حمیدرضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با خبر‌‌گزاری تسنیم اظهار کرد: اصناف نقشی بی‌بدیل و قوی در تنظیم‌بازار کشور دارند و دولت‌ها در ارتباط با اصناف برای ایجاد آرامش در بازار اقدام می‌کنند. وی افزود: اصناف به‌‌‌‌‌‌‌دلیل گستردگی در همه نقاط مختلف کشور دارای جایگاه تعیین‌کننده‌ای هستند و به دلیل اهمیت آن در قانون اساسی به نقش اصناف و اقتصاد کشور نیز اشاره شده‌است.

وی اظهار کرد: صحبت‌های اخیر وزیر صمت درباره نقش‌آفرینی اصناف در تنظیم‌بازار موردتایید اصناف بوده و اتاق اصناف با همراهی تمام اتحادیه‌‌‌‌‌‌‌ها در کنار دولت است.

رئیس اتاق اصناف تهران ادامه داد: برای بهره‌‌‌‌‌‌‌گیری از اصناف باید به آنها اعتماد داشت و بتوان به‌درستی در اقتصاد کشور از این ظرفیت استفاده کرد اما در مواردی مشاهده شده که به آنها بعضا کم‌‌‌‌‌‌‌توجهی می‌شود و در بسیاری از جلسات تصمیم‌سازی و تنظیم‌بازار به‌جای دعوت از اصناف از انجمن‌ها دعوت می‌شود که جایگاه واقعی در اظهارنظر ندارند و فقط منافع عده قلیلی تامین می‌شود. وی تصریح کرد: اتاق اصناف نظام‌‌‌‌‌‌‌مند و دارای قانون است اما بی‌‌‌‌‌‌‌توجهی یا در مواردی با دخالت‌های غیر‌کارشناسی در اصناف باعث به‌هم ریختگی وضعیت آنها می‌شود.

رستگار اظهار کرد: اصناف حتی در دورترین نقاط و روستای‌‌‌‌‌‌‌های کشور دارای عضو هستند و در صورت تعامل توجه و حمایت از آنها، می‌توانند در تنظیم‌بازار کشور به‌درستی نقش ایفا کنند. رئیس اتاق اصناف تهران ادامه داد: برای کمک به تنظیم‌بازار و نقش‌آفرینی، نباید اختیارات اتحادیه و مسوولیت‌های قانونی اصناف سلب شود.

رستگار اظهار کرد: اصناف ابزار قانونی لازم برای تنظیم‌بازار را در اختیار دارند، اما باید حمایت شوند تا در این ارتباط نقش‌آفرینی داشته باشند.

وی افزود: مسوولیت اصلی در تنظیم‌بازار بر عهده ماه است و ما باید برای دستگاه‌های اجرایی برنامه ارائه کنیم اما اکنون کار برعکس است و برنامه‌های اجرایی به اصناف ابلاغ می‌شود. رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به اینکه آیا اصناف در جلسات تنظیم‌بازار و تصمیم‌سازی‌‌‌‌‌‌‌ها حضور دارند یا خیر، گفت: اصناف در این جلسات حضور دارند اما تصمیم‌گیری‌های نهایی بر عهده خود دولت است.

رستگار گفت: در اصل۴۴ قانون‌اساسی نیز آمده است که کار مردم به خود مردم و بخش‌خصوصی باید سپرده شود. رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به شعار سال‌درباره کنترل تورم و افزایش تولید ادامه داد: مسوولان در کنترل تورم نقش دارند و اصناف نقشی در ایجاد یا از بین بردن تورم در کشور ندارند.

رستگار با بیان اینکه اصناف برای بازرسی‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار باید از طرف دولت حمایت شوند اظهار کرد: باتجربه و ابزارهای موجود امکان دقیق‌تر‌شدن بازرسی‌‌‌‌‌‌‌ها توسط اصناف وجود دارد، اما در کنار بازرسی، باید آرامش در اقتصاد کشور و قیمت‌ها نیز ایجاد شود.

رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به اینکه آیا به‌تازگی تفاهم‌نامه یا برنامه‌‌‌‌‌‌‌ای با وزارت صنعت برای تنظیم‌بازار منعقد شده‌است، گفت: به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای در این ارتباط نداشتیم اما آماده همکاری هستیم.