به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، فریال مستوفی از جمله اهداف اتاق فکر همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان را تقویت دیپلماسی تجاری کشور و هم‌‌‌‌‌‌‌گرایی بخش‌‌‌‌‌‌‌خصوصی با نهادهای تصمیم‌گیر برای توسعه روابط اقتصادی خارجی کشور عنوان کرد و یادآور شد که این اتاق فکر آماده پذیرش نظرات و راهکارهای تبیینی از دیگر استان‌های کشور برای تنظیم سند و نقشه‌راه همکاری‌های اقتصادی دو کشور است. عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران همچنین، به برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی این اتاق فکر برای دعوت و پذیرش هیات‌‌‌‌‌‌‌های تجاری و اقتصادی از عربستان اشاره کرد و یادآور شد که در اتاق فکر همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان، کارگروه‌های مرتبط با حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی، معدن، دارو، نفت و پتروشیمی، گردشگری و تجهیزات و ماشین‌آلات ایجاد شده‌است.

محمدرضا بهرامن، عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران و از اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران نیز در این جلسه در سخنانی با اشاره به اینکه عربستان تامین‌‌‌‌‌‌‌کننده کالا و خدمات بخش بزرگی از دیگر کشورهای منطقه است، بر ضرورت شناخت فرهنگ و بازار این کشور تاکید کرد. او همچنین تصریح کرد که اتاق تهران می‌تواند با ایجاد نمایندگی در کشور عربستان، فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری دو کشور را شناسایی و در اختیار فعالان اقتصادی و بنگاه‌های بخش‌خصوصی ایران قرار دهد. سید‌محمد حسینی، سفیر سابق ایران در عربستان نیز در این گردهمایی و طی سخنانی، با اشاره به اینکه عربستان در دوره جدید سیاسی خود، از مرحله امنیتی خارج‌شده و پا به فاز‌اقتصادی گذاشته است، تصریح کرد که عربستان رویکرد راهبردی درپیش گرفته‌است و امروز نیز شاهد سرمایه‌گذاری‌های عظیم این کشور در مگاپروژه‌ها و همچنین فوتبال هستیم تا چهره این کشور نزد جامعه بین‌الملل در قیاس با ادوار گذشته، تلطیف شود.

وی با بیان اینکه در سطح کارگزاران دو کشور ایران و عربستان، عزم و اراده جدی برای آغاز مرحله تازه‌‌‌‌‌‌‌‌ای از مناسبات وجود دارد، افزود: رویکردهای مقامات عربستان‌سعودی بر این اساس قرارگرفته و اعلام نیز شده‌است که عربستان، ایران و ترکیه، موتور خاورمیانه جدید هستند و تعبیری که محمدبن‌‌‌‌‌‌‌‌سلمان نیز چندی پیش به آن اشاره کرد این بود که خاورمیانه جدید با نقش‌آفرینی این سه کشور، اروپای آینده خواهد بود. حسینی سپس با اشاره به اینکه طی ماه‌های آتی چندین هیات تجاری از عربستان به ایران سفر خواهند کرد، افزود: در این زمینه، اتاق بازرگانی تهران برای اعتمادسازی میان دو کشور، حضور فعال داشته و علاوه‌بر پذیرش و دعوت از هیات‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری عربستان به تهران، اعزام هیات‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری به این کشور را نیز در دستورکار قرار دهد. سفیر سابق ایران در ریاض سپس با بیان اینکه عربستان تنها یک کشور نیست، بلکه دروازه‌‌‌‌‌‌‌‌ای مطمئن برای ورود به دیگر بازارها مانند آفریقاست، افزود: با توجه به اراده و باور مقامات دو کشور برای ایجاد روابط حسنه، بخش‌‌‌‌‌‌‌‌خصوصی ایران از این فرصت برای دور تازه‌‌‌‌‌‌‌‌ای از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استفاده کند.

همچنین از دیگر سخنرانان این جلسه، مجتبی فردوسی‌‌‌‌‌‌‌‌پور، رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امورخارجه و سفیر سابق ایران در اردن بود که با اعلام این خبر که اتاق اندیشه‌‌‌‌‌‌‌‌ورزی برای تحول مناسبات ایران و عربستان در وزارت امورخارجه ایجاد خواهد شد، به تحلیل گزارشی با موضوع چارچوب نظری و مفهومی اقتصاد سیاسی و انطباق آن با روابط همسایگی با کشورهای حوزه خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌فارس پرداخت. وی با این توضیح که عربستان به‌دنبال تبدیل‌شدن به اقتصاد اول جهان است، یادآور شد که در ایران و در سطح سیاستگذاران و همچنین بخش‌‌‌‌‌‌‌‌خصوصی، باید برای برخی عدم‌تقارن‌‌‌‌‌‌‌‌ها میان دو کشور از جمله در موضوعات مفهوم توسعه، رابطه با نظام بین‌‌‌‌‌‌‌‌الملل، مفهوم دموکراسی و آزادی‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی و همچنین مفهوم ایدئولوژی، بحث‌های عمیقی صورت گیرد و بر اساس آن، نقشه‌راه همکاری‌های آتی دو کشور ترسیم شود.