مالیاتی و کارگری تلاش‌کرده است تا محیط اقتصادی را بارورتر و شرکت‌های عضو را قادر به پیشرفت بیشتر کند.

Untitled-1 copy

 قدرت اقتصادی آمریکای‌جنوبی

اقتصاد برزیل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان و با تنوع بالا و منابع طبیعی فراوان شناخته می‌شود. درآمدهای اقتصادی این کشور از منابع مختلفی شامل صنایع مختلف، کشاورزی پیشرفته و منابع طبیعی غنی تامین می‌شود.

یکی از عوامل کلیدی در اقتصاد برزیل، صنعت است. این کشور در زمینه تولید خودرو، هواپیما، ماشین‌آلات و صنایع دفاعی در حال تبدیل‌شدن به یکی از کشورهای موفق در سطح جهان است، همچنین صنعت استخراج از معادن مانند زغال‌سنگ و آهن نیز نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد. کشاورزی نیز یکی از عناصر مهم اقتصاد برزیل است. تولید محصولاتی مانند قهوه، نخل، شکر و گوشت به اقتصاد این کشور کمک شایانی کرده و برزیل را به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهان در این زمینه‌ها تبدیل‌کرده است.

پنجمین کشور پهناور جهان با جمعیت بیش از 215‌میلیون نفر، تولید ناخالص داخلی 1.92‌تریلیون دلار به قیمت‌های جاری را در سال‌2022 میلادی به‌ثبت رساند. تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور در همان سال ‌نزدیک به 9‌هزار دلار در سال ‌بوده‌است. به‌طور کلی، اقتصاد برزیل با تلاش برای ایجاد توازن بین منابع طبیعی غنی و نوآوری در بخش‌های مختلف، به‌عنوان یک اقتصاد در حال پیشرفت، شناخته می‌شود، با این حال برزیل با چالش‌ها و مشکلات متعددی نیز روبه‌رو است. عواملی همچون تورم، نوسانات نرخ ارز و بدهی عمومی از مسائل اقتصادی مهمی هستند که این کشور باید با آنها مقابله کند، همچنین فساد و عدم‌توازن در توزیع درآمد نیز به‌عنوان چالش‌های دیگری در مسیر توسعه اقتصادی این کشور مطرح هستند.

 تنوع تجاری

تجارت یکی از مهم‌ترین عوامل رشد در اقتصاد کشور برزیل است. برزیل با جمعیت بزرگ و بازار داخلی قوی، منابع طبیعی غنی و بخش‌های مختلف و متنوع اقتصادی، یک مقصد جذاب برای تجارت بین‌المللی است. رشد اقتصادی برزیل در دهه‌های گذشته باعث‌شده تا این کشور به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرفی در جهان تبدیل شود. برزیل عضو گروه کشورهای 20 (G20) بوده و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی، معدنی و صنعتی در جهان است. صنایع مختلف در برزیل آنچنان توسعه‌یافته‌‌‌‌‌اند که در بازارهای بین‌المللی، امکان رقابت با محصولات مشابه را پیدا کرده‌‌‌‌‌اند. این صنایع شامل صنایع خودروسازی، فولاد، نفت و گاز، الکترونیک، مواد غذایی و نساجی است، همچنین برزیل در زمینه خدمات مالی، فناوری اطلاعات، گردشگری و خدمات حمل‌ونقل نیز پتانسیل بالایی دارد. در طول سال‌های گذشته، برزیل توافق‌های تجاری بین‌المللی متعددی را امضا کرده و به عضویت سازمان تجارت‌جهانی (WTO) درآمده است، همچنین برزیل در مرکز هماهنگی تجارت الکترونیک (CET)، کمیسیون اقتصادی آمریکای‌لاتین (CEPAL) و اتحادیه دولت‌های آمریکای‌جنوبی (UNASUR) نیز عضویت دارد، با این حال تجارت برزیل همچنان با چالش‌هایی مانند مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها، مالیات بالا، محدودیت‌های صادراتی و مسائل مربوط به قوانین کار و تجارت روبه‌رو است. به‌طور کلی، بازار بزرگ، منابع طبیعی فراوان و ظرفیت تولید و صادرات قوی، برزیل را به یکی از کشورهای جذاب برای تجارت و سرمایه‌گذاری تبدیل‌کرده است.

این کشور در سال‌2021 میلادی 280‌میلیارد دلار صادرات و 234‌میلیارد دلار واردات انجام داده‌است. این حجم صادرات با تبادل بیش از 4100 نوع کالا و با همکاری 224 کشور در سطح جهان انجام گرفته‌‌است. واردات این کشور نیز شامل بیش از 4200 نوع کالا است که از مبدا 218 کشور مختلف در جهان به برزیل واردشده‌است. عمده صادرات برزیل در سال‌2021 میلادی شامل آهن، سویا، مشتقات نفتی، شکر و روغن می‌شود. واردات این کشور نیز عمدتا از مشتقات نفتی، کلرید پتاسیم و واکسن تشکیل شده‌است. میانگین وزنی تعرفه گمرکی در این کشور 7.76‌درصد است که بیش از 17‌درصد واردات این کشور در سال‌2021 میلادی از پرداخت تعرفه معاف بوده‌است.

اتاق بازرگانی برزیل نقشی فعال در توسعه‌تجارت خارجی این کشور دارد. این سازمان با بر‌‌گزاری نمایشگاه‌ها و نشست‌های تجاری، فرصت‌های صادراتی را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند و با ترویج تجارت با کشورهای دیگر، راه ورود بازارهای جدید را برای صادرات برزیلی‌‌‌‌‌ها هموار می‌کند.

 شراکت با شرق و غرب

برزیل دارای شرکای تجاری متعددی در سطح جهان است. این شرکای تجاری نقش بسیار مهمی در مبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی با برزیل دارند. این کشور، مبادلات بازرگانی گسترده‌ای با قدرت‌های اقتصادی دیگر در سراسر جهان دارد. چین یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری برزیل محسوب می‌شود.

دو کشور با هم مبادلات تجاری گسترده‌ای در زمینه صادرات مواد معدنی، محصولات کشاورزی و محصولات صنعتی دارند و چین برای برزیل، بازار مهمی برای صادرات محسوب می‌شود. 31‌درصد صادرات برزیل در سال‌2021 میلادی راهی جمهوری خلق چین شده و 22‌درصد واردات برزیل نیز از مبدا این کشور انجام گرفته‌است. برزیل با ایالات‌متحده نیز روابط تجاری نزدیکی دارد.

این دو کشور در زمینه تبادل کالاها و خدمات، سرمایه‌گذاری مشترک و پروژه‌های نظامی و امنیتی همکاری می‌کنند. در سال‌2021، ایالات متحده به ترتیب 17 و 11‌درصد واردات و صادرات برزیل را به خود اختصاص داده‌است. علاوه‌بر این، برزیل با کشورهای حوزه آمریکای‌جنوبی و مرکزی مانند آرژانتین، شیلی و مکزیک نیز مبادلات تجاری گسترده‌ای دارد.

 هشت دهه ‌بسترسازی

از زمان تشکیل کنفدراسیون ملی تجارت (CNC) در تاریخ 30نوامبر 1945 به‌عنوان مهم‌ترین سازمان تجاری در برزیل، می‌توان دید که این سازمان به‌طور پویا با مسیر توسعه اقتصادی کشور برزیل همگام شده‌است. در دهه‌۱۹۴۰، با وجود اینکه کشور برزیل در حال صنعتی‌شدن بود، اقتصاد هنوز به‌طور اساسی بر قهوه و بازار مصرف داخلی محدود تکیه می‌کرد، به‌همین‌دلیل‌ رهبران تجاری که در تشکیل کنفدراسیون ملی تجارت، نقش اساسی داشتند و از چالش‌هایی پیش‌رو آگاه بودند، پیشنهاد کردند که در تصمیمات ملی فعالانه‌‌‌‌‌تر شرکت کنند. در دهه‌های بعدی، کشور برزیل بازار خود را گسترش داد و تمام مناطق این کشور به‌طور فزاینده‌ای در توسعه اقتصادی و اجتماعی سهیم شدند.

در طول این مدت، اتحادیه نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعه‌‌‌‌‌ای ایفا و بستر لازم را برای تجارت فراهم کرد. طی بیش از هفت دهه، اتحادیه با چالش‌های متعددی در دفاع از حقوق و منافع اعضای خود مواجه شده‌است اما این نهاد اقتصادی همواره برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، بهبود زیرساخت‌ها، کاهش میزان دستورالعمل‌ها و بهینه‌سازی قوانین مالیاتی و کاری کشور برزیل، در تلاش بوده‌است.

 مدل اوراسیایی

شیوه فعالیت اتاق‌های بازرگانی در کشور برزیل، مدل اوراسیایی است. یک اتاق با مدل اوراسیایی، یک سازمان غیردولتی غیرانتفاعی با عضویت داوطلبانه شرکت‌ها و کارآفرینان است که تحت‌قانون عمومی، برای حفاظت از منافع اعضای آن طراحی شده‌است و به ترویج و توسعه اقتصادی منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، می‌پردازد. بین این مدل و مدل قاره‌‌‌‌‌ای شباهت‌هایی در برخی ویژگی‌‌‌‌‌ها از جمله وظایفی که تحت‌قانون عمومی بر عهده دارد، قلمرو فعالیت‌ها و نقش‌‌‌‌‌های واگذارشده توسط دولت، وجود دارد. از آنجا که اتاق‌های اوراسیایی فاقد نظارت دولتی هستند، این نوع اتاق‌ها با اتاق‌های آنگلوساکسون نیز شباهت دارند.

کارکردهای اتاق‌ها در مدل اوراسیایی، مانند مدل‌های کانتیننتال و آسیایی بر اساس قانون تنظیم می‌شود. قانون کشوری، حوزه ارضی فعالیت آن را منطبق بر تقسیم‌بندی‌‌‌‌‌های استانی و منطقه‌ای مشخص می‌کند و اتاق باید در یک ناحیه مشخص فعالیت خود را انجام دهد.

به‌عبارت دیگر، در صورتی‌که کسب‌وکارها و کارآفرینان قصد تاسیس یک اتاق محلی را داشته باشند، باید از مقامات و اتاق ملی اجازه بگیرند تا محدوده عملکرد آنها مشخص باشد. این قانون، وظایف عمومی از جمله تایید گواهی مبدأ، داوری اختلاف‌های بازرگانی و حل و فصل منازعات در دادگاه‌‌‌‌‌ها را بر عهده اتاق گذاشته که سبب ایجاد درآمد برای آنها نیز می‌شود.

قانون اتاق، حق حمایت از منافع اعضای اتاق را برای این نهاد تضمین کرده است اما دولت الزامی برای گرفتن نظرات اتاق در مورد پیش‌‌‌‌‌نویس قوانین و مقررات ندارد. علاوه‌بر این، در مدل اوراسیایی، دولت از نام اتاق حمایت می‌کند و کسی حق استفاده از نام اتاق یا ترکیبی شامل این نام را ندارد.

 عضویت و ساختار

از نظر شیوه عضویت، مدل اوراسیایی نزدیک به مدل آنگلوساکسون است؛ چراکه برخلاف مدل آسیایی که در آن عضویت برای برخی از گروه‌های شرکتی الزامی است، عضویت در اتاق‌های اوراسیایی داوطلبانه است. این شیوه عضویت داوطلبانه تا حدودی موجب استقلال مالی از دولت می‌شود اما از آنجا که معمولا حق‌عضویت بین 5 تا 10‌درصد درآمدهای اتاق را تشکیل می‌دهد، عمده منابع مالی این نهاد از راه امور خدماتی که برای دولت انجام می‌گیرد تامین می‌شود. علاوه‌بر این، اتاق‌های بازرگانی اوراسیایی در برخی فعالیت‌ها و برنامه‌های بازرگانی شرکت می‌کنند که آنها را در تامین بودجه، توانمند می‌سازد. این استقلال مالی سبب می‌شود اتاق خدمات مستمر و به‌‌‌‌‌روزی به اعضا ارائه دهد.

با تصویب قانون‌اساسی فدرال برزیل در سال‌۱۹۸۸، اتحادیه‌های تجاری به استقلال برای خود سازماندهی و مدیریت دست‌یافتند. قانون‌اساسی حق این سازمان‌ها را برای بحث درباره مسائلی که به سندیکا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری مربوط هستند، از طریق یک سیستم کنفدراسیونی به رسمیت می‌‌‌‌‌شناسد. در این چارچوب و از سال‌۱۹۹۰ به بعد، Sicomercio به‌عنوان شاخه تجاری اتحادیه ملی بازرگانی برزیل تشکیل شد. جلسات فدراسیون‌های تجاری موجود در آن زمان تحت‌نظارت CNC، منجر به تدوین قوانین و ساختار این نهاد اقتصادی شد. یکی از مهم‌ترین قوانین وضع‌شده در اتحادیه ملی بازرگانی برزیل این است که به دلیل اصل وحدت هر اتحادیه تجاری زیرمجموعه یک کنفدراسیون بوده و این کنفدراسیون‌‌‌‌‌ها نیز توسط اتحادیه ملی رهبری می‌شوند.

 از سوی دیگر، هر اتحادیه تجاری نمی‌تواند در بیش از یک کنفدراسیون تجاری عضویت داشته‌باشد و عضویت دوگانه یا چندگانه ممنوع است، لذا ساختار عمودی مدیریت در این سیستم برقرار است.

 کارکردها و عملکرد

اتحادیه ملی بازرگانی برزیل (CNC) سازمانی است که وظیفه نمایندگی و حمایت از صنایع و تجارت در برزیل را بر عهده دارد. این اتحادیه به‌عنوان یک سازمان نماینده تجاری برای صنایع و کسب‌وکارهای مختلف در کشور فعالیت می‌کند. یکی از کارکردهای اصلی اتحادیه ملی بازرگانی برزیل، نمایندگی از منافع تجاری و صنعتی در سطح ملی و بین‌المللی است. این اتحادیه تلاش می‌کند تا نیازها و مشکلات کسب‌وکارها را در‌برابر دولت و سایر سازمان‌ها و نهادها مطرح و از منافع آنها دفاع کند. این نهاد در تدوین سیاست‌ها و قوانین مربوط به تجارت و صنعت در برزیل دخالت می‌کند و سعی می‌کند تا شرایط مساعدی را برای رشد و توسعه کسب‌وکارها فراهم کند. علاوه بر وظایف نمایندگی، اتحادیه ملی بازرگانی برزیل به‌عنوان یک پل ارتباطی بین دولت و بخش‌خصوصی عمل می‌کند. آنها با دولت و سایر سازمان‌ها همکاری می‌کنند تا سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی را بهبود بخشند و به توسعه صنعت و تجارت کمک کنند، همچنین اتحادیه ملی بازرگانی برزیل به کسب‌وکارها و تاجران اطلاعات و مشاوره‌‌‌‌‌های لازم را ارائه می‌دهد تا آنها در بهبود کسب‌وکار خود بهتر عمل کنند. اتحادیه ملی بازرگانی برزیل برنامه‌‌‌‌‌ها و فعالیت‌های آموزشی را نیز برگزار می‌کند. این سازمان به‌کارآفرینان و کارکنان صنعت و تجارت در برزیل کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش لازم را برای موفقیت در بازار کسب‌وکار به‌دست آورند. به‌طور کلی، اتحادیه ملی بازرگانی برزیل نقش مهمی در توسعه و پشتیبانی از صنعت و تجارت در کشور دارد. آنها با نمایندگی از منافع تجاری و صنعتی، ارتباط با دولت و بخش‌خصوصی و ارائه خدمات آموزشی به تقویت و رشد اقتصادی کشور کمک می‌کنند.

 زندگی‌نامه رئیس اتاق

ژوزه روبرتو تادروس دارای مدرک حقوق، کارآفرین و نویسنده است. وی همچنین رئیس شورای تصمیم‌گیری ملی برزیل، عضو سازمان امنیت اجتماعی ملی (INSS) و دبیرکل و عضو موسسه جغرافیا و تاریخ آمازوناس است. او رئیس آکادمی علوم حقوقی و ادبیات و عضو آکادمی ادبیات آمازون نیز است. وی کار خود را در یکی از قدیمی‌‌‌‌‌ترین شرکت حوزه آمازون، یعنی شرکت خوزه تادروس که توسط پدربزرگش در سال‌۱۸۷۴ تاسیس شده‌بود، آغاز کرد. او نویسنده کتاب‌های «آمازون بزرگ در حال حرکت»، «ایده‌‌‌‌‌های اعتراف شده»، «از عقل و کلمات» و «چارچوبی برای نسل‌های جدید» است. وی همچنین همکار نویسنده در کتاب «تشویق‌‌‌‌‌های مالی برای پیشرفت آمازون»است و در حال‌حاضر دروس فلسفه، جامعه‌‌‌‌‌شناسی و تاریخ را در آکادمی علوم حقوقی و ادبیات برزیل تدریس می‌کند.